بسته بندی ضرورت فراموش شده در تولید

محصولات عرضه شده به صورت فله ای حکایت از وضعیت نامناسب بسته بندی در استان زنجان دارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ اولین اقدام در جلب نظر مصرف کننده نوع بسته بندی و برند آن محصول است، ولی متاسفانه این مقوله درکشور ما مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و نه تنها محصولات مصرفی در بازار داخلی بسته‌بندی خوبی ندارند، بلکه تولیدات کشور ما در بازار‌های صادراتی جهان هنوزهم در خیلی از مواقع با بسته‌بندی نامناسب و یا به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند؛ و می‌توان به جرات گفت: پایین بودن جایگاه ایران در صنعت بسته‌بندی و نبود چشم‌انداز روشنی از رشد این صنعت می‌تواند تبعات منفی برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد
ضعف در این صنعت می‌تواند آسیب‌های جدی به سایر بخش‌های اقتصادی وارد سازد و در نهایت باعث ضعف شرکت‌های ایرانی در بازار‌های صادراتی و بازار‌های داخلی شود.
دیگر کشور‌ها از صادرات فله محصولات داخلی ما نهایت استفاده را برده و آن‌ها را در بسته بندی با نام خود صادر می‌کنند و ارزش افزوده این محصولات را از آن خود می‌کنند.
در حال حاضر بسیاری از محصولات زراعی و کشاورزی ما همچون زعفران، خرما و عسل به صورت فله‌ای به کشور‌های هدف صادر می‌شوند و بعد از مدت کوتاهی، عوامل و فعالان اقتصادی کشور‌های مذکور با بسته‌بندی شکیل آن را به نام کشور خود به بازار‌های بین‌المللی صادر و عرضه می‌کنند.
 
بسته بندی ضرورت فراموش شده در تولید
به طور مثال بیش از 95 درصد از زعفران جهان در ایران تولید می‌شود، اما ارزش افزوده این محصول نصیب کشور‌هایی نظیر اسپانیا (بزرگترین واردکننده زعفران ایران) می‌شود در صورتی که بیشترین زحمت برای برای این محصول در ایران کشیده می‌شود چرا که برای به دست آوردن یک کیلوگرم زعفران خشک باید کشاورزان ساعت‌های متمادی دانه گل را از کلاله جدا کنند و آنرا با حساسیت بالایی خشک کنند.
این درحالی است که اسپانیا به عنوان عمده‌ترین وارد کننده زعفران ایرانی بزرگترین صادرکننده این محصول در جهان به شمار می‌رود و پس از خریداری این محصول از ایران با بسته‌بندی و برند خود آنرا با قیمت بالاتر در بازار‌های جهانی می‌فروشد.
 
وضعیت نابسامان بسته بندی محصولات تولیدی در زنجان  

استان زنجان هم در زمینه بسته بندی مستثنی از سایر استان‌های کشور نیست و حتی می‌توان گفت: در برخی بخش‌ها به خصوص حوزه صنایع دستی و بخش کشاورزی وضعیت نابسامانی نسبت به بیشتر استان‌های کشورمان دارد.
 
 
بسته بندی ضرورت فراموش شده در تولید
چاقو، چارق، ملیله، مس، زیتون و سیر به عنوان قطب تولید این محصولات در کشور به شمار می‌رود، ولی نبود بسته بندی مناسب و بی سلیقگی در نوع بسته بندی‌ها و استاندارد نبودن آن‌ها باعث شده بازار فروش این محصولات تحت تاثیر قرار گیرد.
 
بسته بندی ضرورت فراموش شده در تولید
چاقو‌های فله ای، مس‌های داخل گونی و محصولات کشاورزی عرضه شده به صورت فله‌ای نشانگر وضعیت نامناسب این صنعت در استان است.
 
بسته بندی ضرورت فراموش شده در تولید
مهندس سپهر قلعه‌ای مدیرعامل یکی ازشرکت‌های صنعت بسته بندی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ گفت:بسته بندی مهمترین پارامتر و صنعت مادر است و نقش اساسی در فروش و صادرات یک کالا دارد.
وی با بیان اینکه شرکت متبوعش بزرگترین واحد چاپ و بسته بندی در استان زنجان وحتی در منطقه است می‌گوید: استان زنجان دارای پتانسیل و امکانات بالایی در این زمینه است، اما متاسفانه تولید کنندگان زنجانی از صنعت بسته بندی استقبال نمی‌کنند و ۸۰ درصد مشتریان این شرکت؛ تولید کنندگان خارج از استان هستند.
وی پایین آوردن هزینه‌ها در تولید محصولات را علت اصلی استقبال کم و صرفه نظر کردن از بسته بندی محصولات تولیدی از سوی تولید کنندگان زنجانی عنوان کرد و گفت: در صورتیکه با بسته بند‌های مناسب برای کالاهایشان می‌نوانند با جذب مشتری مقدار فروش خود را افزایش دهند.
 
بسته بندی ضرورت فراموش شده در تولید

بوریایی مدیر فروش و گرافیست این شرکت در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبر نگاران جوان از زنجان؛با اشاره به ضعف بسته بندی دراستان زنجان گفت: این صنعت نیازمند حمایت از بخش دولتی و خصوصی هست وبرای اینکه تولید کنندگان از بسته بندی‌های نوین استفاده کنند نیازمند به تبلیغات، بازاریابی و شرکت در نمایشگاه‌های مختلف هست.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت: در صنایع غذایی استان مشکل ضعف بسته بندی داریم.
 
بسته بندی ضرورت فراموش شده در تولید
به گفته ایرج احمدی با توجه به اینکه بسته بندی هنر و علم آماده سازی مواد غذایی برای انبار کردن و در نهایت فروش می‌باشد ولی متاسفانه در استان زنجان این مقوله جایگاه ویژه‌ای در بین تولید کنندگان ندارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه در مجموعه داخل شهرک‌های صنعتی ۱۱۶ پروانه تاسیس دارای اعتبار در زمینه بسته بندی صادر شده است افزود: از این تعداد بیش از ۵۰ واحد فعال هستند که ۱۴ واحد آن به صورت فصلی فعالیت دارند.
وی می‌گوید: بسته بندی علاوه بر اینکه خاصیت حفاظتی ایفا می‌کند، می‌بایست جذابیت لازم را داشته و تا حد امکان ساده و ارزان باشد.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با اشاره به پتانسیل بالای تولید محصولات کشاورزی در استان افزود: با توجه به اینکه در شهرستان طارم بهترین محصولات به ویژه زیتون و سیر تولید می‌شود ولی متاسفانه به دلیل نبود بسته بندی مناسب همه این محصولات به صورت فله‌ای به سایر کشور‌ها صادر می‌شود و با بسته بندی کشور‌های خارجی و با قیمت بالاتر در کشور عرضه می‌گردد.
وی به حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی استان از حضور واحد‌های صنعتی در نمایشگاه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: واحد‌های صنعتی می‌توانند جهت آشنایی با تکنولوژی‌های نو در همه زمینه‌ها به ویژه صنعت بسته بندی در قالب حضور و یا بازدید از نمایشگاه‌هایی که در سراسر کشور برگزار می‌شود از تسهیلات شرکت شهرک‌های صنعتی استفاده نمایند.
احمدی ادامه می‌دهد:گامهای خوبی در زمینه توسعه  و بروز کردن صنعت بسته بندی در استان برداشته شده است که امید است با انجام این اقدامات مشکلات این صنعت مرتفع شود.
 
انتهای پیام/ گزارشی از زهرا نصیری 
 

استقبال کم تولید کنندگان استان زنجان از صنعت بسته بندی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.