گفتگوی اختصاصی باشگاه خبرنگاران جوان با مهدی سبزه کار؛

مداحان الگوهای جامعه هستند

مداح مسجد امام جعفر صادق(ع) بیرجند گفت:مداحان حسینی الگوهای جامعه هستند که باید در رفتار خود بسیار دقت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛با آغاز ماه سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع) مجالس عزاداری در اکثر مساجد و تکیه ها برگزار می شود.

اما نکته مهم در این مراسم ها این است که تا چه حد مردم به سیره اهل بیت نزدیک می شوند و شخصیت والای امام حسین (ع) را می شناسند.

حساسیت روایت صحیح واقعه عاشورا در مراسم عزاداری باعث شد تا سراغ مداحان مشهور شهر برویم و در مورد فلسفه عاشورا گفتگو کنیم.

مهدی سبزه کار،مداح مسجد امام جعفر صادق(ع) بیرجند  میزبان ما در این گفتگو بود.

در ادامه مشروح این گفتگو را بخوانید:

 فلسفه عاشورا را چیست؟

مهدی سبزه کار ، مداح مسجد امام جعفر صادق(ع) بیرجند گفت:فلسفه عاشورا از روز عاشورا شروع شده است و می توان در آزادگی،ایثار و امر به معروف و نهی از منکر آن را تعریف کرد .

نگاه مردم به عاشورا متفاوت است اما بعضی از مردم معرفت بسیار عمیقی نسبت به امام حسین دارند . 

امام حسین (ع) دانشگاهی را افتتاح کرد که  غیرت، وفا،نماز اول وقت و شتاب به اسلام  از درس های بزرگ این دانشگاه است.

 مداحان الگوهای جامعه هستند


 در مداحی های امروز  چه قدر سعی شده است فلسفه قیام عاشورا به گوش مردم برسد؟


مداح مسجد امام جعفر صادق(ع) ، مداحی های سنتی قدیمی را بسیار زیبا وپر معنا و مفهوم دانست و گفت: در مداحی های جدید تحریف هایی نیز صورت گرفته است که فلسفه مداحی و اثر گذاری در آن کمرنگ شده است .

یک مداحی خوب،آهنگ خوب ،شعر خوب و پیام خوب باید داشته باشد در حالی که مداحی های جدید آهنگ و شعر خوبی دارند اما فاقد پیام ارزشمند هستند .

برای نسل جدید مداحان باید اشعار قدیمی و جدید را با هم تلفیق کنند تا بتوانند بچه هیئتی ها را جذب کنند و تاثیر گذار باشند.

 شعری که برای مداحی امام حسین انتخاب می شود باید چه شرایطی داشته باشند؟


شعری که برای مداحی  انتخاب می شود باید، معنا، مفهوم و پیام داشته باشد. قرار نیست به هر قیمت مردم را به گریه بیاندازیم، یک شعر خوب و پر معنا می تواند بسیار تأثیر گذار باشد.

مداحان الگوهای جامعه هستند

رسالت یک مداح حسینی چیست؟


مداح مسجد امام جعفر صادق(ع) بیرجند گفت: مداحان در دید مردم مهم و الگو هستند و اگر خدایی نکرده از ما خطایی سر بزند برای مردم بسیار سنگین و دور از انتظار است.

یک مداح واقعی باید حقیقت عاشورا را به گوش مردم برساند تا همگان عظمت قیام الهی امام حسین را درک کنند.

چرا پای منبر سخنرانی مراسم عزاداری خلوت تر از زمان مداحی و سینه زنی است؟

 از نظر من این ضعف سخنران ها است. زیرا برای سخنرانی ها در اکثر مجالس یک سبک و قالب یکنواخت وجود دارد اما در مداحی تنوع وجود دارد. به این صورت که گاهی نشسته ،گاهی ایستاده، گاهی سینه زنی و غیره نیز انجام می شود  اما باید بگویم که این سخنران ها هستند که پیام اصلی را به مردم انتقال می دهند و آنها  را آگاه می کنند.

مداحان الگوهای جامعه هستند

نظرتان در مورد اینکه عده ای از مردم مراسمی در باب پیشواز محرم و یا همان چله نوکری می گیرند،چیست؟


مداح استان در جواب گفت:استقبال از محرم متعلق به این زمان نیست بلکه از مدت ها پیش این استقبال بوده و هست و این خود اوج مصیبت را می رساند. محرم در واقع برای افراد بخصوص شیعیان همانند یک شارژ دوباره برای ادامه  زندگی نیز است که در واقع هر سال مردم با محرم شارژ می شوند و از عظمت این قیام بزرگ برای ادامه این راه و قیام بزرگ کمک می گیرند .

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار