رویترز خبر داد:

پایان بی‌نتیجه نشست ترامپ با دستیارانش درباره افغانستان

رئیس‌جمهور آمریکا در نشست با دستیاران ارشد خود درباره اعزام نیرو‌های بیشتر آمریکایی به افغانستان به نتیجه‌ای نرسید.

پایان بی‌نتیجه نشست ترامپ با دستیارانش درباره افغانستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه در نشستی با دستیاران ارشد خود در زمینه امنیت ملی، مجموعه‌ای از گزینه‌ها را برای راهبرد آمریکا در قبال افغانستان بررسی کرد، اما درباره اینکه نیرو‌های بیشتری را به طولانی‌ترین جنگ آمریکا اعزام کند یا خیر تصمیمی نگرفت.

نشست روز جمعه جدیدترین بخش از مجموعه گفتگو‌های سطح بالا آمریکا درباره افغانستان و یک راهبرد امنیتی گسترده‌تر برای منطقه جنوب آسیا بود که مدت‌ها است به علت اختلاف‌های داخلی با بن‌بست روبرو است و باعث شده است ترامپ و مشاوران امنیت ملی وی نتوانند به نتیجه‌ای روشن دست یابند.

سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید، پس از این نشست -که در کمپ دیوید در ایالت مریلند برگزار شد- در مصاحبه با خبرنگاران گفت: راهبردی جدید برای محافظت از منافع آمریکا در جنوب آسیا در اختیار ترامپ قرار گرفت و درباره آن گفتگو شد.

او افزود رئیس جمهور در حال مطالعه و بررسی گزینه‌های خود است و در زمان مناسب نتیجه را به مردم آمریکا، متحدان و شرکای ما و جهان اعلام خواهد کرد.

هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا، و دیگر مقامات بلند پایه در زمینه امنیت ملی به منظور حمایت از افزایش نیرو‌های آمریکایی در افغانستان به این نشست قدم گذاشتند. آن‌ها در نشستی که اواسط ژوئیه برگزار شده بود بر حمایت خودشان از اعزام ۳ تا ۵ هزار نیروی آمریکایی و ائتلافی به افغانستان تاکید کردند.

مخالفان جهانی شدن -که استیو بنن پیش از برکنار شدن از سمت خود به عنوان استراتژیست ارشد ترامپ در راس آن‌ها قرار داشت- از خروج نیرو‌های آمریکایی حمایت می‌کنند.

مقامات آمریکایی در مصاحبه با رویترز گفتند خروج کامل از افغانستان، حفظ وضع موجود یعنی باقی ماندن همان هشت هزار و ۴۰۰ نیروی آمریکایی در افغانستان، افزایش اندک نیرو‌های آمریکایی یا کاهش اندک نیرو‌ها از گزینه‌های مطرح است.

یک مقام آمریکایی گفت: جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در سفر اوایل امسال خود به افغانستان به اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور، گفت: آمریکا تعهدی پایدار به افغانستان دارد.

بیش از ۱۵ سال از زمان حمله آمریکا به افغانستان و سرنگونی رژیم طالبان در این کشور می‌گذرد؛ اما هنوز هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ در افغانستان به چشم نمی‌خورد.

مقامات آمریکایی تصریح کردند بر اساس یکی از پیشنهاد‌ها، آمریکا بررسی این موضوع را آغاز خواهد کرد که آیا نام پاکستان را در فهرست حامیان دولتی تروریسم قرار دهد یا خیر. چنین اقدامی تحریم‌های شدید آمریکا علیه پاکستان از جمله ممنوعیت فروش تسلیحات به این کشور و پایان یافتن کمک اقتصادی واشنگتن به اسلام‌آباد را درپی خواهد داشت.

ناامیدی ترامپ از فقدان گزینه‌هایی برای شکست طالبان و پایان دادن به طولانی‌ترین درگیری خارجی در تاریخ آمریکا باعث به تاخیر افتادن نهایی شدن یک راهبرد امنیت منطقه‌ای شده است.

گفتنی است طالبان هفته گذشته با انتشار یک نامه سرگشاده، درباره افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان به ترامپ هشدار داد.

انتهای پیام/

رویترز از پایان بی‌نتیجه نشست کمپ دیوید درباره افغانستان خبر داد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار