دیدبان حقوق بشر: متون درسی عربستان بر پایه نفرت از دیگر مذهب‌ها تدوین شده است

سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی مقامات سعودی را به ترویج نفرت درباره دیگر دین‌ها و مذهب‌ها از طریق کتاب‌های درسی عربستان متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه صهیونیستی جروزالم پست؛ «سارا لی ویتسون»، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر، درباره کتاب‌های درسی مدارس عربستان اظهار کرد: دانش آموزان عربستانی از همان بدو ورود به مدرسه با تعالیمی روبرو می شوند که احساس نفرت از دیگر مذاهب و مکتب های فکری را در آنها شعله ور می کند. در این میان بیش از همه، ایجاد نفرت نسبت به یهودیت و سپس مسیحیت، مذهب شیعه و تصوف در کتب درسی عربستان مشاهده می شود.

دیدبان حقوق بشر -که مقر آن در نیویورک قرار دارد- 45 کتاب تدریس شده در مدارس عربستان را که از سوی وزارت آموزش این کشور در هر سه مقطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان تالیف شده، بررسی و نتایج آن را اعلام کرده است.

«محمد دیانی دعودی»، یک کارشناس امور اسلامی، هشدار داد مقامات آل سعود در حال تحریف احادیث به ویژه آن دسته که به پیامبر اسلام نسبت داده شده، هستند. این کارشناس فلسطینی گفت: آل سعود احادیثی از پیامبر اکرم نقل می کنند که کاملا با آیات قرآن در تناقض است. پیامبر (ص) هیچگاه سخنی خلاف آیات قرآن به زبان نمی آورد.

دیدبان حقوق بشر اعلام کرد: در کتب درسی عربستان به این نکته اشاره شده که یهودیان و مسیحیان کافر هستند و وظیفه مسلمانان است که آنها را طرد کنند. هرکس آنها را طرد نکند و یا شکی در کافر بودن این افراد داشته باشد، خود نیز کافر است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که پس از وقوع حملات تروریستی 11 سپتامبر آمریکا و مشخص شدن این موضوع که از 19 تروریست حاضر در این ماجرا، 15 نفر سعودی بودند، مقامات عربستان قول مساعد دادند اصلاحاتی در شیوه آموزشی و نحوه تعلیم دانش آموزان این کشور بوجود آورند.

در گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر آمده است: اینکه دولت عربستان در حال بدنام کردن دیگر مذاهب بوده و محدودیت هایی را برای پیروان ادیان الهی بوجود می آورد، موجب گسترش نفرت و تبعیض در جامعه می شود. با وجود قول مساعد مقامات عربستان برای تغییر شیوه آموزشی در این کشور، همچنان شاهد فضای محدود تعامل با دیگر مذاهب در این کشور هستیم.

انتهای پیام/

انتقاد دیدبان حقوق بشر از ترویج نفرت از دیگر دین‌ها و مذهب‌ها در کتاب‌های درسی عربستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار