تلاش کمیسیون تدارکات ملی برای خریداری افزارهای برقی برای انتخابات

ارزش این پیمان بیش از شانزده میلیون دلار گفته شده است و در میان این شرکت‌ها یک شرکت اماراتی و دیگر شرکت‌های آمریکایی و اروپایی استند

تلاش کمیسیون تدارکات ملی برای خریداری افزارهای برقی برای انتخاباتبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ارزش این پیمان بیش از شانزده میلیون دالر گفته شده است و در میان این شرکت ها یک شرکت اماراتی و دیگر شرکت های امریکایی و اروپایی استند.

کمیسیون تدارکات در باره این که چرا این پیمان را به گونه پنهانی با این سیزده شرکت مشخص در میان گذاشته است، چیزی نمی‌گوید.

در نامه یی که از سوی کمیسیون تدارکات به این شرکت ها فرستاده شده است، نرخ های کمپیوتر، کمره برای کمپیوترها، دستگاه انگشت نگاری، پس منظر برای تصویر برداری، چاپ گر، بکس افزار، دستگاه انرژی برق آفتابی درخواست شده اند.

در این درخواست آمده است کمیسیون مستقل انتخابات از هر کدام شش هزار و پنج صد دستگاه نیازد دارد.

این درخواست بی آن که به اعلان گذاشته شده باشد، به سیزده شرکت مشخص فرستاده شده است و تا کنون گفته نشده است که چرا کمیسیون تدارکات این سیزده شرکت را برگزیده است.

معاذالله دولتی، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، گفت: «در بعضی از شرایط ممکن است که از داوطلبی مقید استفاده شود - نظر به ذیقی وقت و زمان - اما به هر صورت من می توانم اطمینان بدهم که قانون تدارکات ملی رعایت شده است.»

این عضو کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که امروز مرحله افرگشایی این پیمان بود و تا کنون شرکت برنده روشن نشده است.

معاذالله دولتی، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، گفت: «پروسه تدارکات این تکنالوژی امروز عملاً آغاز شده است... از این تکنالوژی در ثبت و نام رأی دهنده گان استفاده خواهد شد.»

در همین حال ناظران انتخابات از شیوه خریداری این افزارها انتقاد می کنند و می گویند که به علت حساس بودن کارها در کمیسیون مستقل انتخابات باید، خریداری این افزارها به اعلان گذاشته می شود و رسانه در این باره آگاهی می داشتند.
از سوی دیگر این ناظران می گویند که حکومت بیشتر به فکر خریداری افزارها است تا توجه به ظرفیت سازی در این نهاد.

نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) گفت: «اول من به کیفیت وسایلی که خریداری می شود، شک دارد. دوم شک دارم که در کمیسیون مستقل انتخابات، این وسایل درست مدیریت و رهبری شوند. سوم شک دارم شرکتی که این خدمات را فراهم می سازد، در انتخابات افغانستان بی طرف بماند.»

پیش از این نیز در انتخابات های گذشته حکومت چنین افزارهایی برای این کمیسیون خریداری کرده بود.

بیشتر این شرکت ها در اروپا و امریکا فعالیت دارند و تنها یکی از این شرکت ها در شهر دبی است.

قرار است در مرحله نخست در ثبت نام رای دهنده گان از نرم افزارهایی کار گرفته خواهد شد که برای گرفتن شناس نامه های برقی به کار گرفته می شوند، تا کنون روشن نیست که این مرحله تا چی اندازه موفق خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.