باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد:

خدمات درمانی روی موج وعده‌های امروز و فردای بیمه‌ها

علی‌رغم تکمیل نواقص بیمه‌ای طرح تحول نظام سلامت، ماجرای بدهی قابل توجه بیمه‌ها به مراکز درمانی، مشکلات زیادی برای بیمارستان‌ها به همراه داشته است.

خدمات درمانی روی موج وعده‌های امروز و فردای بیمه‌هابه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح تحول سلامت با ابلاغ 200 دستورالعمل استاندارد بالینی کامل شد؛ این عنوانی است که در تاریخ 95/11/03 با برگزاری جلسه‌ای مهم در وزارت بهداشت با حضور روسای سازمان‌های بیمه‌گر و ریاست کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، تیتر اول اغلب رسانه‌های خبری شد.


جلسه ای که در آن محمدعلی همتی، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با طرح این موضوع که این سازمان به عنوان حامی طرح تحول سلامت، به تعهدات خود در زمینه سهم 9 بیست و هفتم  حق بیمه، کارگران  عمل کرده است، توضیحاتی از اقدامات انجام گرفته در این بخش ارائه کرد، تعهدی که طبق قانون باید 9 بیست و هفتم اعتبارات سازمان بیمه تامین اجتماعی همچون هزینه‌های بهره‌مندی از خدمات درمانی  برای سلامت کارگران این بیمه صرف شود.

چیزی از برگزاری جلسه فوق برای حل مشکلات بیمه‌ای نگذشته بود که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران از رشد 3 میلیاردی بودجه بخش سلامت از محل تصویب طرحی برای تقسیم منابع 9 بیست و هفتم بیمه تامین اجتماعی و واگذاری منابع بیمه سلامت خبر داد در حالی که با گذشت بیش از 5 ماه از این تغییر و تحولات همچنان بیمه‌ها به تعهدات خود برای پرداخت بدهی‌هایشان به مراکز درمانی آنطور که باید عمل نکرده‌اند، وعده‌های امروز و فرداهایی که چرخه درمان را در بیمارستانهای وزارت بهداشت و حتی نیرو های مسلح دردمند کرده است.

بدهی 11 هزار میلیاردی و بدهکارترین بیمه

رضا پایدار معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت تقریبا دیرکرد در پرداخت به موقع بدهی‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر به یک سال رسید و از سوی دیگر میزان این بدهی‌ها بویژه  تامین اجتماعی، مجموعا به 11 هزار میلیارد  رسیده است و علی رغم پیگیری‌های مختلف و مدام  از سوی این وزارتخانه، مطالبات ما از سوی بیمه ها در دولت یازدهم پرداخت نشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیمه تامین اجتماعی یکی از بدهکارترین بیمه‌ها به حوزه درمان است ادامه داد: هزینه‌های تامین دارو، تجهیزات و هتلینگ قابل توجه است در حالیکه مهمترین منبع درآمد بیمارستانها برای تامین دارو تجهیزات و ارتقاء خدمات هتلینگ اعم از غذای بیماران، توسعه بخش‌های هتلینگ، ترمیم و بازسازی بخش‌های فرسوده و نظایر آن، از محل پرداختی بیمه‌ها تامین می شود بنابر این پرداخت نشدن مطلالبات بیمارستانها از سوی بیمه‌ها، مراکز درمانی را از نظر هزینه‌ای با مشکلات جدی روبه رو می‌کند، معضلی که هم اکنون  گریبانگیر  بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شده است.

 50 درصد مطالبات علوم پزشکی ایران از تامین اجتماعی است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه افزود: مطالبات بیمه‌ای این دانشگاه،  شامل سه بیمه تامین اجتماعی، بیمه پایه سلامت و نیروهای مسلح می‌شود که  در این میان بیش از 50 درصد مطالبات مربوط به بیمه تامین اجتماعی است زیرا بیمه شدگان عمومی تامین اجتماعی بیشتر بار مراجعات به مراکز درمانی و بیمارستان‌های دانشگاهی علوم پزشکی ایران را تشکیل می‌دهند.

پایدار در مورد مهمترین علت مراجعه بیمه شدگان عمومی و خدمات درمانی تامین اجتماعی به بیمارستان‌های دانشگاهی وزارت بهداشت، گفت: بیمارستانهای تامین اجتماعی میلاد پاسخگوی بار عظیم مراجعات بیمه شدگانش نیست و به همین علت بیشتر بیماران و مراجعین به بیمارستانهای وزارت بهداشت ، همان تامین اجتماعی ها هستند، در غیر این صورت اگر بیمارستانهای آن بیمه واقعا توان و قابلیت ارائه خدمات درمانی به همه بیمه شدگانش را داشت ، یقینا وضعیت بدهی بیمه ها به بیمارستان ها و بیمارستانها به شرکتهای تامین کننده دارو و تجهیزات به اینجا نمی رسید .

در شرایطی که مطالبات قابل ملاحظه دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت از بیمه‌ها، بیمارستان‌های دانشگاهی را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، دانشگاه‌های علوم پزشکی نظامی (نیروهای مسلح)  هم از بدقولی بیمه‌ها در پرداخت به موقع بدهی‌هایشان به این دانشگاه‌ها گله‌مند هستند.

بدهی 115 میلیارد تومانی بیمه ها به دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله

علیرضا جلالی فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به خلف وعده بیمه‌ها اظهار داشت: هم اکنون میزان مطالبات این دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر علی الخصوص بیمه تامین اجتماعی به سقف 115 میلیارد تومانی رسیده است.

وی با بیان اینکه 80 درصد از خدمات درمانی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله بیمه شدگان نیروهای مسلح  را شامل می‌شود اظهار کرد: بیشترین تاخیر در پرداخت‌ها مربوط به سازمان بیمه تامین اجتماعی است به گونه‌ای که 14 ماه از آخرین پرداختی بیمه تامین اجتماعی به دانشگاه می گذرد.  

فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله بیان کرد: 20 در صد خدمات درمانی بیمارستانهای این دانشگاه مربوط به سایر بیمه ها همچون بیمه تامین اجتماعی و بیمه ایران (جانبازان و خانواده شهدا) و سایر بیمه‌ها  است، اما با این وجود تقریبا 30 در صد از کل مطالبات بیمه‌ای علوم پزشکی بقیةالله مربوط به همان خدمات 20 درصدی سایر بیمه‌هااست که در این میان بیمه تامین اجتماعی بیشترین میزان بدهی را به دانشگاه دارد.

سوالاتی مانند اینکه باید با چالش عدم پرداخت مطالبات بیمارستان‌های وزارت بهداشت و نیروهای مسلح از سوی بیمه‌ها چه کرد؟ و آیا مشکلات ناشی از بدهی بیمه‌ها با افزایش اعتبارات وزارت بهداشت از محل منابع 9 بیست و هفتم بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت حل می‌شود‌؟ سوالاتی هستند که عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی پاسخ‌های قابل تاملی برای آن دارد.

حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه واگذاری منابع 9 بیست و هفتم تامین اجتماعی اصل موضوع این بود که طبق دستور آقای رئیس جمهور، باید در ردیف جداگانه‌ای مشخص شود که این پولی که تاکنون به عنوان درمان از بیمه شدگان تامین اجتماعی گرفته شده بالاخره در کجا هزینه می‌شود؟ از سوی دیگر سوال این است که چه مقدار از آن یک درصد پول حاصل از مالیات ارزش افزوده‌ای که مجلس تصویب کرد واقعا در حوزه بهداشت و درمان هزینه شد؟ سهمی که میزان اعتبارات آن تقریبا 8 هزار میلیارد تومان است. 

وی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق در 2 الی سه سال اخیر هم خوشبختانه خود دولت 10 درصد از منابع هدفمندی یارانه‌ها را که مبلغی نزدیک به 4 هزارو 800 میلیارد می‌شد به منابع حوزه بهداشت، درمان و بیمه‌ها اضافه کرد؛ البته دوسال پیش هم دولت از بدهی بیمه‌ها به کمیسیون بهداشت مجلس می‌گفت و همچنین از بدهی 700 میلیاری خود به بیمارستانهای نیروهای مسلح خبر می‌داد، به نظرم علت این است که دولت توانایی پرداخت نداشته و یا بیمه تامین اجتماعی به هر دلیلی منابع لازم را برای رفع این مشکلات در اختیار بیمه‌ها قرار نداده است، البته با توجه به تاثیر چشم‌گیر این وضعیت در اجرای طرح تحول نظام سلامت، آقای رئیس جمهور قول داده‌اند که مشکلات را حل کنند و انتظار می رود که این اتفاق بیافتد. 

شهریاری با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی فقط قانون را تصویب و برای اجرای به موقع و کامل آن دائما به دولت توصیه می‌کند یادآور شد:  علاوه بر موارد فوق، در زمینه مشکلات بیمه‌ها، تجمیع منابع بیمه در قانون برنامه پنجم توسعه تصویب شد اما اجرایی نشد و به همین علت هم این بخش در قانون برنامه ششم دیده نشد ولی با این وجود، انتظار می رود با مدیریتی که دکتر هاشمی در 4 سال آینده خود انجام می دهند، خیلی از این مسائل و مشکلات پیش آمده حل شود. 

شاید مشکلات بیمه ای  ناشی از بدهی‌های سنگین سازمانهای بیمه گر  به این زودی‌ها و چند روزه حل نشود ولی باز کردن گره کور این مشکلات  پیگیری‌های جدی تری از  سوی دولت و  مجلس  را می‌طلبد.

انتهای پیام/

کزارش از فرشته برزگری

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار