محمدی خبر داد

افزایش 35 درصدی حجاج ایرانی در حج تمتع 96/ زائران باید 17 سال برای اعزام به حج منتظر بمانند

رئیس سازمان حج و زیارت گفت:امسال شاهد افزایش 35 درصدی حجاج ایرانی در حج تمتع 96 بودیم.

افزایش 35 درصدی حجاج ایرانی در حج تمتع 96به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری که امروز(سه شنبه) در سازمان حج و زیارت برگزار شد، اظهار کرد: حج امسال نسبت به سال‌های گذشته کمی متفاوت  برگزار شد، چرا که ما با برخی مشکلات به خاطر قطع ارتباط با عربستان روبرو بودیم، از یک طرف مسئولان نسبت به سلامتی حجاج نگران بودند و از طرف دیگر فضای مجازی با ایجاد شایعات در امور حج مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

 محمدی با بیان اینکه امسال جمعیت کل حجاج کشورهای مختلف 20 درصد افزایش یافته بود که معادل 500 هزار نفر بودند،گفت: در حج تمتع 96 شاهد افزایش 35 درصدی حجاج ایرانی بودیم.

محمدی افزود: جمعیت امسال حجاج ایرانی، مشکلات ما را افزایش داد چرا که تعداد هتل‌های مدینه، کاهش یافته بود ولی ما سعی کردیم امکان اسکان زائران در 5 شب را فراهم کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: زیرساخت‌هایی که برای تغذیه حجاج باید فراهم می‌ کردیم از سوی دیگر کشورها اجاره شده بود و ما به سختی توانستیم آشپزخانه‌ را راه اندازی کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مشکلات پروازی حج تمتع 96 گفت: دو شرکت عربستانی دو هفته قبل از حج، از انتقال حجاج ما انصراف دادند و این خود مشکل جدی را برای پروازهای ما ایجاد کرد، ولی ما با کمک شرکت‌های هوایی ایرانی توانستیم این مسئله را رفع کنیم.

محمدی گفت: مقرر شده بود تا پروازهای حجاج ایرانی از هشت مرداد آغاز شود، اما به خاطر کارشکنی آن دو شرکت هواپیمایی عربی، تمام بار پروازهای ما بر دوش شرکت‌ هواپیمایی ایرانی افتاد.

وی با اشاره به نقاط قوتی که در حج تمتع امسال وجود داشت، گفت: 75 درصد از حجاج کشورمان توسط هواپیماهای ملی به سمت عربستان منتقل شدند که این خود نقطه قوتی در زمینه حج به شمار می‌آید.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: امسال حجاج‌ ایرانی با توجه به جلساتی که برگزار کردیم کاملا توجیه شده وارد موسم حج شدند.

محمدی با اشاره به ایام تشریق اظهار کرد: ما ساختار ویژه‌ای را برای ایام تشریق تعریف کردیم، چرا که دو میلیون و چهارصد نفر برای نماز باید در یک نقطه جمع می‌شدند که خوشبختانه اداره کردن این ساختار با مدیریت مستقلی که سازمان حج و زیارت داشت به خوبی پیش رفت.

وی با اشاره به استقرار منظم حجاج در شب دهم گفت: تمام حجاج در شب دهم در مزدلفه به صورت هماهنگ  استقرار یافتند در حالیکه سال‌های قبل با مشکلاتی از قبیل پخش شدن کاروان ها و خسته شدن زائران روبرو بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برنامه زمان‌بندی برای روز عید قربان یعنی روز دهم، یازدهم و دوازدهم ذیحجه داشتیم که با توافق سازمان حج و زیارت عربستان به خوبی انجام شد، گفت:خوشبختانه رفت و برگشت حجاج به رمی جمرات بدون هیچ مشکلی انجام شد.

محمدی با اشاره به سیستم رصد کاروان‌ها خاطرنشان کرد: امسال با استقرار این سیستم، تردد زائران از خیمه‌ها به جمرات را کنترل می‌کردیم تا هیچ مشکلی برای رفت و آمد به جمرات وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به استفاده از مچ‌بندهای الکترونیکی بیان کرد: یکی از محاسن حج امسال، وجود مچ‌بندهای الکترونیکی بود که اثر روانی مثبتی برای زائران داشت چرا که احساس می‌کردند با استفاده از این مچ‌بند گم نمی‌شوند.

محمدی گفت: در منا و عرفات، لباس زائران مثل هم بودند و مسیرها با هم شباهت داشتند، اما با وجود مچ‌بند الکترونیکی کارها با سرعت بیشتری انجام شد و دیگر نیازی به گرفتن اطلاعات با چند برگ کاغذ نبود.

وی با اشاره به اهمیت تهیه غذای سالم برای زائران گفت:ما باید امکان طبخ غذای 86 هزار زائر را در سه آشپزخانه فراهم می‌کردیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در مکه، 93 هتل داشتیم که باید به صورت منظم و به موقع، اقلام تدارکاتی را از لحظه ورود کنترل می‌کردیم.

محمدی با اشاره به افزایش بیمه تکمیلی در حج تمتع امسال گفت: بیمه‌ تکمیلی را برای کسانی که بر اثر حادثه فوت کرده بودند، فراهم کردیم.

وی خاطرنشان کرد: چهل درصد از هتل‌های مکه جدیدالتاسیس بودند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به زائران اهل سنت گفت: در حج تمتع امسال 15هزار زائر اهل سنت داشتیم که با ساز و کارهای ویژه‌ای توانستیم آنها را از روز هشتم ذیحجه در منا برای انجام اعمالشان ساماندهی کنیم.

وی بیان کرد: روز نهم ذیحجه، زائران اهل سنت از منا با سرویس‌های نقل و انتقالات بدون هیچ مشکلی به عرفات منتقل شدند.

محمدی:تونل سرد مانع گرمازدگی جدی حجاج شد

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به وضعیت گرمازدگی حجاج اظهار کرد: با وجود آموزش‌هایی که در مورد گرمازدگی در ایران و عربستان به حجاج داده شده بود، امسال شاهد گرمازدگی کمتری بودیم.

محمدی بیان کرد: زائران به راهکارهایی مانند پوشیدن لباس مخصوص فصل گرما، بیرون نرفتن در طول روز، نوشیدن آب به اندازه کافی توجه داشتند.

وی با اشاره به تونل‌های سرد ایجاد شده در منا و عرفات خاطرنشان کرد: مرکز پزشکی حج و زیارت با ایجاد تونل سرد، مانع گرمازدگی جدی حجاج شد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: کسانی که امسال در حج تمتع حضور داشتند با وجود نگرانی‌هایی که در جامعه موج می‌زد شجاعت دو چندانی را از خود نشان می‌دادند.

 وی با بیان اینکه 43 هزار زائر مرد و بقیه زائران را بانوان تشکیل دادند، ادامه داد:1.3 درصد جمعیت حجاج‌ زیر سی سال، 28 درصد بین 30 تا 50 سال و 70 درصد بیش از 50 سال بودند.

بازگشت تمام حجاج به کشور تا چهارم مهرماه

محمدی با تاکید بر اینکه  پروازهای بازگشت حجاج از جده و مدینه از چهاردهم شهریور ماه آغاز شد، گفت: تا کنون 65 هزار نفر به کشور بازگشتند و 21 هزار نفر نیز در نوبت بازگشت به کشور هستند که تمام حجاج تا چهارم مهر ماه  به کشور بازمی‌گردند.

وی درباره خانواده شهدای منا اظهار کرد: قبل از ایام تشریق در عربستان از هفت خانواده شهدای حادثه منا که میهمان سازمان حج و زیارت بودند تست «دی‌ان‌ای»گرفته شد که اقدامات مربوط به آن در حال پیگیری است و ما منتظر پاسخ‌ از سوی عربستان هستیم.

پرداخت دیه شهدای منادر قالب «قتیل الزحام»

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: بررسی چگونگی حادثه منا یکی از موضوعات اساسی ما در ملاقات با وزیر حج عربستان بود، آنها اعلام کرده‌اند که در حال بررسی فاجعه منا هستند، البته در کنار آن بحث دیه شهدای منا مطرح بود که وزیر حج عربستان گفت این موارد را هم بررسی می‌کنیم و تاکید کردند که دیه در قالب «قتیل الزحام» پرداخت می شود.

محمدی با اشاره به ضارب روحانی کاروان که در حج تمتع مورد ضرب و شتم قرار گرفت، خاطرنشان کرد: پیگیری‌هایی از سوی دفتر نمایندگی ایران درعربستان در حال انجام است تا بتوانیم در خصوص ضارب روحانی کاروان ایرانی به نتایج کافی برسیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی در رابطه با سرنوشت دو مامور خاطی فرودگاه جده گفت: این دو نفر در زندان به سر می‌برند.

محمدی خاطرنشان کرد:‌یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار زائر در صف انتظار حج تمتع هستند و با توجه به سهمیه 80 هزار نفری که عربستان به کشور ما می‌دهد، حدود 17 سال طول می‌کشد تا این افراد به حج تمتع اعزام شوند.

وی با اشاره به اینکه امسال از هواپیمای باربری برای بازگرداندن بارهای حجاج استفاده نشده است، گفت: میزان بار حجاج در حج تمتع امسال به اندازه استاندارد بوده است. 

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: حجاج در زمینه بازارگردی و خرید نیاز به یک فرهنگ‌سازی درست دارند، اما در مقایسه با سال‌های قبل که از هواپیماهای باربری استفاده می‌کردیم امسال هواپیمای باربری  مورد نیاز نبوده است.

محمدی با اشاره به فروش آزاد فیش حج تمتع بیان کرد: ثبت نام برای حج تمتع بر اساس قوانین انجام می‌شود، در سال‌های گذشته اقبال مردم کمتر بود و قیمت فیش آزاد حج تمتع کاهش یافته بود، اما در حال حاضر تقاضای مردم به حج بیشتر شده از این رو ما در چگونگی واگذاری نظارت داریم و در زمینه قیمت وارد عمل نخواهیم شد.

وی افزود: حج تمتع امسال بسیار برای ما تعیین کننده بود اما اعزام حجاج به عمره مفرده، با توجه به اینکه ما در کشور عربستان سفارت و کنسولگری نداریم مدیریت بیشتری را می‌طلبد.

وی با اشاره به وضعیت حج عمره اظهار کرد: حج عمره ساز و کار ویژه‌ای را می‌طلبد و با توجه به اینکه ایران با عربستان قطع رابطه کرده است، باید توافقات لازمه با جدیت بیشتری دنبال شود.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: شش میلیون  زائر در نوبت حج عمره هستند که سه میلیون از طریق بانک ملی و سه میلیون نفر دیگر از طریق بانک ملت ثبت نام کردند در صورتی که حج عمره برگزار شود اعزام این افراد بر اساس اولویت‌ها انجام می‌ شود، همچنین مذاکرات ما با وزارت حج عربستان برای اعزام زائران حج تمتع سال 97 در اواخر آذر ماه طبق برنامه‌ زمان‌بندی عربستان آغاز می شود، اما در حال حاضر در حال فراهم کردن مقدمات آن در کشور عربستان هستیم.

ادامه ثبت نام عتبات عالیات تا ششم آبان ماه

محمدی با اشاره به وضعیت ثبت نام عتبات عالیات خاطرنشان کرد: ثبت‌نام ها از 31 مرداد تا ششم آبان ماه یعنی قبل از مراسم پیاده‌روی اربعین انجام می‌شود که 45 درصد از زائران از طریق پروازهای هوایی و 55 درصد بقیه از طریق زمینی به عتبات عالیات اعزام می شوند.

وی با اشاره به قیمت هوایی و زمینی اعزام زائران به عتبات عالیات گفت: اعزام های هوایی بین 1 میلیون و 300 تا 1 میلیون و 900 هزار تومان است و قیمت اعزام زمینی از 800 هزار تومان تا 1 میلیون و 300 هزار تومان برآورد شده است.

آغاز اعزام های کاروانی به عتبات عالیات از 23 صفر

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در حال حاضر روزانه 2000 تا 2200 نفر به عتبات عالیات اعزام می‌شوند که این تعداد در عاشورا و تاسوعا افزایش می‌یابند، اما برای اربعین تمام اعزام‌های کاروانی قطع می‌شود و  دوباره از23 صفر آغاز می شود.

محمدی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت یکی از کمیته‌های ستاد اربعین است که وظیفه اعزام زائران را بر عهده دارد، گفت: ثبت نام و گرفتن ویزای زائران بر عهده سازمان حج و زیارت است که همه این اقدامات از طریق سامانه سماح که از ابتدای شهریورماه کار خود را آغاز کرده انجام می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مبلغی که زائران در این سامانه باید پرداخت کنند، بیان کرد: 40 دلار هزینه ویزای زائران است که مبلغ ریالی آن برابر 193 هزار تومان است، البته ممکن است با توجه به نوسانات دلار، کمی این قیمت افزایش یا کاهش یابد.

وی گفت: در سال گذشته 2400 هزار نفر در مراسم اربعین از ایران شرکت کردند که با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده امسال این رقم افزایش می‌یابد.

محمدی با اشاره به کاروان‌های آزاد عتبات عالیات گفت: متاسفانه نابسامانی هایی در اعزام زائران به عتبات وجود دارد و افرادی فاقد صلاحیت کافی و بدون مجوز در این زمینه فعالیت می‌کند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: سازمان حج و زیارت در حال حاضر 2400 دفتر زیارتی فعال دارد و بهتر است زائران از طریق این دفاتر برای اعزام به عتبات عالیات اقدام کنند، چرا که کاروان های آزاد از پوشش بیمه‌ای خوبی برخوردار نیستند.

محمدی با اشاره به اعزام‌های سوریه گفت: دولت سوریه باید ساز و کارهای امنیتی خود را فراهم کند ما هم در این زمینه مقدماتی را تهیه و پیوست کرده‌ایم.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
سلام .جرا مبلغ اوليه ثبت نام را پايين تعيين ميكنيند كه باعث بشه افرادي زيادي ثبت نام بكنند و موقع رفتن با اينكه مستطيع نيستن با قرض و قوله مجبور به رفتن حج بشن و اين ترافيك رو ايجاد كنند.لطفا تجديد نظر بكنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
نمیدانم چرا همه خرجها و کارهای بیهوده و همه گونه اسراف را انجام میدهیم وقتی به انجام واجبات شرعی میرسیم همه افسوس میخورند که چرا این پولها صرف فقرا و مملکت خودمان نمیشود . یکی نیست که بگوید آیا تا حالا بررسی کرده اید چقدر پول صرف هزینه های سفر به ترکیه و آنتالیا و یا مالزی و ... میشه در سال ؟ خواهشا یه سرچی بکنید تو اینترنت بعدش این حرفهای به ظاهر دلسوزانه را بزنید .
-
محمد
۰۷:۵۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
من نمیدونم چ کاریه....حیف این همه پول که حرموم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
دستور العمل امام رضا علیه السلام برای بچه دار شدن (این دستور از جنبه روایی کاملا موثق و مورد تأیید است):

عیون أخبار الرضا علیه السلام لی، الأمالی للصدوق مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ شَبِیبٍ‏ قَالَ:

دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ لِی یَا ابْنَ شَبِیبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ فَقُلْتُ لَا فَقَالَ إِنَّ هَذَا الْیَوْمَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی دَعَا فِیهِ زَکَرِیَّا ع رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ‏ رَبِّ هَبْ‏ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِکَةَ فَنَادَتْ زَکَرِیَّا وَ هُوَ قائِمٌ یُصَلِّی فِی الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکَ بِیَحْیى‏ فَمَنْ صَامَ هَذَا الْیَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ کَمَا اسْتَجَابَ لِزَکَرِیَّا ع‏...


ترجمه:
ریّان بن شبیب‏ گوید:
در اوّلین روز محرّم بخدمت امام رضا علیه السّلام رسیدم، حضرت فرمودند: آیا روزه هستى؟
عرض کردم: خیر،
فرمود: امروز، روزى است که زکریّا علیه السّلام پروردگارش را خواند و گفت: «رَبِّ هَبْ‏ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ» (پروردگارا! فرزندى پاک به من مرحمت فرما، همانا تو دعاى بندگان را میشنوى- آل عمران: 38) و خداوند دعاى او را مستجاب کرد و به ملائکه دستور داد که به زکریّا - که در محراب در حال نماز بود- بگویند که خدا به تو یحیى را مژده مى ‏دهد، پس هر کس این روز را روزه بدارد و سپس دعا کند، خداوند همان طور که دعاى زکریّا را مستجاب کرد، دعاى او را نیز مستجاب مى ‏کند.
(تذکر: زن و شوهر هر دو باید در روز اول محرم روزه بگیرند )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
مردم ایران تو همه چیز اسراف کارن حتی تو حج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
کاش به جای حج رفتن میشد پول آن را صرف فقرا کرد و مردم تا نیازمندی شب با دل گشنه نخوابید که خدای یکتا هم راضی تر است فقط نام حج اول اسم شخص که ملاک نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
جای تاسف داره اگه این پولا رو خرج مملکت و مردم خودمون میکردیم الان مردم ثروتمند و کشور پیشرفته ای داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
حج عمره نداریم !!!تصحیح بفرمایید
آخرین اخبار