آقاجانی خبر داد:

بیمه شدن ۲۰ تست تشخیص میکروب در عفونت بیمارستانی

معاون درمان وزارت بهداشت از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ۲۰ تست میکروبیولوژی برای تشخیص میکروب‌ها در عفونت بیمارستانی خبر داد.

تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ۲۰ تست تشخیص میکروبی در عفونت بیمارستانیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آقاجانی‌ معاون درمان وزارت بهداشت در هفتمین کنگره تخصصی و نخستین کنگره بین المللی تجهیزات پزشکی در حوزه کنترل عفونت که امروز در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، با بیان اینکه عفونت بیمارستانی‌ یکی از دغدغه‌های بزرگ حوزه سلامت است، گفت: عفونت بیمارستانی بیماری‌ای است که بیمار در بیمارستان‌ به آن دچار می‌شود اما به دلیل این بیماری در بیمارستان بستری نشده است. همچنین عفونت‌های بیمارستانی بعد از ترخیص بیمار نیز در زمره‌ این دسته بیماری‌ها قرار می‌گیرند‌.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به شایع‌ترین عفونت‌ها ناشی از عفونت بیمارستانی‌ عنوان کرد: عفونت ادراری‌، عفونت خونی‌ و عفونت زخم‌های جراحی‌ مهم ترین‌ عارضه‌ها‌ ناشی از عفونت بیمارستانی هستند‌.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد در بخش‌های عادی در اروپا میزان عفونت بیمارستانی 3.5 تا پنج درصد، در آمریکا پنج تا هشت درصد‌، در کشورهای‌ در حال توسعه 2 تا 20 برابر‌ میزان عفونت در اروپا و آمریکا است. همچنین عفونت بیمارستانی در بخش‌های مراقبت‌ های ویژه در اروپا 10 درصد، آمریکا 15 درصد و در کشورهای در حال توسعه تا 39 درصد گزارش شده است.

آقاجانی‌ با بیان اینکه عفونت‌های بیمارستانی‌ مدت بستری‌ بیمار در بیمارستان‌ و هزینه‌های تحمیلی به نظام سلامت را افزایش می‌دهد، گفت: در اروپا 25 میلیون‌ یورو به دلیل افزایش طول مدت بستری‌ ناشی از عفونت بیمارستانی‌ در سال به نظام سلامت هزینه تحمیل می‌شود و 55 هزار نفر به دلیل عفونت بیمارستانی‌ جان خود را از دست می‌دهند.

دلیل ترخیص زود به هنگام بیماران از بیمارستان

وی ادامه داد: در کشور ما به دلیل آنکه متوسط تعداد بیمار به تخت بیمارستانی‌ بیشتر از استاندارد جهانی است، به همین جهت متوسط بستری‌ از متوسط کشورهای‌ در حال توسعه کمتر است و بسیاری از بیماران‌ زودتر‌ از موعد از بیمارستان مرخص می‌شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: منابع بیمارستانی از درآمد ناخالص‌ ملی تأمین می‌شوند‌ و منابع ما برای بیمارستان‌ها در کشور محدود است با وجود کمبود منابع و تخت باید به عفونت بیمارستانی‌ بیشتر بپردازیم زیرا افزایش عفونت بیمارستانی‌ مدت بستری بیمار در بیمارستان را افزایش می‌دهد.

آقاجانی‌ با اشاره به تحول جدی در زمینه تشخیص عفونت‌های بیمارستانی‌ و مقاومت‌های میکروبی‌، گفت: در گذشته به آن میزان که پتانسیل پزشکی پیشرفت‌ کرده بود در حوزه میکروبیولوژیک‌ پیشرفت خوبی نداشتیم‌ و در بحث مقاومت‌های میکروبی‌ به لحاظ تکنولوژی آزمایشگاه‌های میکروب‌شناسی پیشرفت نکرده بود اما اکنون با اقدامی جدید در این حوزه گام خوبی برداشته‌ایم‌.

وی از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن 20 تست میکروبیولوژی‌ برای شناسایی‌ میکروب‌ها و عفونت‌ بیمارستانی‌ خبر داد و گفت: بر اساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها در شورای عالی بیمه و بنابر‌ پیشنهاد وزارت بهداشت بیش از 20 تست میکروبیولوژی برای تشخیص‌ میکروب‌ها و عفونت بیمارستانی‌ در بیمارستان‌ها تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و در نتیجه آن آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی‌ توسعه پیدا می‌کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: تحت پوشش قرار گرفتن این 20 تست میکروبیلوژی‌ برای تشخیص عفونت بیمارستانی‌ منوط‌ به رعایت استانداردها‌ و برنامه کنترل عفونت در بیمارستان‌ها است.

مسئولان در حوزه کنترل عفونت از پاس‌کاری خودداری‌ کنند

آقاجانی‌ با بیان اینکه مسئولان در حوزه کنترل عفونت از پاس‌کاری خودداری‌ کنند و توپ را در زمین یکدیگر نیندازند‌، گفت: همه باید در زمینه کنترل عفونت بیمارستانی‌ گام برداریم‌ و به آموزش در زمینه کنترل عفونت بیمارستانی‌ توجه ویژه‌ای داشته باشیم‌.

وی افزود: حضور یک پزشک، داروساز، اتیمولوژیست‌ و مسئول آزمایشگاه در بیمارستان می‌تواند وضعیت عفونت بیمارستانی‌ را به خوبی مراقبت کند همچنین در بیمارستان‌ها باید یک کمیته کنترل عفونت شکل بگیرد‌.

معاون درمان وزارت بهداشت شست‌  و شوی دست قبل و بعد از تماس با بیمار را یکی از مهم ترین‌ نکات در کاهش عفونت بیمارستانی برشمرد و گفت: در نسل نوین اعتباربخشی‌ توجه ویژه‌ای به کنترل عفونت‌ها شده و هفت سنجه‌ و 39 استاندارد‌ در این حوزه تدوین شده است‌ و این استانداردها‌ مورد ارزیابی‌ قرار گرفته‌اند.

آقاجانی‌ عنوان کرد‌: پیشگیری‌ در کنترل عفونت بیمارستانی‌ باید مورد توجه قرار گیرد‌ و در این زمینه فرهنگسازی‌ کنیم زیرا کنترل عفونت بیمارستانی صرفاً با سمینار‌ و چاپ مقاله کم نمی‌شود‌ و نکته مهم فرهنگسازی‌ است و پزشکان و پرستاران باید آغازگر‌ این راه باشند‌. به عنوان مثال اگر یک استاد قبل از معاینه دست‌های خود را بشوید‌ به طور حتم دانشجویان نیز از استاد خود پیروی‌ می‌کنند و این در کاهش عفونت بیمارستانی‌ تأثیرگذار‌ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار