پایان مطالعات بین المللی تعیین سن منطقه فسیلی مراغه

طرح مطالعات بین المللی دیرینه شناسی مغناطیسی برای تعیین سن منطقه فسیلی مراغه پایان یافت.

پایان مطالعات بین المللی تعیین سن منطقه فسیلی مراغهبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛زارع دیرینه شناس مرکز تحقیقات فسیلی مراغه ،گفت : این تحقیقات با حضور کارشناسان و استادان از دانشگاههای هلسینکی فنلاند ، سیمان ژاپن ، دانشگاه زنجان و سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد.


هدف از انجام این تحقیقات را تعیین سن دقیق منطقه فسیلی مراغه و ارتباط آن نوار فسیلی اروپا تا چین اعلام کرد.


وی افزود : در آخرین مرحله از این تحقیقات 6 محقق در مدت 8 روز از رسوبات سازند مراغه برای انجام آزمایش های دقیق در دانشگاه هلسینکی فنلاند نمونه برداری کردند.


زارع اضافه کرد : نتایج این تحقیقات سال آینده در مجلات ISI منتشر خواهد شد.


از 150 سال پیش کاوش های بسیاری در این منطقه انجام شده و فسیل فیل ، زرافه ، اسب ، آهو و ببر دندان شمشیری به دست آمده است .


منطقه فسیلی مراغه با قدمتی حدود 7 تا 9 میلیون سال از مناطق بارارزش فسیلی در جهان است و تراکم و تنوع بالای فسیل مهره داران در مراغه این شهر را به بهشت فسیل شناسان تبدیل کرده است.


محققان روسی ، اتریشی ، هلندی ، فرانسوی ، آمریکایی ، ژاپنی و چینی تاکنون تحقیقات فسیل شناسی بسیاری در این منطقه انجام داده اند.


اولین کاوش در منطقه فسیلی مراغه در سال 1858 میلادی توسط فسیل شناس روسی بنام آبیخ انجام شده است .


منطقه فسیلی مراغه در وسعت 35 کیلومتر در 15 کیلومتر قرار گرفته و یک هزار و 26 هکتار از آن به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/خ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار