الیاسی‌ مطرح کرد؛

تله بنیانگذار‌، عامل پس رفت شرکت دانش بنیان‌/ شرکت‌های نوپا محور مبادله را اشتباه گرفتند

معاون ارزیابی راهبردی معاونت علمی گفت: بحثی که در شرکت‌های نوپا وجود دارد تله بنیانگذار است که سبب پس رفت شرکت‌ها می‌شود.

تله بنیانگذار‌، عامل پس رفت شرکت دانش بنیان‌/ شرکت‌های نوپا محور مبادله را اشتباه گرفتندبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی الیاسی‌ معاون سیاستگذاری و ارزیابی‌ راهبردی‌ معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در  اختتامیه پنجمین دوره جایزه مدیریت فناوری و نوآوری که امروز برگزار شد با اشاره به اینکه ما در شرکت‌های دانش‌بنیان با 2 دسته چالش مواجه هستیم، گفت: در اقتصاد مفهومی به نام تبادل وجود دارد، شرکت‌های دانش بنیان به سختی می‌توانند پیشرفت کنند؛ تعداد کمی از شرکت‌ها می‌توانند بودجه خود را به بیش از یک میلیارد تومان برسانند، شرکتی‌ که کمتر از پنج میلیارد بودجه دارد، شرکت محسوب نمی‌شود و بیشتر خوداشتغالی‌ است اینکه چرا شرکت‌ها بزرگ نمی‌شوند موضوعی است که ذهن من را درگیر کرده است.

معاون سیاستگذاری و ارزیابی‌ راهبردی‌ معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه بحث تبادل‌ در شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم است، اظهار کرد: اولین شکل تبادل‌ در شرکت‌های نوپا‌ تبادل کالا نیست‌ زیرا شرکت‌های نوپا محور را اشتباه گرفته‌اند، در تمام کشورهای جهان شرکت‌های دانش بنیان نوپا در مرحله اول اصلاً توجهی به فروش محصول خود ندارند‌ بلکه آن چیزی که مهم است دانش فنی‌شان است.

تشویق  ورود زود هنگام شرکت های دانش بنیان به بازار اشتباه است

وی ادامه داد: شرکت‌های نوپا باید به ترتیب‌ اول دانش فنی خود را به عنوان محصول مورد مبادله قرار دهند اینکه ما شرکت‌ها را تشویق کنیم که خیلی سریع به بازار وارد شوند کار بسیار اشتباهی است. آنها ابتدا باید دانش فنی خود و فکر خود را بفروشند‌ و در مراحل بعد به فروش خدمت و محصولات بپردازند‌.

الیاسی‌ با بیان اینکه اگر قرار است تبادل انجام شود باید هرچه سریع تر سه چالش را رفع کنیم، تصریح کرد: اگر این چالش و موانع‌ها رفع نشوند مشکلات جدی به وجود‌ می‌آید و بحث تبادل اصلاً انجام نمی‌شود. در ابتدا منطق مالکیت‌ معنوی شرکت‌های دانش بنیان باید تغییر کند زیرا بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان برای استفاده از تسهیلات پا به این عرصه می‌گذارند و پس از آن هیچ حرکت مثبت و رو به جلویی انجام نمی‌دهند که نباید اینگونه باشد، دوم نظام اعتباری است که در کشور ما به شدت مشکل دارد زیرا کشور ما دارایی مشروط را اصل و مبنا قرار داده است و به دارایی های نامشرو‌ط هیچ توجهی ندارد از نظر من نباید اعتبار به ملک و وثیقه‌ باشد در خصوص شرکت‌های دانش بنیان ما باید به دارایی‌های نامشروط‌ توجه داشته باشیم.

معاون سیاستگذاری و ارزیابی‌ راهبردی‌ معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: همانطور که گفتم چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌ بنیان 2 دسته است، دسته دوم این است که شرکت‌های بزرگ انگیزه دریافت جایزه دارند اما شرکت‌های کوچک فقط به دنبال دریافت جایزه نیستند بلکه مدیریت هم برای آنها مهم است.

الیا‌سی مطرح کرد: یک بحثی که در شرکت‌های نوپا وجود دارد تله‌ بنیانگذار‌ است که باعث می‌شود شرکت نه تنها پیشرفت نداشته باشد بلکه هر روز پس رفت هم بکنند، زیرا برای این بنیانگذار مدل ذهنی و رفتار پرسنل اهمیتی ندارد و به تنها چیزی که فکر می‌کند این است که خود را در زمره شرکت‌های دانش بنیان نشان دهد و به زیرساخت‌ها توجه نکند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دانش بنیان
۲۱:۴۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
شرکتهای دانش بنیان اکثرا با وام‌صندوق راه اندازی میشن ..وقتی زمان کافی برای بازپرداخت وام نداشته باشند همه سعی آنها میشه فروش که بتوانند وام را پس بدهند ....مشکل وام حل بشه مشکل شرکتها حل میشه
آخرین اخبار