بهای نفت در پی توفان ایرما کاهش یافت/ طلا ارزان شد

برآورد خسارت‌های توفان ایرما و آغاز به کار پالایشگاه‌های آمریکایی پس از توفان هاروی باعث کاهش بهای نفت شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز، به دنبال آغاز به کار مجدد پالایشگاه های آمریکایی -که بر اثر توفان هاروی تعطیل شده بودند- و همینطور ارزیابی اثرات توفان سهمگین ایرما که از روز یکشنبه ایالت فلوریدا را در نوردید، بهای طلای سیاه امروز (سه شنبه) کاهش یافت.

بر این اساس، بهای نفت خام برنت با 5 سنت کاهش (معادل 0.1 درصد)، به 53 دلار و 79 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) با 4 سنت کاهش (معادل 0.1 درصد)، 48 دلار و 3 سنت در هر بشکه معامله شد.

برخی پالایشگاه های آمریکا شامل بزرگترین پالایشگاه این کشور به نام «موتیوا» که بر اثر توفان هاروی تعطیل شده بود، از روز دوشنبه (روز گذشته) پس از حدود 2 هفته تعطیلی فعالیت خود را از سر گرفتند.

پس از توفان هاروی، این بار توفان ایرما از روز یکشنبه ایالت فلوریدا را در نوردید و باعث قطعی برق بیش از 7.4 میلیون واحد مسکونی و تجاری شد. گزارشها حاکی از آن است که هم اکنون از شدت این توفان کاسته شده است. توفان ایرما حدود دو هفته پس از آن رخ داد که توفان سهمگین هاروی خلیج مکزیک را در نوردید و باعث تعطیلی پالایشگاه های بسیاری در این منطقه شد.

به دنبال نگرانی ها از اشباع بازار نفت، وزیر نفت عربستان سعودی با همتایان ونزوئلایی و قزاقستانی خود در خصوص احتمال تمدید توافق نفتی اوپک حتی پس از مارس 2018 گفتگو کرد. کشورهای عضو و غیرعضو اوپک شامل روسیه پیشتر موافقت کردند که توافق نفتی کاهش روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت را تا مارس 2018 تمدید کنند.

«محمد بارکیندو»، دبیر کل سازمان اوپک، روز گذشته اعلام کرد: انتظار می رود توافق نفتی کاهش سطح تولید به ایجاد توازن در بازار جهانی نفت کمک کند.

بهای طلا هم در ساعات پایانی روز گذشته پس از آنکه در معاملات پیشین به بالاترین سطح در 13 ماه گذشته رسیده بود، با کاهش همراه بود. پس از آنکه مشخص شد کره شمالی قصد انجام یک آزمایش موشکی دیگر را در آخر هفته ندارد، ارزش دلار آمریکا تقویت شد و به دنبال آن قیمت طلا  نیز کاهش یافت. تقاضا برای طلا هم پس از آنکه مشخص شد توفان ایرما آنطور که پیش بینی شده بود در فلوریدا خرابی به بار نیاورده است، کاهش یافت.

بر این اساس، بهای هر اونس طلای آمریکا تحویل دسامبر با 1.2 درصد کاهش، به 1335.70 دلار رسید. این بیشترین سطح کاهش قیمت فلز زرد در یک روز از سوم ژوئیه سال جاری میلادی محسوب می شود.


انتهای پیام/

بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار