ترکیه: اصرار اقلیم کردستان بر برگزاری همه‌پرسی برای آن‌ها هزینه خواهد داشت

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای بار دیگر بر موضع این کشور در قبال همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق تاکید کرد.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، وزارت خارجه ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد آنکارا از مخالفت پارلمان عراق با همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان استقبال می‌کند. همچنین ترکیه به اقلیم کردستان هشدار داد اصرار ورزیدن بر انجام همه‌پرسی، برای آن‌ها هزینه خواهد داشت.

روز سه‌شنبه، مجلس عراق به نخست وزیر این کشور اختیار داد تا برای حفظ وحدت عراق، «تمام اقدامات ممکن را انجام دهد.»

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد: «ما موضع مصرانه کردستان عراق برای برگزاری این همه‌پرسی و سخنرانی‌های احساسی آن را نگران‌کننده می‌دانیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «باید به یاد داشت که این اقدامات، (برای اقلیم کردستان) هزینه در بر خواهد داشت. ما از آن‌ها درخواست می‌کنیم عاقلانه رفتار کنند و این رویکرد اشتباه را به سرعت کنار بگذارند.»

ترکیه که بیشترین جمعیت کُرد را در خود جای داده است، با برگزاری این همه‌پرسی به شدت مخالفت کرده است. این کشور بیم دارد برگزاری این همه‌پرسی موجب افزایش فعالیت گروه‌های مسلح کُرد شود که سه دهه اخیر در بخش جنوب شرقی این کشور دست به شورش زده اند. در درگیری‌های نیروهای کُرد و نیروهای دولتی ترکیه در سی سال گذشته بیش از 40 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

کشورهای غربی نیز نگرانند برگزاری این همه‌پرسی در شهر کرکوک که منابع نفتی فراوانی دارد، به ایجاد مناقشات با دولت مرکزی عراق در بغداد دامن زده و جنگ علیه عناصر گروه تروریستی داعش را منحرف کند.

انتهای پیام/

 

مخالفت ترکیه با همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار