در نشست خبری دومین جایزه دعبل مطرح شد؛

خوشنویسی و شعر کودک دو حوزه مغفول آثار عاشورایی هستند

ضرورت انتقال پیام عاشورا از طریق شعر به نسل‌های بعدی، اهمیت پرداختن به شعر کودک را نشان می‌دهد.

خوشنویسی و شعر کودک دو حوزه مغفول شعر عاشوراییبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دومین جایزه دعبل (کتاب سال عاشورا)، با حضور علی عظیمی رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل خزاعی، محمد سنگری و اسماعیل امینی هیئت علمی این بنیاد و همچنین اهالی رسانه‌های عترتی، امروز یکشنبه پنجم شهریور ماه، برگزار شد.

سنگری نویسنده و پژوهشگر عاشورایی در ابتدای این نشست با بیان اینکه اسامی شرکت‌کنندگان و همچنین برگزیده‌های دوسالانه جایزه دعبل، 14 شهریور ماه اعلام می‌شود، گفت: طبق فراخوانی که در نیمه دوم سال 1395 داده شد، 340 اثر در 9 رشته فرهنگی و هنری به دبیرخانه ارسال شد و با داوری‌های دقیق و با توجه به آثار رسیده، آثار از کیفیت مناسبی برخوردار بودند.

وی ادامه داد: در بین 340 اثر رسیده، 7 اثر برگزیده، 11 نفر از هنرمندان و فرهیختگان مورد تقدیر قرار می‌گیرند و در مجموعه از 18 اثر قدردانی خواهیم کرد.

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی با اشاره به حضور برجسته دانشجویان و نسل جوان در دومین دوسالانه جایزه دعبل، درباره آثار ارسال شده به این جشنواره بیان کرد: خوشبختانه در حوزه شعر آثار خوبی داشتیم، ولی در بحث نوحه‌سرایی با حضور چشمگیری مواجه نشدیم. همچنین به دنبال آن پژوهش‌های ادبی و ادبیات نمایشی نسبت به دو سال گذشته بهتر شده است اما همچنان در بخش ادبیات داستانی تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله بسیار داریم.

سنگری با اظهار تأسف نسبت به مهجور ماندن هنر خوشنویسی و شعر عاشورایی در حوزه کودک گفت: در بخش هنر خوشنویسی و شعر کودک متأسفانه هیچ اثری نداشتیم و باید درباره چرایی این موضوع بیشتر صبحت کرد چرا که هنر خوشنویسی یکی از حوزه‌های مهم عاشورایی قلمداد می‌شود.

وی افزود: مسئولیت نبود شعر کودک، بر عهده شاعران شعر کودک است. ما هیئت کودکان داریم و این هیئت به شعر و نوحه مخصوص نیاز دارد و از طرفی انتقال پیام عاشورا به نسل‌های بعدی ضروری است.

سنگری عنوان کرد: آثار موجود در حوزه داستان کودک، تقدیر می‌شوند  اما از  شعر کودک تقدیری نخواهد شد.

نویسنده و پژوهشگر عاشورایی با اشاره به آثاری که در حوزه عکس و هنرهای تجسمی تقدیر شدند، از ضعیف ماندن ترجمه از فارسی به زبان‌های دیگر و همچنین برعکس خبر داد و در خصوص داوری‌ها گفت: در این جشنواره از شرکت‌کنندگان در حوزه تصویرگری تقدیر می‌شود. ما از ۳۷ داور که هر کدام از افراد باتجربه بودند بهره بردیم. این داوران علاوه بر تجربه باید دانش لازم را در حوزه خود داشته باشند و البته صاحب اثر نباشند.

اسماعیل امینی نویسنده و عضو هئیت علمی بنیاد دعبل خزاعی گفت: هر کاری که برای خواندن کتاب انجام دهیم، کم است، این کار بزرگی است که فرهنگ شفاهی را به فرهنگ کتبی تبدیل کنیم، ما در دنیا مشهوریم که فرهنگ شفاهی داریم اما اگر بشود این شور و هیجان را به تعقل و مباحثه تبدیل کرد،کاری کارآمد انجام داده‌ایم، چراکه شیعه بیشتر به اهل منطق بودن مشهور است.

وی افزود: نوشتن کتاب و نقد کتاب فارغ از شور و جنجال است و نیاز به آرامش دارد. برخی از عزیزان مداح ما اهل شور و هیجان و غوغا کردند هستند که هیچ کمکی به تفکر و تعلق نمی‌کند.

 سنگری در ادامه نشست از حضور چشمگیر نویسندگان خانم خبر داد و گفت: برخی از نویسندگان که حقیقتا پژوهشگر هستند هدفشان جوایز جشنواره‌ها نیست، در این دو سال،۴۰  درصد آثار برای کسانی است که در دوره قبل جایزه دریافت کردند و شناخته شده هستند.

گفتنی است؛ اختتامیه دومین جایزه دعبل (کتاب سال عاشورا) ۱۴ شهریور ماه، در سالن سرچشمه برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار