رییس پردیس صنعت بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت مطرح کرد:

سودآوری ۱۰۰ میلیارد تومانی در صنعت حفاری نفت با کاهش هزینه‌های هرزروی

کاظم زاده از سودآوری ۱۰۰ میلیارد تومانی ناشی از کاهش ۷۰ درصدی هزینه‌های هرزروی با اجرای طرح کنترل این مهم توسط پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد.

سودآوری ۱۰۰ میلیارد تومانی با کاهش ۷۰ درصدی هزینه‌های هرزرویبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  نصرت کاظم زاده رییس پردیس صنعت بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبری اظهار کرد: از سه سال گذشته طرح ملی خودکفایی افزایه های پرمصرف و راهبردی در صنعت حفاری تکمیل و انگیزش چاه شروع شده  که بر اساس آن تا کنون 9 قلم از افزایه ها بومی سازی  و در صنعت نفت به کار گرفته شده است.

وی ادامه داد: اولین چالش مهم در سیال حفاری بحث هرزروی سیال حفاری است که هر ساله هزینه های زیادی را به این صنعت تحمیل می‌کند. در همین راستا با به کارگیری نوع خاصی از سیال حفاری شامل طراحی و فرمولاسیون به منظور کنترل هرزروی در دستور کار قرار گرفته است. در چهار چاه خازن یک، چارک یک، گردان 3 و گیسکان به طور میدانی برنامه های طراحی شده اجرا شد.

رییس پردیس صنعت بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت بیان کرد: طبق بررسی های کارشناسی شده 70 درصد هزینه های هرزروی در 4 چاه فوق، کاهش یافته و طبق محاسبات انجام شده این طرح به طور سالیانه 100 میلیارد تومان سودآوری برای صنعت حفاری نفت به ارمغان خواهد آورد.

کاظم زاده ادامه داد: اگر هزینه حفاری در هر چاه 5 میلیارد تومان باشد، 30 درصد هزینه فوق به هرزروی مربوط بوده که شامل یک ونیم میلیارد تومان برآورده شده است، بنابراین با موادی که توسط پژوهشگاه صنعت نفت برای مقابله با این میزان هزینه تلف شده ارائه شده با صرفه جویی 70 درصدی با به ارزش یک میلیارد تومان در هر چاه مواجه خواهیم بود.

وی بیان کرد: در همین راستا با مدیریت اکتشاف قراردادی منعقد شده تا طرح مذکور آزمایش شده در 4 چاه نامبرده در سایر چاه های صنعت نفت به کار گرفته شود.

افزایش سرعت حفاری به 10 متر بر ثانیه

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: برای اولین بار با دستیابی به دانش استفاده از پودرهای جامد نمونه ای را به صنعت حفاری کشور ارائه داده ایم که از دو مزیت اصلی برخوردار بوده و افزایش سرعت حفاری به میزان 10 متر بر ثانیه اولین نتیجه ناشی از استفاده از پودرهای جامد است.

وی با اشاره به هزینه های ناشی از انتقال مواد بر سر چاه‌ها تصریح کرد: با سیالات قبلی که از جنس فوم بوده اند 40 تریلر به منظور حمل این مواد بر سر چاه ها لازم بود که با دستیابی به مواد پودری و جامد اکنون استفاده از یک تریلر کفایت می‌کند.

به گفته وی دستاوردهایی در طرح کیمیا در زمینه طراحی و فرمولاسیون سیال های سبک و فوق سبک انجام گرفته است.

از حذف گِل‌های پایه روغنی تا افزایش راندمان حفاری

وی با اشاره به دیگر چالش اساسی موجود در سیالات حفاری گفت: در لایه های شیری با مشکلاتی نظیر تو پُر شدن  مته، ریزش و ناپایداری دیواره چاه روبه رو بودیم که به علت استفاده از گِل‌های پایه روغنی و انجام حفاری به روش سنتی به وجود می آمد.

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: اما اکنون با ورود نوع خاصی از سیالات فُرمیتی بدون جامد و تست میدانی آن در چاه آبان جنوب غربی به مقدار 108 متر با حذف نوسانات فشاری و بهبود راندمان مواجه گشتیم.

کاظم زاده با بیان اینکه استفاده از گِل‌های پایه روغنی آلودگی بسیاری را برای جای می‌گذاشت، افزود: با استفاده از این نوع از سیالات ضمن کاهش میزان آلودگی با کاهش ریسک گیر لوله و توپی شدن مته روبه رو شده ایم.

سیمان کاری چاه 22 چشم خشک

وی درخصوص سیمانکاری چاه های نفت و گاز که یکی از بخش های طرح کیمیا است، گفت: 6 قلم از افزایه های پرمصرف شامل ریتارد در دمای بالا، پایین و متوسط، پراکنده ساز آب شور و شیرین و همچنین افزایه مناسب جهت جلوگیری از مهاجرت گاز در چاه ها بومی سازی شده است.

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: در یک شرایط حساس و بسیار سخت در چاه شماره 22 چشمه خشک طرح مذکور آزمایش شده است.

کاظم زاده بیان کرد: پردیس بالادستی و محیط زیست می توانند در زمینه مباحث مربوط به مواد شیمیایی کمک رسان باشند که به کارگیری نانو افزایی ها  در بحث سیالات حفاری از جمله آن ها است که در این زمینه توفیقات خوبی به دست آورده ایم.

وی ادامه داد: استفاده از نانو سیالات حفاری به منظور کاهش تقابل سیال حفاری و لایه های شیری برای پایدار دیواره چاه ها، مورد آزمایش قرار گرفته است، هفته گذشته نانو افزایی مورد استفاده در مناطق نفت خیز جنوب با حضور کارفرما تست و نتایج خوبی از آن حاصل شد، اکنون نیز منتظر بهره مندی از آن در فیلدهای دیگر هستیم.

کاظم زاده در تشریح دیگر نانوافزایی مورد آزمایش قرار گرفته گفت: مطالعات نانو افزایی روان ساز و کاهنده اصطحکاک رشته های حفاری به اتمام رسیده و به زودی شاهد عملیاتی شدن آن خواهیم بود.

ارائه نسل جدیدی از سیالات حفاری با استفاده از میکرو حباب ها

وی بیان کرد: نسل جدیدی از سیالات حفاری در خصوص استفاده از میکرو حباب های افیونی گازی جهت حفاری در چاه های تخلیه شده و چاه‌های کم فشار به منظور بهبود راندمان حفاری ارائه شده است.

کاظم زاده همچنین از کنترل کیفی افزایه های صنعت حفاری تکمیل و انگیزیش چاه ها که پژوهشگاه صنعت نفت سابقه طولانی در انجام آن دارد، خبر داد.

ارائه 200 سرویس و خدمات فناورانه در حوزه بالادستی صنعت نفت

وی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در حوزه ازدیاد برداشت، گفت: ارائه طرح توسعه یک میدان شامل مدل استاتیک، مدل دینامیک، شناسایی خود مخزن، غربالگری روش های زیاده برداشت، انجام تحقیقات آزمایشگاهی، ارائه سرویس و خدمات فناورانه و در نهایت طراحی پایلوت های ازدیاد برداشت است که به طور قطع قبل از ازدیاد برداشت در مرحله میدانی پژوهشگاه صنعت نفت حکم ناظر را دارد.

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: اهمیت و جایگاه پژوهشگاه صنعت نفت در واقع هسته مرکزی و اصلی این فعالیت های تحقیقات آزمایشگاهی است و پژوهشگاه صنعت نفت با دارا بودن آزمایشگاه های پیشرفته و مجهز و نیروی انسانی متخصص در زمینه آزمایشگاه های بالادستی به کاهش عدم قطعیت در مدل های مخازن کمک می کند.

وی افزود: اگر اطلاعات آزمایشگاهی نباشد مدل‌های مخازن نمی‌توانند قطعیت لازم را برای برداشت اقتصادی و بهینه از مخازن ارائه دهند، علاوه بر این روش‌های چاه پیمایی، ژئوفیزیک با داده‌های آزمایشگاهی تطبیق داده می شوند و پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه آزمایشگاه ها که بالغ بر 30 قطب در داخل کشور دارد جزو محدود آزمایشگاه های دنیا است که توانمندی لازم را در ارائه دیسیپلینگ در حوزه بالادستی پوشش می دهد.

کاظم زاده گفت: علاوه بر تحقیقات در زمینه آزمایشگاه 200 سرویس و خدمت فناورانه در حوزه بالادستی به صنعت نفت ارائه شده، برای مثال حدود 2هزار متر مغزه در طول سال در پژوهشگاه صنعت نفت مورد مطالعه قرار می گیرد.

وی ادامه داد: 100 مورد سیال کامل، مطالعات سیال مخزن و 50 مورد بحث های مربوط به حفاری تکمیل و انگیزش چاه انجام شده است.

پروژه موفقیت آمیز ازدیاد برداشت در میدان یادآوران

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: پروژه ازدیاد برداشت در میدان یادآوران از جمله پروژه‌های نشان دهنده توانمندی پژوهشگاه صنعت نفت است. در این پروژه مطالعات یک پارچه و بهم پیوسته آزمایشگاهی در زمینه زمین شناسی خواص سنگ و سیال مخزن انجام شد، همچنین بعد از غربالگری و مشخص شدن سناریو برتر برای میدان پارامترهای لازم برای شبیه سازی مخزن نظیر پارامترهای تزریق غیر انتزازی و تزریق متناسب به آب و گاز به عنوان سناریوهای برتر شناخته شدند.

کاظم زاده ادامه داد: بدون حجم گاز ، آب تزریقی و فشار بهینه، شبیه سازی مخزن به خوبی عمل نکرده و خطاهای بسیاری در پی خواهد داشت که انجام تمامی این نکات از مزیت های پژوهشگاه صنعت نفت است.

تزریق گاز به  میدان چشمه خشک

وی گفت: یکی از دیگر از پروژه های در حال انجام توسط بخش بالادستی پژوهشگاه تزریق گاز به میدان چشمه خشک است که با مطالعات جامع سیال و ازدیاد برداشت در حال اجرا است.

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: با اینکه رویکرد قبلی در مطالعات ازدیاد برداشت به صورت جداگانه در بخش های سنگ و سیال انجام می شد اما امروزه کلیه مطالعات به صورت یک پکیج و با در برداشتن مدل های استاتیک، دینامیک، غربالگری اطلاعات آزمایشگاهی و در نهایت طراحی پایلوت ازدیاد برداشت به طور یک پارچه در این پروژه رعایت شده است.

کاظم زاده ادامه داد: درباره پروژه تزریق پژوهشگاه فعالیت های بسیاری در این زمینه داشته سازگاری آب های تزریقی با آب سازند از جمله این فعالیت ها است که در میادینی از جمله سیرین، خارک و درود انجام شده است.

اجرای طرح ازدیاد برداشت در 5 فاز میادین اهواز

وی بیان کرد: هم اکنون در میدان بینک در مخزن بنگستان اهواز در حال انجام این پروژه هستیم.

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: یکی دیگر از طرح های مهم و در دست اجرا بخش بالادستی طرح پژوهشی میادین است که به موسسات پژوهشی و دانشگاهی واگذار شده است.

کاظم زاده تصریح کرد: میدان اهواز با دو مخزن آسمالی و بنگستان به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار  و مقرر شده در 5 فاز مسائل ازدیاد برداشت مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در پایان گفت:  چالش های و روش های فناورانه در این میدان ها به منظور افزایش ضریب برداشت از جمله اهداف اجرایی این طرح ها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار