گزارش/

هشت سال دفاع مقدسی که آینه عاشورا بود

رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس ندای «هل من ناصرا ینصرنی امام حسین(ع)» را از پس گذشت قرن‌ها لبیک گفتند.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انقلاب اسلامی ایران متأثر و الهام گرفته از فرهنگ عاشوراست و خون‌های پاک شهیدان انقلاب اسلامی ریشه در کربلای حسینی دارد و انقلاب ما برگرفته از عاشورای حسین(ع) است. بی‌شك فرهنگ عاشورا در ايجاد و تداوم انقلاب اسلامی تأثير فراوان داشته و به فرمايش حضرت امام خمينی (ره) ما هر چه داريم از محرم و صفر است.

قیام‌ عاشورا مهم‌ترین‌ حادثه‌ در تاریخ‌ تشیع‌ است‌، به‌ طوری‌ که‌ صورت‌ و سیرت‌ شیعه‌ را دگرگون‌ کرد و به‌ آن‌ پشتوانه‌ حماسی‌ و عاطفی‌ داد و تشیع‌ را به‌ مذهب‌ حماسه‌ و خون‌ مبدل‌ کرد. شاید بتوان گفت تشیع‌ پس‌ از رویداد عاشورا با خون‌ شیعه‌ آمیخت‌ و در ژرفای‌ جان‌هایشان‌ جوشش‌ زد و اعتقادی‌ راسخ‌ در درونشان‌ پدید آورد.

الحق و انصاف که جبهه‌های دفاع مقدس همچون چشمه‌هايی بودند كه از قله‌های مرتفع كربلا سرچشمه می‌گرفتند و گويی خونی كه در روز عاشورا بر خاك كربلا چكيد در رگ‌های نوجوانان و جوانان رزمنده ایرانی جاری بود.

هشت سال دفاع مقدسی که آینه عاشورا بود

 در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل از سنين مختلف حضور داشتند كه تداعی‌كننده، سنين مختلف ياران امام حسين(ع) بود. سيمای پيرانی كه در جبهه می‌جنگيدند حبيب‌ابن مظاهر و مسلم ابن عوسجه را تداعی می‌كردند، نوجوانان به حضرت قاسم بن الحسن(ع) تشبيه می‌شدند. سرداران به حضرت ابوالفضل(ع) و جوانان به حضرت علی‌اكبر(ع) و مادران شهيد صبوری را از حضرت زينب(س) می‌آموختند حتی كودكانی كه در حملات هوايی به شهادت می‌رسيدند به حضرت علی‌اصغر(ع) تشبيه می‌شدند.

 جملات گهربار حضرت امام خمينی (ره) و فرهنگ حاكم بر هشت سال دفاع مقدس گويای اين مطلب است كه پيام عاشورا عامل اصلی پيروزی در هشت سال دفاع مقدس بود. شجاعت رزمندگان، ايثار و فداكاری آنها، آن هم بدون هيچ چشمداشت مادی و تحمل سختی‌های جنگ نابرابر ما با دشمن همگی مرهون فرهنگ عاشورايی بود و كربلای جبهه‌ها پيوند عجيبی با كربلای حسينی داشت و با پيروزی‌های مكرر چشم جهانيان را خيره کرده بود و اكنون كه جهان كفر به رهبری امريكا و رژيم کودک‌کش صهيونيستی در برابر جهان اسلام به رهبری ايران قد علم كرده تمسك به فرهنگ عاشورايی و نهراسيدن در مقابل دشمن و عدم ذلت در برابر دشمن عامل پيروزی انقلاب اسلامی خواهد بود.

هشت سال دفاع مقدسی که آینه عاشورا بود

هشت سال دفاع مقدس گنجینه است پربار از زیباترین تصاویر ایثار، شهادت، تعهد و دینداری دلیر مردان و شیرزنانی که در راه دفاع از دین خود و کیان و شرافت این مرزو بوم، جان خویش در طبق اخلاص نهادند و ندای هل من ناصرا ینصرنی امام حسین(ع) را از پس گذشت قرن ها لبیک گفتند تا مبادا حافظان جهل و تاریکی بر منادیان حق و حقیقت بتازند و نقشه‌های شوم خود را عملی سازند.

 همچنان که انقلاب عاشورا تضمین بقا و سلامت مکتب و اسلام نوپا شد، مجاهدت‎های هشت سال دفاع مقدس نیز ضامن بقا و سلامت انقلاب نوپای اسلامی ایران شده است.

تقارن برخی مناسبت‌های دفاع مقدس با ماه محرم‌الحرام

حضور مقام معظم رهبری در صحنه نبرد

روز 25 آبان‌ماه سال 59، یعنی یک روز قبل از عملیات شکست حصر سوسنگرد بسیار مهم و حساس است چرا که باعث شد رهبر معظم انقلاب اسلامی خودشان شخصا در صحنه نبرد حضور فعال داشته باشند. ایشان معتقد بودند که «ارزش انسان‌هایی که در شهر سوسنگرد در محاصره دشمن هستند از خود شهر سوسنگرد بیشتر است.» چرا که این نیروها به مرحله‌ای از اخلاص و ایمان رسیده بودند که برای دفاع از کشورشان حتی میثاق‌نامه شهادت بین یکدیگر امضا کرده بودند.

هشت سال دفاع مقدسی که آینه عاشورا بود

 عملیات محرم

محرم سال 61 همزمان با هفته چهارم مهرماه بود. در این سال عملیات محرم بعد از دهه عاشورا انجام شد. رزمندگان ما در 10 آبان سال 1361 و با رمز «یا زینب» توانستند که بیش از 550 کیلومتر مربع از اراضی اشغالی منطقه دهلران را آزاد کنند. در جریان این عملیات گسترده، نیروهای عراقی با ناجوانمردی تمام از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند، اما با این وجود رزمندگان کربلایی آن روز، نه تنها عقب ننشستند بلکه حتی بالغ بر 300 کیومتر نیز در خاک عراق پیشروی کردند.

 عملیات والفجر4

محرم سال62 با هفته سوم مهرماه مصادف شد. پس از عاشورای این سال والفجر4 به اجرا درآمد. دشت‌ وسیع‌ و دره‌ «شیلر» میان‌ شهر مرزی‌ «بانه» و «مریوان» با فرورفتگی‌ خاصی‌ که‌ از خاک‌ عراق‌ به‌ داخل‌ ایران‌ دارد، در گذشته‌ و در تاریخ‌ جنگ‌ تحمیلی‌ منطقه‌ مهمی‌ به‌ شمار می‌رود. بلندی‌های‌ «سورن»، «سورکوه» و «کانی‌ مانگا» در دهانه‌ این‌ دشت‌ قرار دارند. برای همین عملیات‌ «والفجر4» در سه‌ مرحله‌ با هدف‌ وصل‌ این‌ بلندیها به‌ یکدیگر درخط‌ خودی، از روز27 مهر ماه‌1362 به‌ مدت‌ 33 روز در منطقه‌ جبهه‌ شمالی‌ «سلیمانیه‌» و «پنجوین‌» انجام‌ شد.

هشت سال دفاع مقدسی که آینه عاشورا بود

عملیات میمک یا عاشورا

پس از ایام عاشورا عملیات میمک در مهرماه 63 اجرا شد. پس از آغاز جنگ تحمیلی و تجاوز گسترده صدام به میهن اسلامی، منطقه میمک نیز همچون دیگر نقاط مرزی به اشغال ارتش بعث در آمد. در 19 دی ماه سال 1359، طی عملیات موفقیت آمیزی، که در آن، تیپ 1 لشکر 81 ارتش و برادران سپاه منطقه 7 متشکل از نیروهای باختران، همدان و ایلام شرکت داشتند، نیروهای دشمن به عقب رانده شدند، اما پس از پانزده روز پاتک مداوم و تلاش برای بازپس‌گیری منطقه با تحمل تلفات درخور توجهی توانستند، قسمتی از منطقه را مجدداً اشغال کنند. با توجه به اهمیت این منطقه، آنها با سرسختی تمام سعی در تصرف و تأمین هرچه بیشتر این منطقه داشتند، اما با مقاومتی که به ویژه از سوی خلبانانی چون شهید شیرودی و شهید کشوری به عمل آمد، دشمن به سختی و با متحمل شدن تلفات سنگینی توانست تنها به قسمت محدودی از اهداف خود دست یابد.

عملیات فتح10

محرم سال66 هفته اول شهریورماه آغاز شد. دقیقا در روز عاشورا، با انجام پاره‌ای عملیات نامنظم با نام «فتح 10»، جبهه‌های شمالی ارتش عراق به لرزه در آمد. رزمندگان ایرانی با تکرار رمز «یا ابا عبدالله الحسین» محور شمال شرقی استان اربیل عراق را هدف حمله مستقیم قرار دادند و جالب‌ترین نکته این عملیات که در 13 شهریور سال 1366 به وقوع پیوست، همکاری گسترده کردهای عراق با سربازان ایرانی بود.

هشت سال دفاع مقدسی که آینه عاشورا بود

به راستی که تقارن مطلع مهر و هفته دفاع مقدس با ماه محرم، زیباترین جلوه عشق و ایثار برای رسیدن به مقام قرب الهی، فرصتی ارزشمند برای تبیین فرهنگ عاشورایی است. ایامی که شایسته است آینده‌سازان میهن اسلامی در فلسفه قیام عاشورا بیشتر تفکر کنند و حکایت افتخار آفرینی رزمندگان دوران دفاع مقدس را به عنوان برترین دانش آموختگان مکتب عاشورا بخوانند تا از سطر سطرآن درس رشادت و آزادگی فراگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار