کبریایی زاده در شانزدهمين همايش داروسازان:

دارودرمانی بیماری‌های اعصاب و روان و اعتیاد مغفول مانده است

دبیر علمی شانزدهمین همایش داروسازان گفت: دارودرمانی بیماری های اعصاب و روان و اعتیاد همواره با غفلت روبرو بوده است.

دارودرمانی بیماری های اعصاب و روان مغفول مانده است/٢ ميليون و ٧٠٠ هزار معتاد نياز به درمان دارندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ كبريايى زاده دبيرعلمى شانزدهمين همايش داروسازان در اين همايش كه امروز در سالن همايش هاى رازى برگزار شد، گفت: اگر در طب پيشينه تاريخى داريم، نقش طبيبان كه در گذشته داروساز و طبيب يك نفر بود نقش ستودنى و فراموش نشدنى بوده است.

وى ادامه داد: وقتى كتاب قانون بوعلى سينا را ورق مى زنيم جذاب ترين بخش آن آناتومى است، بنابراين نمى توانيم نقش تاريخى طب ايران را فراموش كنيم.

كبريايى زاده عنوان كرد: جامعه پزشكى نشان داده در رفع مشكلات جامعه با هوشمندى نقش موثرى در كشور داشته است و به عنوان اقشار نخبه در حل مشكلات، رويكرد سرآمدى داشتند.

وى با بيان اينكه قبل از انقلاب نگاه واردات در مديريت داروسازى حاكم بود، گفت: قبل از انقلاب نگاه به بيرون كشور و وابستگى به شركت هاى خارجى و واردات دارو بود اما پيشكسوتان داروسازى كشور با نگاه نوآورانه صنعت داروسازى را به سمتى بردند كه خودبارورى توليد دارو شكل بگيرد.

کبریایی زاده به دانش بالاى داروسازان ايرانى اشاره كرد و افزود: در زمان جنگ، عراق از عوامل شيميايى استفاده و اين مواد را توليد مى كرد و ساير كشورها داروى درمان مجرومان شيميايى را به ما نمى دادند اما پيشكسوتان همت كردندو  بسيارى از داروهاى مورد نياز مجروحان شيميايى را توليد كردند.

وى تصريح كرد: امروز، جامعه پزشكى يكى از مرجع ها در كشور محسوب مى شوند و خوشبختانه خدمات پزشكى و داروسازى به تمام نقاط كشور رفته و اين با همت و تلاش برنامه ريزان و سياستگذاران بوده است و اين خدمات نبايد مورد كفران نعمت قرار گيرد.

 ٢ ميليون و ٧٠٠ هزار معتاد نياز به درمان دارند

دبير علمى شانزدهمين همايش داروسازان عنوان كرد: از همكاران در تشكل هاى مختلف درخواست مى كنم به سمت همدلى و اتحاد برای رشد صنعت داروسازى كشور پيش بروند.

كبريايى زاده با بيان اينكه محور همايش امسال بيمارى هاى اعصاب و روان و اعتياد است، گفت: در هيئت مديره انجمن تصميم گرفتيم موضوعى را به عنوان محور همايش انتخاب كنيم كه بحث روز و نوآورانه باشد و بر محورهايى مورد غفلت واقع شده تمركز كنيم.

وى افزود: اين همايش با اين رويكرد بيمارى هاى اعصاب و روان كه در كشور مورد غفلت واقع شده است تمركز دارد متاسفانه مصرف غيرمنطقى داروهاى آنتى بيونتيك در كشور بارز است و از طرفى داروهاى اعصاب و روان به ميزان كافى مصرف نمى كنيم يا اگر مصرف مى كنيم به درمان اختلالات اضطراب، افسردگى، با دارو باور نداريم.

دبير علمى شانزدهمين همايش داروسازان با اشاره به اینکه بحث اعتياد يكى ديگر از محورهاى شانزدهمين همايش سالانه داروسازان ايران است، گفت: امروزه، اعتياد معضل جدى جامعه است و بر اساس آمار بهزيستى ٢ ميليون و ٧٠٠ هزار نفر معتاد در كشور داريم كه نياز به درمان دارند و ما اين محور را انتخاب كرديم كه روند دارودرمانى اين افراد بررسى شود.

وی همچنین به مصرف داروهای ضد درد در بیماران در حال بستری اشاره کرد و گفت: باید اطلاعات بیشتری به بیماران در این مورد داد.

کبریایی زاده در شرح پنل های تخصصی این‌ همایش سه روزه گفت: یکی از معضلات پیش روی پزشکان عمومی در بیمارستان ها و درمانگاه ها مصرف الکل های دست ساز و یا با مواد صنعتی و مسمومیت با این الکل هاست که در این مورد به دلیل اهمیت آن پنل تخصصی در همایش خواهیم داشت.

گفتنی است؛ شانزدهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران تا چهارم شهریور در مرکز همایش های رازی در حال برگزاری است؛ همچنین مراسم جشن روز داروساز روز جمعه سوم شهریور ساعت19:00 با حضور مسئولان در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار