مقدار پول جیبی فرزندان بر شکل گیری مدیریت مالی آنها موثر است

یک کارشناس مردم شناسی گفت:آموزش ندادن مدیریت مالی به فرزندان سبب ایجاد بحران های متعدد از جمله ولخرجی،افسردگی، بالا رفتن سن ازدواج بدلیل عدم توانایی در تصمیم گیری می شود.

مقدار پول جیبی فرزندان بر شکل گیری مدریت مالی آنها موثر استمحمدرضا ایمانی کارشناس ارشد مردم شناسی در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اهمیت آموزش مدیریت پول خرج کردن به فرزندان اظهار کرد:مقدار پول  جیبی باید متناسب با شان فرزند و یا همسر باشد چرا که کم پول دادن به آنها باعث کاهش اعتماد به نفس در نتیجه بی ثباتی در شخصیت و تصمیم گیری آن ها می شود.

این کارشناس مردم شناسی با بیان اینکه  ولخرجی یک اختلال شخصیتی محسوب می شود و کنترل نکردن آن منجر به بیماری می شود، ادامه داد: فضای جامعه، فضای تبلیغات و فضای محیط زندگی از جمله عوامل موثر بر ایجاد اشتهای  کاذب در خرید و رواج آن در بین اغلب جوانان  است.

وی با بیان اهمیت آگاهی هر فرد از نیازهای واقعی تاکید کرد:آگاهی از نیازهای واقعی، مانع هدر رفتن و اسراف پول می شود.

ایمانی درباره خصوصیات شخصیتی افراد ولخرج گفت: آنها به دلیل خود کم بینی و اعتماد به نفس پایین ، سعی دارند با متمایز نشان دادن ظاهر خود در جامعه،خلاء آن را برطرف کنند. اما وقتی وارد ابعاد اخلاقی آنها می شویم،همخوانی  متناسبی بین آنها وجود ندارد.

این مردم شناس با بیان اینکه تعریف این دسته از جوانان ولخرج از زندگی، خوش گذرانی امروز است و به گذشته و آینده توجهی ندارند،ادامه داد: این افراد نمی توانند از تجارب گذشته خود یا دیگران استفاده کنند و از طرفی برای آینده هم، برنامه ریزی و هدف گذاری نمی کنند، آنها معتقدند والدین آنها با این روش از زندگی لذت نبرده اند.

سیستم فنی و حرفه ای بسیار موفق تر از نظام آموزشی


محمدرضا ایمانی ضمن انتقاد از سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی گفت: مدارس و دانشگاه فقط هزینه های سنگین را تحمیل خانواده ها می کنند و نتوانسته اند نیاز های آینده جوانان را برطرف کنند.

وی دلیل بیکاری در جامعه را عدم موفقیت این 2 نهاد بیان کرد و افزود: در حال حاضر مراکز فنی و حرفه ای،بسیار موفق تر عمل می کنند.

این روانشناس باتاکید بر اینکه  نحوه حضور و برخورد در جامعه، مدیریت درآمد و هزینه ، استفاده بهینه از منابع طبیعی، خود مراقبتی، بهداشت فردی و بهداشت بین همسران که از دلایل مهم طلاق است،آموزش داده نشده است،گفت: به نظر من آموزش و پرورش، آموزش عالی و رسانه به یک اندازه مقصر هستند،درحالی که ما یکدیگر را سرزنش می کنیم و به هم برچسب «توهیچی بلد نیستی» و «تو هیچی نمی دانی» می زنیم که البته این نحوه صحبت کردن صحیح نیست و نیاز به آموزش فن بیان دارد.


حضور خود در گروه های دوستی را هدفمند کنید

این کارشناس مردم شناسی درباره علت حضور جوانان در گروه دوستان در مدرسه، همسایه و فامیل گفت: آنها به دنبال یافتن الگو برای خود هستند و خانواده با نظارت بر گروه دوستان فرزند خود، می توانندمتوجه شوند که فرزندانشان در حال انتخاب چه مسیر و روشی برای زندگی خود هستند.

وی افزود: والدین برای اطلاع از مسائل درون گروه های دوستی، باید ضمن آموزش خود مراقبتی در حد سن فرزند، به آنها بگویند که خانواده را در جریان کارهایی که می خواهند انجام دهند،بگذارند.

محمدرضا ایمانی با تاکید براینکه واکنش های سخت و تند والدین نسبت به بعضی از مسائل که برای آنها قابل پذیرش نیست، دست یابی به این هدف را دشوار یا غیرممکن می کند.تاکید کرد:استفاده از روش اقناع با صدای آرام و لحن مهربان، رابطه دوستانه بین والدین و فرزندان را استحکام می بخشد و فرزند، شما را در مقابل خود نمی بیند.

ایمانی گفت: رهبری صحیح گروه های دوستی، اتفاقات مثبتی را رقم می زند. یک گروه دوستی که هر هفته با حضور چند بزرگتر آگاه، کوه می روند یا یک هیئت مذهبی شکل می دهند،نمونه خوبی از یک گروه همسالان محسوب می شود.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار