دستچین کشاورزان کردستانی چشم انتظار کارخانه های صنایع تبدیلی

کردستان با وجود داشتن پتانسیل های لازم در بحث محصولات کشاورزی هنوز از وجود کارخانه های فرآوری صنایع تبدیلی محروم مانده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز سنندج ؛کشاورزی یکی از سودآورترین بخش‌های اقتصادی هر کشور است و روستاها نقش مهمی در توسعه این بخش از اقتصاد کشور دارند.

برای جامعه اقتصادی ایران نیز دستاوردهای روستاييان در پشتيبانی از نظام اقتصادی کشور در عرصه جهانی بسیار حائز اهمیت است و توجه به پتانسیل های جغرافیایی و اقتصادی یک روستا می تواند زمینه مناسبی برای افزایش تولید و اشتغال یک استان و در نهایت یک کشور فراهم آورد و از خروج نیروهای بومی به مناطق دیگر جلوگیری کند.

استان کردستان از لحاظ شرایط اقلیمی و جغرافیایی مکان مناسبی برای رشد محصولات کشاورزی در کشور است و در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه نخست را دارد.

اورامانات از جمله مناطقی است که در تولید محصولات کشاورزی کردستان نقش به سزایی دارد، این منطقه دارای کوه های بلند، توپوگرافی سخت و جاده های پرپیچ و خم زیادی است اما شرایط آب و هوایی متعادل، زمینه مناسبی برای رشد بسیاری از میوه های سردرختی از جمله انار را فراهم آورده و توجه به مشکلات و رفع کمبود های منطقه می تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی استان کردستان داشته باشد.

نبود کارخانجات فرآوری محصولات کشاورزی در کردستان

روستای ژیوار از جمله روستاهای میان دره ای مشهور با جمعیت هزار و 400 نفر و حدود 330 خانوار در مناطق اورامانات از توابع شهرستان سروآباد است.

شرایط آب و هوایی نیمه گرمسیری این روستا موقعیتی مناسب برای رشد درختان کوتاه قامت انار فراهم کرده تا به منبع درآمدی برای مردم این روستا و منطقه ای با جاذبه های طبیعی تبدیل شود، اما وجود برخی مشکلات زیرساختی موجب شده تا از ظرفیت های این روستا به درستی استفاده نشود.

باغستان های انار دور تا دور ژیوار را احاطه کرده و در دل روستا به هر سمتی حرکت کنید درختان انار با یاقوت های سرخ رنگ خواهید دید که جلوه ای زیبا به بناهای سنتی و بافت پلکانی روستا بخشیده است.

کشاورزان زحمتکش ژیواری در دل کوه های سخت و سربه فلک کشیده اورامانات باغستان های انار را پرورش می دهند که هر ساله بهره وری خوبی برای آنها به ارمغان می آورد.

تولیدات کشاورزی کردستان 

کاک ابراهیم 80 ساله که سال گذشته به عنوان باغدار نمونه در جشنواره تجلیل از باغداران نمونه در شیراز انتخاب شده بود در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ، با اشاره به برداشت 15 تن انار در سال گذشته از باغات کشاورزی، استفاده از آب مناسب و به کار نبردن کود و سم شیمیایی را عامل پربار بودن باغ انار خود دانست.

وی با بیان این که تولید رب انار یکی دیگر از منابع درآمد وی و خانوده اش است، بیان داشت: باغدارهای این منطقه به دلیل نبود کارخانه و سردخانه برای فرآوری محصولات کشاورزی مجبورند محصولات کشاورزی خود را به میدان بار بفرستند و که این امر باعث شده خود سود کمتری برده، واسطه و دلالان بیشترین سود را ببرند.

 تولیدات کشاورزی کردستان

تولید سالانه 10 هزار تن انار در کردستان

کریم ذوالفقاری رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج  گفت: استان کردستان مهد میوه های سردرختی بوده و در چند سال گذشته توسعه باغات استان، روند روبه رشدی داشته است.

وی افزود: انار از جمله محصولاتی است که در بخش های مختلفی از استان و در حاشیه رودخانه سیروان از شهرستان کامیاران «روستای تفین» تا مرز عراق شرایط مساعدی برای رشد آنها فراهم است.

ذوالفقاری با بیان اینکه باغ انار یک باغ سود آور، زود رس و پر محصول است ادامه داد: در سطح کردستان طی10 سال گذشته حدود 214 هکتار باغ انار داشتیم که خوشبختانه امروز این مقدار به بیش از 500 هکتار رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به تولید10 هزار تن انار در کردستان اظهار داشت : از جمله برنامه های پیش روی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، تلاش برای توسعه باغات انار در قسمت های مختلف این استان است.

ذوالفقاری ورود در بحث فرآوری محصولات کشاورزی استان را از جمله اهداف سازمان جهاد کشاورزی دانست و گفت: کردستان دارای محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک بوده و تلاش ما ورود در بحث فرآوری است و زمانی که سطح تولید بالا رود قطعا برنامه ریزی های لازم را برای این امر انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به میزان  تولید انار،احداث کارخانه فرآوری توجیه اقتصادی ندارد و برای بحث فرآوری در کنار سایر محصولات سردرختی از جمله انار، انجیر، سیب و گیلاس ابتدا باید بازار تقاضا را افزایش دهیم.

منطقه حفاظتی مانعی برای توسعه باغات انار در اورامان

وفا خدامرادی مسئول باغبانی شهرستان سروآباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛با اشاره به ارگانیک بودن انار اورامان گفت: شهرستان سروآباد با داشتن آب و هوای نیمه گرمسیری در دره های عمیق اورامانات شرایط مساعدی را برای رشد گونه های درختان نیمه گرمسیری فراهم کرده است.

وی افزود: از جمله روستاهایی که دارای سطح باغات انار در این شهرستان است، روستاهای ژیوار، سلین و بلبر بوده و باغداران و کشاورزان اینجا از قدیم مشغول به کشت و پرورش درختان انار و انجیر هستند.

خدامرادی با بیان اینکه عمده محصول این منطقه انار است، ادامه داد: میزان تولید میوه انار در روستاهای نام برده حدودا 2 هزار تن در سال برآورد می شود.

خدامردای به مشکلات موجود در این منطقه اشاره و بیان کرد: مشکل عمده ای که هم اکنون باغداران و کشاورزان باآن مواجه هستند، منطقه حفاظت شده اورامان است که به مساحت 57 هزار هکتار در شهرستان سروآباد به عنوان منطقه حفاظتی معرفی شده است.

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه اصلاحات اراضی در منطقه اورامان یا اصلا اجرا نشده و یا به صورت ناقص به اجرا درآمده، هم اکنون امکان اجرای هیچ گونه طرحی از طرف مدیریت جهاد کشاورزی در این روستاها و در منطقه وجود ندارد و برای اجرای هر گونه طرح با محدودیت های قانونی از طرف محیط زیست روبرو شده است . 

خدامرادی گفت: امیدواریم با اجرای طرح اصلاح و نوسازی در باغات قدیمی، احداث ایستگاه پمپاژ و اجرای برخی اصلاحیه ها در قانون اصلاحات ارضی بتوانیم در اراضی مجاور سد داریان و هم چنین رودخانه سیروان شاهد شکوفایی وتوسعه باغات انار در این منطقه باشیم.

وی بیان کرد: زمانی برای بحث فراوری انار به وجود کارخانه صنایع تبدیلی نیاز داریم که سطح تولید باغات را افزایش دهیم و افزایش تقاضا در بازار را داشته باشیم وبرای انجام این کار ابتدا باید مشکلات حفاظتی منطقه حل شود.

خدامرادی افزود: با توجه به مشکلات موجود مدیریت جهاد کشاورزی، فعالیت هایی را در این منطقه انار خیز استان اجرا کرده، که می توان به احداث سایت باغات 130 هکتاری« روار» در «روستای روار» و 30 هکتار باغ در «روستای دله مرز»، احداث ایستگاه پمپاژ و پمپاژ آب از رودخانه سیروان به اراضی بالا دست با بهره گیری از اصولی ترین روش های باغبانی و اجرای آبیاری تحت فشار اشاره کرد.

تولیدات کشاورزی کردستان



اورامان برندی برای استان کردستان

در حال حاضر اورامان به لحاظ تنوع محصولات کشاورزی برندی برای استان کردستان محسوب می شود و اهالی روستای ژیوار علاوه بر اینکه انار را به صورت تازه خوری وارد بازار می کنند از این محصول  رب انار، لواش خانگی، ترشی انار و استفاده از پوست آن در صنایع رنگ رزی بهره می گیرند اما  با توجه به نبود کارخانه های صنایع تبدیلی در این منطقه، تولید انار ژیوار نیز همچون سایر محصولات دیمی و سر درختی کردستان از جمله، توت فرنگی، انگور رقم رشه، سیب زمینی و ... به جایگاه اصلی خود نرسیده است، کارخانه هایی که با احداث آن می توان علاوه بر افزایش میزان تولیدات کشاورزی ، زمینه اشتغال زایی افراد زیادی را در کردستان فراهم کرد و انگیزه کشاورزان این خطه را برای حفظ زمین های آبا و اجدادی و ماندگاری در روستا بالا برد.

در پایان لازم به ذکر است افزایش اشتغال و درآمد سرانه یک استان محقق نخواهد شد مگر اینکه زیرساخت ها و شرایط لازم برای آن فراهم باشد. بنابراین لزوم همکاری تمام ارگان ها و ادارات در رفع نیاز های مردم منطقه و جذب افراد سرمایه گذار می تواند اقتصاد این استان را در مسیر نزدیکتری از تحقق شعار« اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال » قرار دهد.

 انتهای پیام/

 گزارش از دلنیامحمودی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.