حجت الاسلام شاه آبادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تنگه احد انقلاب اسلامی ایران، شبهه‌افکنی است/ شبهات ولایت پذیری دامنگیر دانش آموزان شده است

حجت الاسلام شاه آبادی از شبهات غدیر، ولایت مداری و هشدار به مجامع آموزشی می گوید.

به گزارش خبرنگار  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ او از همان ابتدا در خانواده ای متولد شد که بستر روحانیت فضایی مناسب را برای تعلیم مکارم الاخلاق و احکام الهی آماده کرده بود و همچنین هوش بالا و تشویق های پدر وسیله صعود به مراتب بالای علمی شد.

تسلط حجت الاسلام سعید شاه آبادی به معارف غدیر و مدیریت موسسه غدیر شناسی و ولایت‌مداری، بهترین بهانه ای شد تا باب آشنایی بیشتری را با معارف ولایی، غدیر و شبهات جانشینی امیرالمومنین (ع) در دهه ولایت با این عالم دینی داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران: پیش از این گفتگو های متعددی از شما خوانده ایم و مخاطبان با زندگی شما آشناییت دارند، ولی یکی از نکات قابل تامل تشرف شما به محضر امام خمینی (ره) و تحصیلات شما است. از روزی که به دست امام راحل ملبس شدید برایمان بگویید؟
فردای شهادت پدر بزرگوارم، شهید مهدی شاه‌آبادی و پس از مراسم تدفین ایشان بود که توفیق داشتم، با تشرف به محضر امام خمینی (ره)، به لباس روحانیت ملبس شدم. البته تا سال 1376 به مدت 14 سال تحصیلات حوزوی‌ام را ادامه دادم و در دانشگاه درس می‌خواندم، اما در تمام آن مدت از دروس حوزه دور نماندم و حتی تدریس‌ دروس سال‌های اول و تا دوم حوزه علمیه را پیش از آنکه ملبس شوم، بر عهده گرفتم.

باشگاه خبرنگاران: حضور شما در دانشگاه یکبار به پیش از انقلاب و باردیگر بعد از انقلاب اسلامی رقم خورد، در آن زمان ملتهب بعد از انقلاب تصمیم ورود دوباره به دانشگاه آسان بود؟
سال 1376 بنا به دلایلی دوباره تصمیم ورود به دانشگاه گرفتم، باور نمی‌کردم که بتوانم در کنکور قبول شوم، به همین‌ خاطر بسیاری از کتبی که برای کنکور مطالعه داشتم را با روزنامه جلد کردم، تا اهل خانه و همسرم متوجه خواندن من برای کنکور نشوند، اما خوشبختانه شانس یارم بود و با رتبه دو رقمی وارد رشته پلی‌تکنیک دانشگاه امیرکبیر شدم.

دوره ورودم به دانشگاه با اقبال خوبی مواجه شد، چراکه هم دانشجویی کردم و هم آخوندی به این شکل که باتوجه به علاقه‌ام به کوه‌نوردی، گروه‌ بچه‌های بسیج را مرتب برای رفتن به کوه جمع می‌کردم.

تنگه احد انقلاب اسلامی ایران شبه‌افکنی است/ شبهات ولایت پذیری دامنگیر دانش آموزان شده است

باشگاه خبرنگاران: یکی از دغدغه های طلاب و جامعه روحانیت، پاسخ دادن به سوال های فقهی، شرعی و ... اجتماع است، از شکل گیری موسسه غدیر شناسی و آغاز به کار خود در این عرصه بگویید؟
از سال 86 تا سال 88 به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت  مشغول به کار شدم و فعالیتی را که امروز تحت عنوان موسسه غدیرشناسی و آموزش هم‌افزایی در حوزه ولایت‌مداری دارم را از سالهای حضورم دانشگاه علم و صنعت آغاز کردم. احساسم این بود که بچه‌های مذهبی دانشگاه با تمام عرض ارادت و احترامی که نسبت به حضرات معصوم (ع) دارند، در برابر یک سوال ساده و معمولی نمی‌توانند پاسخگو باشند. به همین دلیل در جلسه‌ای که با دوستان مذهبی داشته‌ایم از دغدغه‌مندی و ارتقا سطح معارف دانشجویان خوابگاهی گفتم. ولیکن دوستان و مذهبی از حضور در جلسه های هم اندیشی با دانشجویان حذر کردند، چرا که می‌گفتند ما توانمندی پاسخگویی به شبهات و سوالات را نداریم و همین جلسات بهانه‌ای شد تا موسسه غدیرشناسی شکل بگیرد.

باشگاه خبرنگاران: از همان سال 1388 آغاز به کار کردید؟
از سال 1389 موسسه غدیرشناسی را تاسیس کردم و حدود 7 سال است که کلاس‌های متعدد غدیرشناسی را در تعدادی از استان‌های کشور و با حضور جمعیتی بالای 10 هزار نفر برگزار کرده‌ایم، امیدوارم که اهل بیت (ع) اذن بدهند تا ما بتوانیم این کار آموزشی را بدون سر و صدا در کشور ادامه بدهیم.

تنگه احد انقلاب اسلامی ایران، شبهه‌افکنی است/ شبهات ولایت پذیری دامنگیر دانش آموزان شده است

ذات کار ‌آموزش بی‌تبلیغات و چراغ‌ خاموش است

باشگاه خبرنگاران: کار آموزشی و فرهنگ سازی  نیازمند تبلیغ نیست؟
ذات کار ‌آموزش بی‌تبلیغات و چراغ‌ خاموش است و البته از جمله کارهای بنیادی شمرده می‌شود، شاید متولیان فرهنگی کشور به دلیل همین بی‌سرو صدا بودن کار آموزشی، جلوه‌های بصری فوق‌العاده و پرهزینه بودن فعالیت های آموزشی، بیشتر روی به کارهای تبلیغ و ترویجی برده اند. متولیان فرهنگی منظورم دولت‌مردان نیستند، چه بسا یک روحانی مسجد ضریب نفوذش در بین مردم از یک مدیر کل دولتی بیشتر باشد. همه ما دولتی و ملتی اگر بخواهیم کاردینی و معرفتی انجام دهیم به برگزار مراسم‌ها نباید بسنده کنیم.

نقد ما بر این است که چرا پاسخگویی به شبهات را به خصوص شبهات در حوزه ولایت توجه قرار نمی گیرد. ما باید فعالیت‌های خودمان را در عرصه ولایت افزایی با کار جبهه مخالف خود مقایسه کنیم و این در حالی است که ما در قبال آن هجمه‌های دشمن کار اندکی را انجام داده‌ایم. دشمن ما از نظر کمیت بیشتر از طرفداران ولایت کار می‌کند و از جهت ابتکار، خلاقیت و نوآوری پیش قدم است. مکتب ولایت منطقی‌ترین و استدلالی‌ترین مکتب است و تنها مکتب عالمی است که می‌تواند این ادعا را داشته باشد.

امروزه دایره شبهات به روی حوزه ولایت، غدیر و امامت می‌چرخد

باشگاه خبرنگاران: تاثیر ولایت‌مداری و غدیر در هجمه دشمنان نسبت به انقلاب اسلامی چه بود؟
امروزه دایره شبهات به روی حوزه ولایت، غدیر و امامت می‌چرخد. طبیعی است! چرا که دشمن از همین ولایت ضربه مهلکی خورده است، این ولایت بود که ما را به پیروزی رساند و توانست بزرگترین قدرت منطقه را سرنگون کند. دشمنانی که در 8 سال دفاع مقدس مقابل ما قرار گرفتند ،حال ببینند که شعار تا کربلا راهی نمانده، تحقق پیدا کرده است و چه عاشقانه مردم در اربعین حسینی پیاده راهی کربلا می‌شوند، دشمن متوجه شد که اگر این نظام شعاری بدهد عملی خواهد کرد. اگر امروز می‌گوییم اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید حتما اجرایی می‌شود. قدرت ولایت این جنگ را به پیروزی رساند و طومار فتنه 88 را در هم پیچید.

در حوزه غدیر بخصوص در حوزه پاسخگویی به شبهات غدیر باید بسیار کار شود. همانطور که گفته شد مکتب غدیر مکتب منطق و استدلال است البته در اینکه مکتب احساس و محبت اهل بیت (ع) است، شکی نیست ولی دشمن در جبهه شبهه‌افکنی یک گام از ما جلوتر قدم گذاشته. در زمانی من نگران محیط‌های دانشگاه بودم اما هم اکنون با توسعه فضاهای مجازی دیگر تنها دانشجو در معرض تهدید نیست، بلکه این دانش‌آموزان ما در مقابل هجمه‌های دشمن هستند. من با دانش‌آموزان ابتدایی مواجه می‌شوم که درباره ولایت‌پذیری شبهه دارند.

تنگه احد انقلاب اسلامی ایران، شبهه‌افکنی است، اگر از این تنگه غافل شویم، خدایی نکرده شیرینی و حلاوت پیروزی‌های این 40 ساله را با طعم تلخ شکست تجربه می‌کنیم. حوزه‌ها، متولیان فرهنگ، روحانیون، دولتی‌ها و غیر دولتی ها باید دست‌به‌دست هم بدهند و با تغییر رویکرد در فعالیت‌های دینی، کار دینی را از فعالیت‌های سطحی به فعالیت‌های عمیق برسانند.

 تنگه احد انقلاب اسلامی ایران شبه‌افکنی است/ شبهات ولایت پذیری دامنگیر دانش آموزان شده است

هدف ما بالا‌بردن توانایی پاسخ‌دادن به شبهات در بچه شیعه‌هاست

باشگاه خبرنگاران: چرا در قرآن کریم صراحتا اشاره‌ای به خلافت و جانشینی امام علی (ع) نشده است؟
حاکم حسکانی یکی از علمای بزرگ اهل سنت در کتاب «شواهد‌التنزیل» بیش از 300 آیه قرآن را در کتاب خود جمع‌آوری کرده است. همچنین علمای فراوانی از اهل سنت صدها آیه از قرآن در شأن امیرالمومنین (ع) گردآوری کردند، منتهی شاید سوال اینجا باشد که چرا خداوند آیه‌ای را به صراحتاً درباره خلافت امام‌علی (ع) پس از رحلت رسول اکرم نازل نکرده است؟ جواب اینجاست، نزول این آیه کار را سخت‌تر می کرد و به دعوا‌ها پایان داده نمی‌شد، بلکه افرادی نام خود و پدرشان را علی‌بن‌ابی‌طالب انتخاب می‌کردند و هزاران آدم با این عنوان ادعای خلافت داشتند، همچنین باید در امامت و خلافت‌های بعدی ائمه معصومین اختلاف بوجود می‌آمد. قرآن و اسلام برای شناخت حق معیار ارائه می‌دهند به هیچ‌وجه با ‌آوردن یک اسم از امام علی (ع) و یا 12 ائمه معصوم دیگر در قرآن، موضوع حق و باطل تمام شدنی نبود، بلکه در منابع دیگری از اهل سنت از حقانیت اهل‌بیت (ع) و ولایت‌مداری دفاع می‌شود.

هدف ما این نیست که دو دستگی در جامعه شیعیان و اهل سنت ایجاد کنیم، بلکه هدف ما بالا‌بردن توانایی پاسخ‌دادن به شبهات در بچه شیعه‌هاست و ایجاد محبت اهل‌بیت (ع) است. ما باید زیبایی‌ها تفکر غدیر را بدانیم در کنار پاسخگویی به شبهات دینی سیره ائمه معصوم (ع) را بیان کنیم. باید بدانیم که روز غدیر اولین باری نبود که پیامبر اکرم (ص)، امیرالمومنین (ع) را به عنوان جانشین و وصی‌ خود معرفی کردند. بلکه پیامبر (ص) صدها بار ایشان را به عنوان جانشین خود نام بردند، من توصیه می‌کنم دوستان ما جریان یوم‌الداع را در کتاب تاریخ طبری بخوانند.

یوم‌الداع روز سوم بعثت که پیامبر (ص) مامور می شد، خانواده خود را به اسلام دعوت کند و سه بار برای خود درخواست خلافت کرد و هر سه بار امیرالمومنین (ع) اعلام آمادگی خود را بیان کرد و در بار سوم بود که رسول اکرم (ص)، امام علی‌(ع) را که پسری 13 ساله بود به عنوان برادر، وزیر و وصی خود اعلام کرد اما یک نفر از خویشاوندان به اسلام روی نیاوردند.

باشگاه خبرنگاران: چرا در مدت 70 روز فاصله غدیر خم تا رحلت پیامبر (ص)، هیچ سوقصدی به جان حضرت علی (ع) صورت نگرفت؟
در این 70 روز حجت بر مردم تمام شده بود و کسی جرأت جسارت نداشت، ولیکن بعد از رحلت پیامبر (ص) قبایل و جاهلیت منکر خلافت امام علی (ع) شدند و می گفتند که رسول خدا (ص) جانشینی را انتخاب نکرده است. در جوابشان باید گفت؛ چگونه می شود، خلیفه اول تعیین جانشینی به ذهنش رسید اما رسول خدا (ص) بعد از خودش جانشین و یا امامی را انتخاب نکرده است؟

حجت در غدیرخم برای همگان به پایان رسید

باشگاه خبرنگاران: چرا درخصوص این موضوع مهم پیامبر اسلام (ص)، از کلمه مولا استفاده می کند که حدود 27 معنی مختلف می دهد، حتی یک کدام از این معانی، تعبیری از خلیفه و جانشینی نمی دهد؟
مولا در لغت به معنی خلافت و جانشینی است و در ضمن معنی دوست را می دهد، اما بعد از واقعه غدیر همه مولا را به دوست تعبیر کرده‌اند. در پاسخ به این افراد باید بگویم، آیا لازم بود، پیامبر خدا سه روز مردم را در گرما نگه دارد تا بگوید من با علی (ع) دوست هستم؟ پیغمبر خطبه بلندی خواند که کلمات امیر، وزیر، ولی، وصی، خلیفه و ... را بیان کرده است و در خطبه غدیر حجت را برای همگان به پایان رساند.

رسالت ابزاری است برای تحقق اهداف الهی

 باشگاه خبرنگاران: با توجه به اینکه حضرت علی (ع) در دعوت خویشاوندان پیامبر اکرم (ص)، 13 سال سن داشتند، این نشان از عجله رسول الله ندارد؟
غدیر به معنای ولایت امیر‌المومنین (ع) و جزو اصلی‌ترین بخش دین ما است، اگر ولایت علی (ع) جزو اسلام نبود پیغمبر (ص) در آن زمان نباید مبحث ولایت را بیان می‌کردند. لحظه بعثت در غار حراء وقتی پیامبر اکرم (ص) مبعوث می‌شدند، حضرت علی (ع) در 10 سالگی می‌گویند: «من نعره و فریادی از شیطان شنیدم.» که پیامبر اکرم (ص) در پاسخ به ایشان بیان می‌کنند: «هر چه من می‌شنوم، تو هم می‌شنوی، هر چه میبینم، تو هم شاهد آن خواهی بود، تو با من فرقی نداری تفاوت من با تو در پیامبر و وزیر بودن است، توفقط پیغمبر نیستی و جانشین خدا هستی.»

اسلام لحظه‌ای بدون جانشینی علی (ع) نبوده موضوع جانشینی علی (ع) با تولد اسلام همزاد است. همچنین اصول دین ما توحید، نبوت و با ولایت امیر‌المؤمنین علی (ع) شمرده می‌شود.

پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر دین اسلام را برای مردم کامل کرد. در روز فتح مکه داریم که برای پایین آوردن بت‌ها از دیوار کعبه همه منتظر بودند تا بزرگ جمع پیامبر اکرم (ص) آن‌ها را پایین بکشد، اما وجود مبارک رسول خدا (ص) دستان خود را وسیله کرد تا امام علی (ع) پای بر دوش مبارک ایشان بگذارد و بت‌ها را پایین بیاورد. کار ما باید به دست مقام معظم امامت و ولایت انجام شود و پیامبر اکرم (ص) رسالت ابزاری است برای تحقق اهداف الهی.

باشگاه خبرنگاران: در پایان گفتگو، با توجه به دهه ولایت، سفارشی برای ما ومخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان داشته باشید؟
هر چه می‌توانید برای تحقق ولایت و امامت وقت بگذارید، نه به این معنی که زندگی و کار خود را تعطیل کنید، بلکه به جایی برسید که بتوانید در برابر شبهات دینی پاسخگو باشید. همچنین زمانی را صرف شناخت امام زمان خود اختصاص بدهید.

گفتگو از محدثه نعمتی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار