زرافشان در نشست خبری مطرح کرد؛

ورود ۱۲۰ هزار دانش‌آموز به بازار کار بعد از اتمام دوره نظری/ ضمانت شغلی رشته‌های مهارتی برای دانش‌آموزان

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت شغلی رشته‌های مهارتی گفت: هدفگذاری در رشته‌های مهارتی با تضمین اشتغالزایی است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری طرح تعالی مدیریتی با حضور علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در محل معاونت آموزش متوسطه برگزار شد.

 این مراسم به مساله کیفیت بخشی اشاره داشته و عنوان کرد: سازوکار قانونی و ساختاری مناسب برای نظام تعلیم و تربیت باید وجود داشته باشد و در برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش آمده است، علاوه بر آن در سند تحول به این موضوع اشاره شده است.

وی افزود: این مساله به جایگاه سند در مدارس اشاره دارد و برای عملیاتی شدن چشم انداز‌ها طرح تعالی مدرسه را در دستور کار قرار دادیم.

معاون آموزش متوسطه با اشاره به اینکه در سال تحصیلی آینده تعداد ۱۸ هزار و ۵۸۸ مدارس تحت پوشش قرار می‌گیرند، گفت: مدیریت در مدارس به طور مشارکتی بوده و مدیر به منزله رهبر در مدرسه فعالیت می‌کنند.

زرافشان از ورود به طرح جایزه ملی کیفیت خبر داد و تصریح کرد: برای ورود به این طرح مدل‌های خود را ارائه دادیم و این مساله را از سال تحصیلی آینده اجرایی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در طرح تعالی مدیریتی ۴ هزار و ۱۰۶ مدرسه متوسطه اول، ۸۳۰ هنرستان فنی‌و حرفه‌ای و کار‌دانش تحت پوشش قرار گرفتند و از تعداد مدارس موجود ۵۵۴ مدرسه حائز شرایط برتر شدند که ۳ تیم ارزیابی برای آن‌ها در نظر گرفته شد و ۵۵ مدرسه توسط ستاد به مرحله ن‌هایی راه پیدا می‌کنند.

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به دنبال کیفیت‌بخشی در مدارس است، گفت: مسیر کیفیت بی پایان بوده، اما برنامه‌هایی که برای این موضوع در نظر گرفتیم منجر به ارتقای کیفیت شده است هر چند نقد‌هایی به طرح تعالی مدیریتی وجود داشته، اما این مسئله با بهره‌گیری از تجربیات جهانی و بومی کردن آن بوده است و برای این مسئله و فرهنگسازی نیاز به زمان داریم.

 وی با اشاره به اینکه مدرسه کانون تحول و فرصت یادگیری است، اظهار کرد: برای تحولات در آموزش و پرورش نیازمند به تغییرات در مدارس هستیم.

زرافشان به بحث عدالت آموزشی نیز اشاره کرده و گفت: قدم اول در طرح عدالت آموزشی وضعیت پوشش تحصیلی بوده که سعی داریم این مسئله را افزایش دهیم در متوسطه اول پوشش واقعی ۹۴ درصد بوده یعنی دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۴ ساله در دوره اول متوسطه تا این تعداد مشغول به تحصیل هستند، علاوه بر این مسئله پوشش گروه سنی در مدارس را نیز مورد توجه قرار دادیم که رقم آن ۹۷ درصد است یعنی دانش‌آموزان در گروه سنی مذکور به دلایل مختلف در دوره اول نبوده، اما تحصیل در مدرسه را تجربه می‌کنند.

وی افزود: در متوسطه دوم پوشش تحصیلی ۸۲ درصد بوده و پوشش گروه سنی ۱۵ تا ۱۷ سال ۸۷ درصد برآورد شده است که باید برای افراد بازمانده از تحصیل برنامه‌ریزی کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل پیگیری‌های اسمی را در دستور کار قرار دادیم و افرادی که امسال در سامانه سنا‌د نام نویسی نشدند پیگیری کرده و به تفکیک مناطق علت عدم حضور در کلاس درس را از خانواده‌های آن‌ها جویا می‌شویم و ۱۵۰ هزار دانش‌آموزش سال گذشته در مدارس حضور داشتند که اکنون در پوشش تحصیلی امسال قرار نمی‌گیرند و برای این موضوع از طریق خانواده‌های آن‌ها وارد عمل شدیم.

 وی از کار مشترک با بهزیستی برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل خبر داد و گفت: براساس نقشه جامع علمی کشور پوشش تحصیلی تا پایان پایه نهم باید بطور ۱۰۰ درصد باشد و در پایه دهم تا دوازدهم پوشش ۹۵ درصدی را داشته باشیم.

زرافشان با اشاره به اینکه دسترسی به آموزش با کیفیت نیازمند همکاری با سایر نهاد‌ها است، اظهار کرد: برنامه‌هایی با سایر دستگاه‌ها در نظر گرفتیم از جمله برنامه جهاد علمی که ۳۰ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهد همچنین برنامه همکاری با بنیاد علوی و توجه به شاخه علوم انسانی از دیگر موارد مورد توافق است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: کمیته‌ای با حضور همه دستگاه‌های حمایتی برای مناطق محروم تشکیل شده است که هم‌افزایی برای رسیدگی به این مناطق را در دستور کار قرار دهیم و ۵ استان سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، آذربایجان غربی، هر‌مزگان و خوزستان در این کمیته هدفگذاری شده‌اند و تأمین شرایط بهداشتی و بسته‌های حمایت غذایی نیز برای آن‌ها در نظر گرفتیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با نیرو‌های مسلح خبر داد و گفت: در این جلسه به بحث مهارت‌آموزی برای سربازان توجه شده، همچنین مواردی مانند کاهش خدمت سربازی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهارتی مورد توجه قرار گرفته که جزئیا‌ت آن در حال بررسی است.

زرافشان تصریح کرد: ۳ میلیون بیکار در کشور وجود دارد و یک میلیون فارغ‌التحصیل هر ساله در کشور شاهد هستیم که باید برای اشتغال آنها برنامه‌ریزی شود که در کارگروه اقتصاد مقاومتی بحث آموزش‌های مهارتی مورد توجه قرار گرفته تا بحث اشتغال را تا حد زیادی برطرف کنیم.

 وی افزود: رشته‌های تحصیلی در آموزش و پرورش متناسب با تضمین شغل ایجاد می‌شوند و بر همین اساس ۱۴ رشته جدید با توجه به نیازسنجی دستگاه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته که بعد از بررسی‌های لازم جزو برنامه‌های درسی قرار می‌گیرد.

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مورد تجهیز هنرستان‌ها گفت: برای سال تحصیلی آینده ۵۴ میلیارد بودجه خاص تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفته شده همچنین ۳۷ میلیارد از محل خرید گاز و ۳۰ میلیارد برای کیفیت‌بخشی، همچنین ۲۰۰ میلیارد از طریق تسهیلات بانکی برای تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفته شده است.

 زرافشان در مورد کیفیت‌بخشی در شاخه نظری گفت: برگزاری آزمون‌های استاندارد برای مقطع دیپلم دانش‌آموزان را در نظر داریم و در قبولی خرداد ماه ۸۴.۶۳ درصد بچه‌ها را شامل شده که نسبت به سال قبل افزایش داشتیم. همچنین میانگین امتحانات ن‌هایی از ۱۲.۸۹ درصد رسیده است که رشد ۴۳ صدم درصدی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

 وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم هدفگذاری کردیم تا تمایل از رشته‌های نظری به مهارتی افزایش یابد، افزود: اکنون شاهد هستیم قریب به ۱۲۰ هزار دانش‌آموز پس از پایان دوره سوم نظری به پیش‌دانشگاهی نرفته و وارد بازار کار شدند.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار