ابطحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امورخارجه؛

آقای برجام! چرا ترامپ تاجر باید به قراردادی که تمامی امتیازات را گرفته، پایبند باشد؟

نماینده مردم خمینی شهر گفت: ترامپ تاجر است پس چرا باید به قراردادی که تمامی امتیازات را از آن گرفته است، پایبند باشد؟! 

ابطحیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمحمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه، اظهار داشت: آقای ظریف هم در برنامه های شما و هم در اهداف کلان کشور این موضوع وجود دارد که باید سیاست خارجی در یک دایره قدرت تصمیم گیری قرار بگیرد و افراد غیر مسئول نباید در این حوزه اظهار نظر کنند.

نماینده مردم خمینی شهر ادامه داد: شما گفته اید احیای جایگاه وزارت امور خارجه در چرخه سیاست سازی و سیاستگذاری بسته به ارجاع سیاست های مصوب و یکپارچه، نظام دادن به تصمیم سازی و تصمیم گیری در حوزه سیاست خارجی و ایجاد ساز و کار قانونی پیشگیری از مداخله و اظهارنظر مقامات غیرمسئول در این حوزه است.

وی با بیان اینکه آقای ظریف به دنبال ایجاد موانع حقوقی و قانونی برای اظهارنظر افراد غیر از خود و دیپلمات های وزارت امور خارجه است افزود: این اصلا پیام خوبی نیست. مسئله این است که سیاست خارجی کشور موضوعی نیست که تنها در یک وزارتخانه تعیین شود، حساسیت و اهمیت این حوزه از این جهت که با سرنوشت امنیت روابط کشور با محیط پیرامونی، اقتصاد، فرهنگ و حتی سیاست داخلی درگیر است در بخش های اساسی و کلان توسط نهادهای بالادستی و مقام معظم رهبری تعیین می شود.

ابطحی تصریح کرد: به نظر می رسد تجربه ورود به مجلس از بعد نظارتی به برخی از پرونده های سیاست خارجی و گاه ممانعت از اعمال و اجرای برخی سیاست های دولت در ایده شما بی تاثیر نباشد. نمود واضح این موضوع را می توان در ورود مجلس به بررسی کامل برجام و نمایان کردن ایرادات این توافق و مصوبه نمایندگان مجلس برای رعایت 9 اصل در اجرای ان دانست.

نماینده مردم خمینی شهر با بیان اینکه چالش دیگر ایده آقای ظریف تعارض حقوقی آن با جایگاه قانونی مجلس و نمایندگان است گفت: اگر قرار باشد از افراد غیرمسئول یا به عبارت بهتر منتقدها در حوزه سیاست خارجی ورود و حتی اظهارنظر نکنند به غیر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سایر نمایندگان و حتی ائمه جمعه نمی توانند در این حوزه وارد شوند البته ان شا الله که من اشتباه متوجه شده باشم.

وی خطاب به ظریف گفت: تجربه های تاریخی نشان می دهد که باید مجلس را با خود همراه داشته باشید. در تاریخ نمونه های زیادی از این موضوع وجود دارد که مسائل سیاست خارجی با همراهی مجلس حل شده است. این ایده شما پیام درستی به مجلس نیست.

ابطحی در خصوص صحبت های روز گذشته رئیس جمهور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: آقای روحانی دیروز در صحن علنی گفتند ایران برجام را نه تهدید علیه کشور و تسلیم در برابر قدرت ها بلکه توافقی برد برد و متوازن می داند که مسیر همکاری و اعتماد سازی با جهان را گشوده است. رئیس جمهور در ادامه گفت برجام الگوی پیروزی صلح و دیپلماسی بر جنگ و یک جانبه گرایی است، برجام موجب حصول اطمینان از ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران خواهد بود.

نماینده مردم خمینی شهر افزود: این صحبت های رئیس جمهور به معنی ان است که سند برجام به امضا رسیده تا با اجرای تعهدات توسط ایران نهایتا این اطمینان برای جهان ایجاد شود که برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز است یعنی ایران حتی از حقوق عادی خود در ان پی تی محروم شده است چرا که مطابق با ماده 4 ان پی تی کشورها می توانند فعالیت هسته ای صلح آمیز شامل تحقیق، تولید و استفاده از آن را داشته باشند اما در توافق هسته ای این موضوع پذیرفته شد که اجرای برنامه به عنوان معیاری صرفا برای صلح آمیز بودن یا نبودن برنامه هسته ای ایران تلقی می شود.

وی با بیان اینکه برجام با این تعریف بر خلاف صحبت های رئیس جمهور مکانیزم کنترل و نظارت بر ایران است تصریح کرد: این توافق متاسفانه توسط تیم وزارت امور خارج پذیرفته شده است. بر مبنای همین مکانیزم قابل کنترل است که خط قرمز یک سال گریز هسته ای از جانب آمریکا به عنوان معیار اعطای اجازه به ایران برای هر یک از فعالیت هایش داده می شود. با این نکته باید پرسید آیا این پیروزی صلح بر جنگ است؟

ابطحی افزود: جای تاسف دارد که دشمن ما به این دستورالعمل عمل نکرده و به گونه ای رفتار می کند که به خاطر دادن تعدادی وعده نسیه به ایران سخت متضرر شده اما دوستان چنان به خاطر این قرارداد شعف و شادی دارند که دشمن فهمید می تواند قیمت را هر چه بخواهد بالا ببرد. ترامپ تاجر است و چرا باید به قراردادی متعهد بماند که هر امتیازی دلش می خواسته نقد گرفته است و با نقض ان از تمامی تعهدات نسیه ای که داده نیز شانه خالی می کند.

نماینده مردم خمینی شهر ادامه داد: آقای ظریف، شما و آقای روحانی بارها گفتید که در صورت نقض برجام از سوی آمریکا کارهای زیادی انجام می دهید، سوال من از شما این است که آمریکا دیگر باید چه کاری انجام دهد که شما بپذیرید که برجام نقض شده است؟

وی گفت: آقای ظریف و روحانی گفته اند نباید کاری کنیم که نقض برجام به هزینه ایران انجام شود و حتی به این موضوع اشاره کردید که این هدیه ای نیست که ما به امریکا بدهیم معنای جمله شما این است که آمریکا می تواند هر چقدر که بخواهد تحریم پشت تحریم اضافه کند و مطمئن باشد که ایران به طور یک طرفه به برجام پایبند خواهد بود و هیچ اقدام متقابلی نخواهد کرد، پس چرا ایران را بیشتر تحریم نکنیم وقتی برایش هزینه ای ندارد.

ابطحی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری شما را به دیانت و شجاعت و غیرت توصیف کردند ما هم همین را می گوییم اما در همان بیانات، رهبری فرمودند انتقاد را محترم بشمارید و به منتقدان به دیده دشمن نگاه نکنید، ما معصوم نیستیم. این فرمایشات رهبری به من شجاعت را می دهد تا بگویم اگر دستاورد همین باشد که دیگر به آمریکا اعتماد نکنیم بزرگترین دستاورد این توافق بوده است.

نماینده مردم خمینی شهر با تاکید به این موضوع که سوابق امریکا نشان می دهد آنها به هیچ تعهدی پایبند نخواهند بود افزود: مقام معظم رهبری علی رغم حمایت از توافق هسته ای فرمودند ای کاش در این توافق عجله نمی کردیم و آیا نمی شد توافق بهتر از این انجام داد، مقام معظم رهبری در پاسخ به همین سوال فرمودند می شد اما دوستان عجله کردند که نتیجه ان این شد که امروز بنا به گفته خود مسئولین هنوز تعهدات امریکا عملی نشده است.

وی گفت: سوئیفت باز است اما در مورد واردات شکر و آب معدنی اما اگر یک صنعتکار بخواهد مبلغی را سرمایه گذاری کند نمی تواند. این بدان معنا است که ما به عنوان نمایندگان مجلس باید متوجه شویم که در عرصه عمل به دوستان خود در عرصه دیپلماسی کمک کنیم و بگوییم مجلس با تمام قوا در اختیار شما است.

ابطحی با بیان اینکه در تصویب طرح مقابله با اقدامات آمریکا حتی یک رای مخالف وجود نداشت افزود: دوستان در عرصه دیپلماسی خارجی این پشتوانه ملت و مجلس را دارند پس باید صریح بایستند و جسارت به خرج دهند. سیاست ترامپ این است که تنش ایجاد کند و هزینه جنگ را تحمیل کند تا طرف مقابل وادار به مذاکره شود گواه این موضوع مسئله کره شمالی و موضوع خروج از پیمان آب و هوایی پاریس است.

نماینده مردم خمینی شهر افزود: ما در مقابل آمریکا یک پارچه متحدیم و به عنوان پشتوانه آقای ظریف و دستگاه دیپلماسی هستیم اما اگر من به جای آقای روحانی بودم زمانی که دیدم دشمن در مقابل تیم دیپلماسی ایستاده است بلافاصله ترفند تعویض تیم سیاست خارجی را انجام می دادم. آقای ظریف تعهداتی داده و تلاش های روزافزونی کرده است اما در این موقعیت و با این دولت یک تیم دیگر با زبانی دیگر می تواند کارساز باشد.

وی در بخش پایانی سخنانش خطاب به روحانی خاطرنشان کرد: آقای روحانی پیش از ان که بخواهد در سیاست خارجی اتفاق دیگر بیافتد تیم سیاست خارجی را عوض کنید.

انتهای پیام/

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی امورخارجه

رای اعتماد مجلس به كابينه دوم حسن روحانی  

موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم 

اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم+اسامی و برنامه وزرا

گزارش کامل باشگاه خبرنگاران جوان از اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار