باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

کشمکش مسئولان بر سر تولید محصولات تراریخته/توسعه کشاورزی ارگانیک باید مد نظر قرار گیرد

اگرچه سال‌هاست رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست و بسیاری از کارشناسان در مقابل تولید محصولات تراریخته مقاومت کردند، اما با تغییر ریاست سازمان این نظریه تغییر کرد.

کشمکش مسوولان بر سر تولید محصولات تراریخته/توسعه کشاورزی ارگانیک باید مد نظر قرار گیردبه گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،مدت هاست تولید محصولات کشاورزی تراریخته با استفاده از روش های آزمایشگاهی و تغییرات ژنتیکی مورد انتقاد کارشناسان بخش قرار گرفته است.

براین اساس رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست سال ها در مقابل تولید محصولات تراریخته مقاومت کرد که یکباره با تغییر ریاست سازمان این نظریه تغییر کرد.

عیسی کلانتری رئیس جدید سازمان محیط زیست معتقد است که مخالفان تولید محصولات تراریخته هیچ گونه دلیل علمی و منطقی ندارند و تنها شعار می دهند.

 تناقض تولید محصولات تراریخته با قانون ایمنی زیستی 

 آزاد عمرانی عضو هیات رئیسه ارگانیک در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی در واکنش  به اظهارات رئیس جدید سازمان محیط زیست مبنی بر کشت محصولات تراریخته اظهار کرد: با توجه به آنکه  رئیس جدید سازمان محیط زیست در نشست خبری اخیر ابراز داشته اند تخصصی در مهندسی ژنتیک ندارند،  از این رو نمی توان انتظار داشت که ایشان شخصا تمامی منابع در زمینه مخاطرات تولید و مصرف محصولات دستکاری شده   ژنتیک مطالعه کرده باشند.

وی افزود: 80 درصد محصولات تراریخته دارای ژن مقاوم به علف کش‌ها و حدود 10درصد آنها واجد ژن مقاوم به آفت کش ها و 10 درصد مابقی نیز هر دو ژن مقاومت را دارا هستند که تجربه بیست سال کشت محصولات تراریخته نشان می دهد که تولید آنها آثار متعدد و مخرب زیست محیطی را به همراه دارد که خسارات جبران ناپذیری به اکوسیستم وارد می کند.

عمرانی با اشاره به اینکه مبارزه با ابر علف های هرز تنها با سموم علف کش خطرناک امکان پذیر است،گفت: با کشت محصولات دستکاری شده  مقاوم به ژن علف کش، در بسیاری از ایالتهای امریکا کار به جایی رسیده که علف های هرز مقاوم، دیگر با علف کش های معمولی از بین نمی روند.

به گفته وی پس از گذشت چند بار از کشت محصولات مقاوم به ژن آفت کش با پدیده ای آفات مقاوم به گیاهان تراریخته روبرو خواهیم  که دیگر امکان مقابله آفات با آفت کش های معمولی وجود ندارد.

عضو هیات رئیسه ارگانیک با بیان اینکه ممانعت از کشت محصولات تراریخته تنها به دلیل ملاحظات زیست محیطی بوده ، افزود: انتظار براین است که مدیریت جدید رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر رعایت قانون برنامه ششم در خصوص توسعه کشاورزی ارگانیک و ممنوعیت تولید و واردات محصولات تراریخته اصرار کنند و همواره جلوگیری از کشت محصولات تراریخته را در اولویت قراردهند .

وی در ادامه یادآور شد: برای افکار عمومی قابل قبول نیست که ترویج واردات و تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی فقط با استناد به اظهارات واردکنندگان یا تولید کنندگان ارزیابی شود،در حالیکه هیچ گونه آزمایش ارزیابی مخاطرات طولانی مدت در آزمایشگاه های معتبر و توسط نهادهای حکومتی انجام نشده است.

عمرانی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری  و تاکید بر توسعه اقتصاد سبز بیان کرد: براساس تاکید مقام معظم رهبری برای داشتن محیط زیست پایدار و جامعه سالم  همانند بسیاری از پیشتازان فناوری در جهان از قبیل آلمان، فرانسه، سوییس و روسیه باید به سمت و سوی کشاورزی ارگانیک گام برداریم چرا که این امر علاوه بر امنیت غذایی، اشتغال پایدار و ایمنی مصرف کنندگان  را نیز به همراه دارد.

وی ادامه داد: در چارچوب قانون برنامه ششم توسعه تولید و واردات محصولات تراریخته منوط به رعایت قانون ایمنی زیستی  است که متاسفانه در اظهارات رئیس جدید سازمان محیط زیست و سخنگوی وزارت بهداشت در حالی سلامت محصولات تراریخته را تایید می کنند این امر مورد توجه قرار نگرفته است.

عضو هیات رئیسه ارگانیک تصریح کرد: مطابق قانون، دولت توسط مراجع ذی صلاح دولتی موظف است که ریسک های سلامتی و زیست محیطی ناشی از واردات و تولید محصولات تراریخته را  پس از آزمایش در آزمایشگاه های معتبر به  مردم اعلام کند.

بر کشت محصولات تراریخته نمی توان علامت سوالی گذاشت

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به اینکه اظهار نظر کردن در مورد تراریخته ها نیاز به بررسی و تحقیقات گروه های علمی دارد، گفت:  با وجود آنکه محصولات تراریخته در کشورهای اروپایی تولید می شود اما عده ای به عنوان متفکران بخش اظهار نظرهایی در زمینه تولید محصولات تراریخته به راه انداختند.

وی با اشاره به اینکه دنیا در صورت بروز اشکال در تولید محصولات تراریخته ساکت نمی ماند،افزود: با توجه به آنکه حدود 50 دانشگاه در دنیا در زمینه تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی تحقیق کردند، اما نتواستند ایرادی در بحث تراریخته مطرح کنند.

بیابانی ادامه داد: اگر  در تولید محصول تراریخته به علت مقاوم سازی ژن نیاز به سم پاشی داریم، ناگفته نماند که  سم مصرفی در تولید برنج برای مبارزه با کرم ساقه خوار بیش از علم ژنتیک  برای انسان و محیط زیست آسیب پذیر است.

به گفته وی دانشگاه های علمی در زمینه تولید محصولات تراریخته باید تحقیقات لازم داشته باشند و در صورت ایراد دلایل رد آن را بیان کنند چرا که تا کنون علامت سوالی در کشت این محصول گذاشته نشده است.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
محصولات طبیعی بهتره تا تراریخته
آخرین اخبار