نژاد‌دادگر مطرح کرد؛

۲۰ درصد بیماران سرطانی نیازمند «براکی تراپی» هستند/ ابتلای بیش از ۸۰ هزار ایرانی به سرطان

دبیر علمی سمینار تازه‌های براکی‌تراپی در درمان سرطان گفت: سرطان در ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر در کشور تشخیص داده شده است که از این میان ۵۰ تا ۶۰ درصد نیازمند استفاده از خدمات رادیوتراپی هستند.

15 تا 20 درصد بیماران سرطانی نیازمند براکی‌‌تراپی هستند /ابتلای بیش از 80 هزار ایرانی به سرطانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرید نژاد‌دادگر دبیر علمی سمینار‌ تازه‌های براکی‌تراپی‌ در درمان سرطان‌ در مراسم افتتاحیه اولین سمینار تازه های فیزیک براکی تراپی تازه های درمان سرطان های پروستات, مری، دستگاه تناسلی زنان, سرطان انتهای روده و تازهای سرطان پستان که امروز برگزار شد، گفت: سرطان در 80 تا 90 هزار بیمار در کشور تشخیص داده شده است که از این میان‌ 50 تا 60 درصد‌ از خدمات رادیوتراپی و 15 تا 20 درصد‌ براکی‌تراپی‌ استفاده می کنند تا با به کارگیری‌ این روش‌ سیکل درمان کامل پیگیری شود.

وی افزود: با توجه به آمار سرطان در کشور‌ نیاز به براکی‌تراپی‌ در کشور رو به رشد است و باید‌ تجهیزات‌ و تربیت نیرو‌ در به کار گیری از این روش نیز تجهیز‌ شود و در کنار درمان موضوع، پیشگیری نیز باید مدنظر‌ متولیان‌ سلامت کشور باشد.

این متخصص رادیوتراپی‌ و آنکولوژی‌ اظهار کرد: از آنجایی که در براکی‌تراپی به صورت متمرکز‌ و موضعی‌ بافت سرطان‌ هدف قرار می‌گیرد و این روش‌ دارای عارضه کمتری است؛ در بسیاری از سرطان‌های‌ شایع نظیر‌ سرطان‌های پروستات‌ در آقایان و سرطان دهانه رحم‌ در خانم‌ها به کار گرفته می‌شود و جزو درمان‌های اصلی و استاندارد شناخته می‌شود که بدون آن درمان ناقص‌ خواهد ماند‌.

استفاده  از براکی‌تراپی در بهبود ضایعات چشمی‌

وی گفت: در چند سال اخیر‌ براکی‌تراپی در بهبود ضایعات چشمی‌، سرطان‌ ریه و پستان نیز به کار گرفته شده است و با توجه به تجهیزات پیشرفته، علم به روز و اینکه‌ 20 درصد افراد نیازمند براکی‌تراپی‌ هستند و نبود آن نقص درمان محسوب می‌شود، در علم سرطان شناسی به اهمیت آن پرداخت شده است که ما نیز باید به خوبی از آن بهره‌مند شویم.

دادگر‌ اظهار کرد: براکی‌تراپی از انواع روش‌های پرتودرمانی‌ رادیوتراپی‌ است و به معنای درمان از نزدیک است‌، تفاوتش‌ با رادیوتراپی معمولی این است که در رادیوتراپی معمولی اشعه از بیرون و با فاصله دورتر به سلول سرطانی تابیده می‌شود اما در براکی‌تراپی‌ با بیهوشی‌ یا در برخی موارد هوشیاری‌ فرد و با دقت بیشتر‌ سلول سرطان‌ تخریب می‌شود.

وی در پایان از وجود فناوری‌های نوین در درمان سرطان و توانمندی‌ محققان‌ کشور خبر داد و بهره‌مندی از تجهیزات به روز‌ و رفع موانع‌ در دسترسی‌ بیمارستان‌ها به تجهیزات‌ به روز را از عوامل‌ ارتقاء سلامت‌ و کمک به درمان‌ بیماران سرطانی عنوان کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار