شاهزاده فاضلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد:

شناسایی و ثبت بارکد DNA آبزیان در کشور/ حفظ تنوع زیستی اولویت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از شناسایی و ثبت بارکد DNA آبزیان در کشور خبر داد.

شناسایی و ثبت بارکد DNA آبزیان در کشور/ حفظ تنوع زیستی اولویت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایرانسید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: تنوع زيستی هر كشور ذخيره ای ارزشمند و در عين حال آسيب پذير است که مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای این مهم خدمات گوناگون و موفقی ارائه کرده است.

وی افزود: خط شناسه گذاری DNA یا DNA barcoding ابزاری جديد، جذاب و کارا جهت شناسایی موجودات براساس DNA حفاظت شده در پژوهش های تاكسونومی و تنوع زیستی است، این روش در سال های 2003-2002 مطرح شده و به سرعت به عنوان ابزاری استاندارد و جهانی برای شناسایی گونه های مختلف موجود در تنوع زیستی تبدیل شد.

معرفی نمونه های جانوری با شناسنامه ایران برای نخستین بار در جهان

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت : بانک مولکولی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای رسالتی که جهت شناسایی، ثبت، حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی کشور دارد در قالب طرح پژوهشی اقدام به شناسایی و ثبت بارکد DNA گونه های جانوری استراتژیک، بومی و در معرض خطر ایران کرده است.

فاضلی خاطر نشان کرد: نمونه های جانوری ایران برای نخستین بار با شناسنامه DNAبارکد، زیست بوم و شناسنامه کامل مورفولوژیکی به دنیا معرفی می شوند. از جمله نتایج این طرح ثبت 53 نمونه ماهی از 7هفت گونه آنچوی ماهیان دریای عمان و خلیج فارس شامل Thryssa hamiltonii، Thryssa dussumieri ، Thryssa vitrirostris، Thryssa sp، Stolephorus indicus، Encrasicholina heteroloba، Encrasicholina punctifer در سایت جهانی DNA بارکد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار