روسیا الیوم گزارش داد؛

سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به آنکارا گامی در جهت برچیدن موانع در برابر بحران‌های منطقه

سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه گامی در جهت برچیدن موانع حل بحران‌های منطقه به شمار می‌آید.

سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به آنکارا گامی در جهت برچیدن موانع در برابر بحران‌های منطقهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روسیاالیوم؛ «محمد باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با همتای ترکیه ای خود «خلوصی آکار» در آنکارا درباره مسائل مختلف از جمله همکاری مشترک در زمینه دفاعی و راههای مبارزه با تروریسم گفتگو کرد.

دو طرف در این دیدار درباره اوضاع در سوریه و عراق و تصمیم اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی جدایی از عراق نیز گفتگو کردند.

خبرنگار این شبکه در گزارشی افزود: به گفته بسیاری از کارشناسان، تغییرات سیاسی و امنیتی در بحرانهای منطقه به چالشهایی نگران کننده برای ترکیه تبدیل شده و این کشور را به طرف تقویت روابط خود با کشورهای همسایه سوق داده است. سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به آنکارا در این مرحله نشان می دهد دو کشور برای تقویت همکاری امنیتی و سیاسی تلاش می کنند. سفر این مسئول بلندپایه ایرانی با هدف گفتگو درباره تحولات منطقه ای و روابط دوجانبه در زمینه دفاع و همکاری مرزی و مسئله کردهای منطقه صورت می گیرد. منافع دو کشور در برخی مسائل امنیتی در منطقه در تضاد است اما مسئله مبارزه با تروریسم ، مهمترین مسئله ای است که آنکارا و تهران را به هم نزدیک می کند.

سمیر صالحه، استاد روابط بین الملل در دانشگاه استانبول گفت: «به نظر من این سفر، گامی در جهت هماهنگی به منظور برخورد با احتمال وقوع اقدامات غیرمنتظره خواهد بود که منافع ایران و ترکیه را در خصوص سوریه و عراق در معرض تهدید قرار می دهد.»

با توجه به اینکه بحران سوریه، مسئله مورد اختلاف بین دو کشور به شمار می آید، تغییر اوضاع در عرصه درگیری‌ها در سوریه، رویکرد جدیدی در تعامل با آن به وجود آورده است به ویژه اینکه تهران و آنکارا به همراه مسکو در مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه مشارکت دارند و ترکیه به حمایت منطقه ای برای رویارویی با کردهای سوریه نیاز دارد و علاوه بر این موضع دو کشور درخصوص همه پرسی کردهای شمال عراق به هم نزدیک است.

سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه مشخصا در این زمان، به گفته برخی آغاز مرحله ای جدید در همکاری امنیتی و سیاسی بین دو کشور به شمار می آید به ویژه اینکه آنچه دو کشور را در منطقه از هم متمایز می کند دیگر برای آنکارا در اولویت قرار ندارد چرا که نگرانیهایش از پیامدهای بحران سوریه بر ترکیه به ویژه در خصوص تروریسم و قدرت گرفتن کردهای منطقه از بین رفته است.

سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه ، نزدیکی آشکاری بین دو کشور به شمار می آید به خصوص آن‌که روابط آنکارا با تهران مسائل امنیتی و نظامی را شامل می شود و برای همین شاید این سفر گامی در جهت برچیدن موانع برابر بحرانهای منطقه باشد.  

 

انتهای پیام/

 

گسترش روابط ایران و ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار