حسینی در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

نباید سیگنال «حفظ برجام به هر قیمت و هزینه‌ای» به طرف‌های غربی منتقل شود/بشار اسد در قدرت باقی می‌ماند

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی گفت: واشنگتن با قُلدری به دنبال تخریب و ناکارآمدی بخش‌هایی ازبرجام است که می‌تواند منفعتی برای جمهوری اسلامی داشته باشد.

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:سید محمدعلی حسینی سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی دیدگاه‌های خود در خصوص ادعای جدید آمریکا مبنی بر بازدید از اماکن نظامی ایران، سفر هیئت عربستانی برای بازدید از اماکن دیپلماتیک خود در ایران، آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی و همچنین نشست آتی آستانه را تشریح کرد.

آنچه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار سیاست‌خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با  سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی در این باره است.

 باشگاه خبرنگاران جوان: قرار است یک هیئت عربستانی برای بازدید از اماکن دیپلمات خود در ایران، به کشورمان سفر کند. این سفر تا چه حدی می‌تواند در تنش‌زدایی روابط دو کشور موثر واقع شود؟

حسینی سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی: این سفر قرار است در پی توافق دوجانبه و صرفا برای بازدید از اماکن دیپلماتیک دو کشور انجام گیرد و فی نفسه دارای وجه سیاسی خاصی نیست و نباید نسبت به آن بزرگنمایی شود.

ناگفته نماند طی هفته‌های گذشته و علی‌رغم استمرار رفتار بسیار خشن و نفرت انگیز عربستان در قبال برخی تحولات منطقه‌ای از جمله بمباران شهروندان بی‌گناه در یمن، شاهد برخی از کنش‌های سیاسی از سوی ریاض نسبت به تحولات سوریه و عراق بوده‌ایم که با رفتار سعودی‌ها در گذشته متفاوت بوده و به شکلی این پیام را منتقل کرده که این کشور به دنبال کاهش تنش‌ها با برخی از همسایگان خود بوده است.

صرفنظر از علل و عوامل این تغییرات، اقداماتی نظیر توافق دوجانبه بین ایران و عربستان برای انجام سفر و پیگیری وضعیت اماکن دیپلماتیک دو کشور، در صورتی که برخاسته از عزم و اراده جدی سیاسی طرف سعودی باشد ، می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از تلاش این کشور در جهت اصلاح سیاست‌های ناصواب خود در نحوه تعامل با ایران و تحولات منطقه‌ای ارزیابی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: اخیرا نماینده آمریکا در وین ادعای بازدید از اماکن نظامی ایران را مطرح کرد و پس از آن علی‌رغم گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایندی ایران به تعهدات خود، آن را یک رویا دانست. نظر شما در خصوص رفتار آمریکایی‌ها و آینده برجام چیست؟

حساسیت افکار عمومی دنیا نسبت به رفتار ترامپ 

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی: رفتار مغرضانه آمریکا و بدعهدی‌های این کشور که عمدتا از حمایت‌های دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه برخوردار است، تردیدی باقی نگذاشته که واشنگتن با قُلدری به دنبال تخریب و ناکارآمدی آن بخش‌هایی ازبرجام است که می‌تواند منفعتی برای جمهوری اسلامی داشته باشد.

ایالات متحده از سوی دیگر با اتهام زنی و بهانه جویی‌های سخیف خود در صدد است تا با اعمال فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافق برجام را که بارها مورد تأیید آژانس قرار گرفته، به چالش کشیده و به فضای بی اعتمادی نسبت به همکاری‌های اقتصادی ایران با سایر کشورهای جهان دامن بزند.

در خصوص پیش بینی نسبت به آینده این توافق بین‌المللی باید به این نکته توجه داشت که آینده هر توافقی اعم از دو یا چند جانبه بستگی عمیقی به پایبندی همه طرف‌ها به تعهدات مربوط به خود در آن پیمان یا توافق دارد و برجام نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مقامات ذی‌ربط ما ضمن اینکه نباید تحت تأثیر تحریکات غیرعقلانی و جاه‌طلبانه طرف آمریکایی قرار گرفته و اقدامی در نقض برجام صورت دهند ، با این وجود، عملکرد آنان و همچنین مواضع اعلامی آنان نباید سیگنال «حفظ برجام به هر قیمت و هزینه‌ای» را به طرف‌های غربی و بویژه آمریکا منتقل کند.

افکارعمومی دنیا نیز نسبت به رفتار آمریکا و به خصوص شخص آقای ترامپ و حلقه نزدیک به او حساس شده و عدم صداقت، بی‌تعهدی و مسئولیت گریزی او را در قبال پیمان‌های بین‌المللی از جمله برجام دریافته و این امر، زمینه ساز انزوای سیاسی بیشتر دولت آمریکا در نزد افکار عمومی دنیا شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به آزمایش بمب هسته‌ای از سوی کره شمالی، احتمال درگیری واشنگتن با پیونگ یانگ را چقدر می‌دانید؟

 رفتار ناموزون ترامپ در خصوص کره‌شمالی تحریک کننده است

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی: به نظر می‌رسد تصور تبعات وقوع چنین درگیری که با تهدیدات هسته‌ای همراه شده و سایر کشورهای قدرتمند را نیز وادار به مداخله و فعالیت چشمگیرتر کرده، برای هر ناظر سیاسی وحشتناک است.

رفتار ناموزون و مواضع اعلام شده از سوی رئیس جمهور آمریکا، گرچه تحریک کننده است و هر کشوری را ناگزیر از واکنش «صرفنظر از سطح و میزان دخالت حکمت و عقلانیت در آن» می‌کند لیکن تلاش سازمان ملل و کشورهای ذی‌نفوذ در این قضیه مانند چین، روسیه،کره و ژاپن باید بیش از پیش در مسیر کاهش،کنترل و مدیریت بحران موجود باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: قرار است دور ششم نشست آستانه بزودی برگزار شود، پیش بینی شما از آینده سوریه و بشار اسد چیست؟

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی: از مختصات برگزاری نشست‌های پنجگانه قبلی در آستانه، افزون بر تأکید بر ادامه مبارزه با تروریست‌های داعشی و تکفیری و تثبیت آتش‌بس و توسعه امنیت در مناطق مورد توافق‌، توجه ویژه به تمامیت ارضی و استقلال سوریه و همچنین محترم شمردن حق تعیین سرنوشت ملت سوریه بوده است.

تحولات اخیر میدانی نیز حکایت از ادامه پیروزی‌های ارتش سوریه و نیروهای متحد و هم پیمان منطقه‌ای او در نقاط مختلف این کشور دارد. از سوی دیگر، اظهارات اخیر مقامات ترکی، سعودی، مصری و اردنی حکایت از تغییر مواضع قبلی آنان و گرایش به واقع‌نگری و به رسمیت شناسی وضعیت و ماندگاری آقای بشار اسد دارد.

استقرار ثبات و امنیت پایدار و مطلوب در سوریه را به دلیل استمرار سیاست‌های آمریکایی صهیونیستی در غرب آسیا که با سیاست‌های برخی از طرف‌های کینه توز و شکست خورده منطقه‌ای پیوند خورده، نباید در کوتاه مدت انتظار داشت.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۰۰:۰۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
برجام : افتاب تابان . فتح الفتوح!!!!!!
Netherlands
بهروزی
۱۸:۰۳ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
برجام برای مردم سودی نداشت
آخرین اخبار