سردار مهری در نشست خبری مطرح کرد؛

کاهش 11 هزار نفری تلفات تصادفات/ خواب آلودگی علت اصلی واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی

رئیس پلیس راهور ناجا گفت:تعداد جانباختگان تصادفات رانندگی از 27 هزار نفر به 16هزار نفر رسیده است.

کاهش 11 هزار نفری تلفات تصادفات/ خواب آلودگی علت اصلی واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانیبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری که امروز(شنبه) برگزار شد، با تبریک دهه ولایت اظهار داشت: از سال 84 تا کنون شاهد کاهش جانباختگان در جاده ها هستیم و تعداد جانباختگان در جاده های کشور از 27هزار نفر به 16هزار نفر رسیده است.

وی افزود: سه عامل مهم خودرو ،جاده و انسان در تصادف نقش مهمی دارند و موضوع کاهش جانباختگان و حوادث رانندگی یکی از مهم ترین موضوعات کشور است چرا که امروز بیشتر افراد جامعه یا مسافر یا راننده هستند.

سردار مهری گفت:به ایام پایانی شهریور و پایان سفر های تابستانی نزدیک می شویم که در این ایام تعداد تصادفات رانندگی با افزایش سفر ها زیاد می شود.

وی افزود: روز گذشته شاهد یک تصادف رانندگی در جاده داراب بودیم که علت آن خواب آلودگی راننده و عدم توجه به جلو بوده که در این حادثه 7دانش آموز و راننده و کمک راننده جان خود را از دست دادند.

وی افزود:شرایط را فراهم کردیم تا شیوه نامه مسافرت های اردو های دانش آموزی تغییر کند تا شاهد کاهش این گونه حوادث باشیم.

کاهش 5 درصدی جانباختگان در سفرهای تابستانی

سردار مهری گفت:در دوماه گذشته شاهد کاهش 5درصدی جانبا ختگان  در سفر های تابستانی بودیم.

رئیس راهور ناجا با بیان اینکه طرح تابستانی یکی از مهم ترین طرح های پلیس راهور است که تا پایان تابستان ادامه دارد، گفت:پیش بینی می شود تا پایان سال 2میلیون خودرو به جاده های کشور افزوده شود.

وی با اشاره به افزایش وسایل نقلیه در پنج ماهه گذشته افزود: در این 5ماه 16/5درصد معادل 769هزار وسیله نقلیه به جاده ها وارد شده است که افزایش تعداد وسایل نقلیه افزایش تصادفات را به همراه دارد.

سردار مهری گفت:در حادثه روز گذشته با سامانه پایش جاده ها(سپهتن) متوجه شدیم که خواب آلودگی علت تصادف بود.

 وی ادامه داد:محور اصلی پلیس اجرای طرح تابستانی است تا تعداد تصادفات رانندگی کاهش پیدا کند تا شاهد جانباختن هموطنان در جاده ها نباشیم.

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به این سوال که پلیس برای تکرار نشدن حوادثی مانند تصادف هرمزگان چه تدابیری دارد؟ گفت:از نظر تعداد راننده شرایط فراهم بود و در اتوبوس دو راننده وجود داشت و خوردو هم شرایط مناسب داشت.

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم مانع مسافرت ها در شب بشویم، ادامه داد: اتوبوس ها باید حتما دو راننده داشته باشند که در اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی دو راننده حضور داشت که  متاسفانه یکی از آنها جان خود را از دست داد.

سردار مهری با اشاره به اینکه خودرو با سرعت مجاز 85کیلومتر در ساعت در حال حرکت بود،بیان کرد:عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی علت حادثه بوده که در سامانه سپهتن به وضوح نشان داده شد.

وی در رابطه با تعداد دانش آموزانی که در اتوبوس حضور داشتند،گفت:تعداد دانش آموزانی که در اتوبوس حضور داشتند مجاز بود.

لزوم اجرای شیوه نامه سفرهای راهیان نور برای اردوهای دانش آموزی

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: شیوه نامه سفرهای راهیان نور تهیه شده است که باید این شیوه نامه را برای اردوهای دانش آموزی هم اجرا کنیم.
سردار مهری گفت:در تمام شهرهای کشور شاهد پارک های ترافیک هستیم که مربیان در این پارکها آموزش قوانین را در دستور کار خود دارند.

سردار مهری با بیان اینکه استاندارد خودرو ها با سازمان استاندار است، افزود: امروز تمام خودرو هایی که شماره گذری می شوند دارای استاندار های لازم هستند، البته آیین نامه جدید استاندارد خودرو ها در دولت در دست تدوین است که هنوز ابلاغ نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در تصادف اتوبوس دانش آموزان هرمز گانی پلیس تقصیری نداشته است؟ گفت: پلیس هیچ تقصیری نداشت و در پلیس راه هرمزگان تمام ضوابط برای این خودرو اجرا شده بود.

وی گفت: روزانه 42/5نفر در جاده جان خود را از دست می دهند و در طول هفته این تعداد معادل یک هواپیمای ایر باس با 300 مسافر است که در جاده ها جان خود را از دست می دهند.

رئیس پلیس راهور ناجا در رابطه با پرونده مامور راهنمایی و رانند گی در همدان و فرودگاه امام خمینی گفت: پرونده استان همدان مراحل قضایی را طی می کند و پرونده حادثه ضرب و شتم مامور راهنمایی و رانندگی با نماینده مجلس  از طریق مجلس و مراجع قضایی و نماینده حقوقی پلیس پیگیری شده و مراحل قانونی برای برخورد با نماینده مجلس خاطی طی می شود.

وی تاکید کرد:توهین نماینده مجلس در برخورد با  مامور پلیس  واضح است و این نماینده حتی از مامور ما عذر خواهی هم نکرده است.

سردار مهری با بیان اینکه قرار است به جای اسقاط هر وسیله نقیله، 7موتور سیکلت اسقاط شود، ادامه داد: حدود 700هزار موتور فرسوده در پارکینگ ها وجود دارد از این رو دستور المعلی را رئیس پلیس ناجا ابلاغ کردند که در دولت تصویب شده و در آینده اجرا می شود.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه آمده به ازای هر 10هزار دستگاه خودرو باید تعداد حوادث رانندگی 30درصد کاهش پیدا کند.

وی گفت: 72درصد کسانی که جان خود را از دست می دهند در جاده های برون شهری هستند که در تمام جاده های برون شهری دوربین های ثبت سرعت نصب می شود.

سردار مهری افزود: 80 درصد کشته ها در شهرها مربوط به عابران پیاده و موتور سواران هستند.

سردار مهری با تاکید بر اینکه 6 هزار و 200 دستگاه در سال گذشته منجر به تصادف شدند و حدود 3 هزار راننده حادثه ساز داشتیم، گفت:  تا کنون 38 میلیون گواهی نامه صادر شده است که 28 میلیون آن فعال هستند و از این تعداد 3 هزار راننده حادثه ساز هستند و پلیس تاکید دارد که  این افراد را متوقف کند.

وی در رابطه با قبوض جریمه ای که رانندگان مدعی هستند که این تخلفات را انجام نداده اند،گفت: رانندگان می توانند با مراجعه به سایت پلیس راهور و پلیس +10 تخلف را پیگیری کنند و اگر مدعی بودند که تخلف را انجام نداده اند، می توانند شکایت کنند تا ما آن را پیگیری کنیم، چرا که ما 400 نقطه داریم که کارشناس راهنمایی و رانندگی و قاضی محاکم قضایی حضور دارند و به شکایات رسیدگی می کنند. 

رئیس پلیس راهور ناجا بیان داشت: به این علت که در شهریور ماه میزان تردد خودروها در جاده های کشور بیشتر می‌شود، این مسئله اهمیت فراوانی دارد، به همین منظور طرح ویژه ترافیک در این ایام به صورت خاص اجرا می‌شود و به غیر از نیروهای موجود در پلیس راهنمایی و رانندگی ، نیروهایی از دیگر واحدها برای کنترل رفت و آمد رانندگان در جاده‌های کشور حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: از سایر بخش‌ها 4800 نفر در طرح ویژه شهریور به کمک پلیس راهنمایی و رانندگی می‌آیند و حدود 800 دستگاه نقلیه از سایر بخش‌های پلیس برای کمک به کنترل ترافیک جاده‌ها به ویژه رفت و آمد مسافران اختصاص داده می‌شود.

سرعت غیرمجاز عامل 18 درصد تصادفات منجر به فوت شهریور ماه

رئیس پلیس راهور ناجا بیان داشت: دو عامل عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز از عوامل مهم تصادفات جاده ای به شمار می‌آیند و در سال گذشته 33 درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو رخ داده است.

سردار مهری گفت: 18 درصد تصادفات در شهریور ماه فقط ناشی از سرعت غیرمجاز بوده و سرعت زیاد عامل اصلی تصادفات خطرناکی است که منجر به فوت می شوند و 16 درصد تصادفات به دلیل انحراف به چپ در جاده ها رخ می‌دهد که علت اصلی آن عجله رانندگان است.

وی ادامه داد: در شهریور ماه تمهیدات ویژه‌ای توسط پلیس برای رصد جاده ها و برخورد با رانندگان پرخطر اندیشیده شده است و بدون اغماض با رانندگان پرخطر برخورد می شود و در صورت بروز هرگونه تخلف حادثه ساز از سوی راننده‌ای، خودرو وی به مدت 72 ساعت متوقف و در پارکینگ‌ها نگهداری می‌شود و همچنین اگر راننده ای مواد روان‌گردان و الکلی مصرف کرده باشد، خودرو وی متوقف و دیگر حق تردد ندارد و راننده متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود تا شاهد کاهش تصادفات در تابستان 96 به مانند تابستان 95 باشیم.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه رمز کاهش تصادفات همکاری متقابل پلیس و رانندگان است، گفت: رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تا حد زیادی باعث کاهش تصادفات می‌شود، به عنوان مثال طی ده سال گذشته استفاده از کمربند ایمنی در بین رانندگان به 90 درصد رسیده است و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم تا سرنشینان عقب خودرو هم از کمربند ایمنی استفاده کنند.

سردار مهری گفت: امروز تمام سرنشینان و رانندگان وسایل نقلیه عمومی برون شهری موظف هستند در طول سفر از کمربند ایمنی استفاده کنند که همین موضوع باعث کاهش صدمات و تصادفات رانندگی شده است.

اجرای طرح بازگشایی مدارس 

وی با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: طرح بازگشایی مدارس از 25 شهریور ماه تا 10 مهر ماه برای ارتقای نظم و انضباط در رفت و آمد دانش‌آموزان عملیاتی می‌شود و دستورالعمل ویژه بازگشایی مدارس تهیه و به سراسر کشور ابلاغ شده است و با همکاری پلیس و شهرداری ها به اجرا در می‌آید.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در سال تحصیلی 96- 97 آمادگی نیز ایجاد کردیم تا با امکانات حداکثری امنیت رفت و آمد دانش‌آموزان را افزایش دهیم.

وی گفت: همچنین دستور العمل سرویس مدارس از نظر فنی و رعایت داشتن تجهیزات لازم برای رفت و آمد دانش‌آموزان تهیه و با همکاری وزارت کشور به شهرداری‌ها ابلاغ شده است.

سرداری مهری تصریح کرد: برای هفته اول مهرماه تمهیداتی را در نظر گرفتیم تا از فعالیت عمرانی که در خیابان‌ها گره های ترافیکی را ایجاد می‌کنند، جلوگیری شود.

رئیس پلیس راهور ناجا بیان داشت: قانون هوای پاک اخیرا در مجلس تصویب و رئیس جمهور آن را به تمام دستگاه ها ابلاغ کرده که در حال اجرا است، پلیس هم در این قانون وظایفی از جمله توجه به حمل بار و جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده را بر عهده دارد و آیین‌نامه‌های آن به زودی تهیه و به اجرا در می‌آید و امیدواریم پلیس بتواند به وظایف خود عمل کند.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: برای تردد معلولان و کسانی که از ویلچر استفاده می‌کنند آیین‌نامه‌ای تهیه شده تا با این افراد مانند عابران پیاده رفتار شود که در این صورت اگر آنها دچار حادثه‌ رانندگی شوند، بیمه به آنها تعلق می‌گیرد، این در حالی است که در گذشته این قانون وجود نداشت.

وی گفت: عصای سفید ویژه نابینایان برای رانندگان به منزله علامت توقف است و رانندگان باید تا عبور کامل نابینایان از عرض خیابان خودروی خود را متوقف کنند، همچنین پارک در محل پارکینگ‌های ویژه معلولان و جانبازان ممنوع شده است.

سردار مهری بیان داشت: در سال تحصیلی جدید تفاهم‌نامه‌ای را با آموزش و پرورش امضا کردیم که علاوه بر همیاران پلیس، گروه پلیس‌یاران نوجوان برای دوره تحصیلی راهنمایی تشکیل شود که به این دانش‌آموزان آموزش‌های ویژه ای برای ارتقای فرهنگ ترافیک ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۶
الان ده ساله میگن امسال اینقدر درصد ازآمار کشته شدگان کاسته شده.هرجور حساب کردم الان جمعیت ایران از خدا عمر دوباره گرفته و همه ازگور برخاسته اند.!!
Iran (Islamic Republic of)
علی کشکال
۰۰:۴۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۶
تو را به خدا بگید جاده های کشور خیلی خرابه،امروز اسفا لت میشه چندوقت دیگه میبینی همش کنده شد،علت کم کاریه از همه چی جاده سازی زده میشه این کار خوبی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۶
جاده ای که اتفاق افتاده جاده کم ترددیه پلیس راه کشور باید نظارت بیشتری بکنه اکیپ گشت دارن ولی این راننده ها بعضیا شون بخاطر وجود اکیپ گشت پلیس درست وقانونی رانندگی میکنن آگه مطمئن شدند از عدم وجود پلیس از همه چیز بیخیال میشن من خودم به چشم دیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
خود مقصر لامصبش زنده مونده چرا اون نمرد
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۷:۱۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
علت سفر کردن در شب در مناطق جنوبی کشور گرمای بسیار شدید است. راه حل فقط گسترش حمل و نقل ریلی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
چقدرازاین خبرهای تکراری ببینیم؟؟!!
راه حل اساسی بیاندیشید؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۷:۱۵ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
گسترش شبکه ریلی کشور همانند شبکه برق و اب در تمام کشور جان مردم شهر و روستای ما را در مقابل این حوادث دردناک بیمه می کند دولت پول نفت را در خدمت شبکه ریلی قرار دهد و از ضرفیت شرکتهای داخلی و کشورهای خارجی در این امر مهم بهره ببرد.
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۷:۱۵ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
گسترش شبکه ریلی کشور همانند شبکه برق و اب در تمام کشور جان مردم شهر و روستای ما را در مقابل این حوادث دردناک بیمه می کند دولت پول نفت را در خدمت شبکه ریلی قرار دهد و از ضرفیت شرکتهای داخلی و کشورهای خارجی در این امر مهم بهره ببرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
جالبه وزیر راه هیچ عکس العملی نشون نداد وقتی اعلام کردن راننده خواب الود بوده دیگه خیالش راحت شد.....جناب وزیر بخواب و آسوده باش که ملت توی جاده های غیر استاندارد استان فارس جان میدهند......استان فارس استان محرومی است....
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۰۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
راننده زنده است كمك راننده فوت كرده در ضمن قانوني وجود نداره شب ها بشه گفت ممنوعيتي براي حمل مسافر وجود داشته راننده خواب الود باشه تقصير راه چيه به نظر متوليان اعزام دانش اموزان بايستي سفر هارا در روز برنامه ريزي كنند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۰۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
راننده زنده است كمك راننده فوت كرده در ضمن قانوني وجود نداره شب ها بشه گفت ممنوعيتي براي حمل مسافر وجود داشته راننده خواب الود باشه تقصير راه چيه به نظر متوليان اعزام دانش اموزان بايستي سفر هارا در روز برنامه ريزي كنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
هی روزگاررر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۳۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
چرا علت اصلی تصادفات مربوط به اتوموبیلها نیست چرا مربوط به جاده ها نیست
فقط ما یه چیزو یاد گرفتیم که راننده ای که فوت شده رو بکنیم مقصر حادثه
چون نمیتونه از خودش دفاع کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
جاده ها هم استاندارد نیستن.....نباید همه ی کاسه کوزه هارو سر راننده ها شکست....استان فارس رتبه ی اول در تصادفات جاده ایی داره ...چرا مسئولین فکری به حال بهبود وضعیت جاده های این استان نمی کنند؟؟؟؟استان فارس جز ایران هست یانه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
جاده ها هم استاندارد نیستن.....نباید همه ی کاسه کوزه هارو سر راننده ها شکست....استان فارس رتبه ی اول در تصادفات جاده ایی داره ...چرا مسئولین فکری به حال بهبود وضعیت جاده های این استان نمی کنند؟؟؟؟استان فارس جز ایران هست یانه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
جاده ها هم استاندارد نیستن.....نباید همه ی کاسه کوزه هارو سر راننده ها شکست....استان فارس رتبه ی اول در تصادفات جاده ایی داره ...چرا مسئولین فکری به حال بهبود وضعیت جاده های این استان نمی کنند؟؟؟؟استان فارس جز ایران هست یانه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
جاده هامون که خوب اتوبوسا خوب فقط خستگی و خواب آلودگی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
خدا فقط کمک کنه همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
پلیس فقط جریمه کردن بلده، چرا اجازه دادن نصف شب بچه های مردم با راننده خواب الود و جاده های غیر ایمن حرکت کنند،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
خیلی دردناکه ومتاسفمم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
خیلی دردناکه
Germany
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
اتوبوس ها استاندارد نیستند و قاعده اتوبوس ها نسبت به ارتفاع آنها کم است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
خواب الودگی تنها و اصلی ترین نتیجه کارشناسی پلیس راهور در تصادفات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
وای.
باید بررسی بشه
آخرین اخبار