امیر پوردستان:

عملیات ثامن‌الائمه زمینه‌ساز وحدت بین سپاه و ارتش شد

جانشین فرمانده کل ارتش گفت: عملیات ثامن‌الائمه زمینه‌ساز وحدت بین سپاه و ارتش و موجب ارتقای اعتماد به نفس برای طرح‌ریزی عملیات‌های بزرگ شد.

عملیات ثامن‌الائمه زمینه‌ساز وحدت بین سپاه و ارتش شدبه گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در همایش گرامیدشت یاد و خاطره قهرمانان و حماسه‌آفرینان شکست حصر آبادان (عملیات ثامن‌الائمه) که در محل باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: جنگ آورده‌گاهی بود که ملت و رزمندگان با همه مضیقه‌هایی که دشمن ایجاد کرد سربلند بیرون آمدند و اقتدار سربازان و بسیجیان را به تمام دنیا نشان دادند.

وی با طرح این سوال که جنگ چگونه شروع شد و ما با کسی جنگ نداشتیم، بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جهان به دو قطب آمریکا و شوروی تقسیم می‌شد که هر قطب کشورهایی را تحت سلطه خود داشت.

امیر پوردستان با بیان اینکه کشور ما یکی از اقمار و مزیت‌های آمریکا بود، تصریح کرد: ما در شمال آبراه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان قرار داشتیم که 60 درصد از انرژی دنیا از این مسیر حرکت کرده و خارج می‌شد و آمریکا برای اشراف و فشار به کشورهایی که کارخانه  آنها بیش از حد مجاز کار می‌کرد مانع  صدور نفت  از این  تنگه  می‌شد.

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: کشور ما همسایه شوروی بود و نزدیک به سه هزار کیلومتر مرز مشترک با این کشور داشت و این وضعیت برای آمریکایی‌ها فراهم بود تا تمام سیستم‌های راداری، الکترونیکی و جاسوسی را مستقر کرده و تمامی مکالمات و پروازهای شوروی را رصد کنند، همچنین ایالات متحده از این مزیت برای رصد اقیانوس منجمد شمالی استفاده می‌کرد تا اگر بخواهد از کوتاه‌ترین راه ممکن ضربه بزند.

وی با بیان اینکه ایران بازار مصرف آمریکا بود، اظهار کرد: آمریکا ایران را به ژاندارم منطقه و جبهه جلویی ناتو در مقابل ورشو تبدیل کرده بود و ارتش ما وظیفه داشت زمین بدهد و زمان بخرد تا نیروی های آمریکایی در اقیانوس هند و جزیره دیه‌گوگارسیا در چابهار مستقر شود و کشور ما را صحنه درگیری آمریکا و شوروی کند.

امیر پوردستان با تأکید بر اینکه انقلاب تمامی این مزیت‌ها را از آمریکا گرفت، اظهار کرد: نگرانی اصلی آمریکایی‌ها صدور ادبیات جدید انقلاب مانند استقلال، آزادی، مردم سالاری دینی، ولایت فقیه و نفی سلطه به خارج از مرزهای جغرافیایی ما بود و آنها می دانستند این ادبیات در مرز‌های جغرافیایی کشورمان نمی‌ماند و منطقه را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از 23 بهمن حرکت‌هایی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی شروع شد، اظهار کرد: ایران را تحریم‌ اقتصادی می‌کردند و به دنبال منزوی ساختن کشورمان بودند تا جایی که به هیچ کشوری اجازه تماس با ما را نمی‌دادند و همچنین به ما نیز اجازه نمی‌دادند تا نمایندگی و سفارتخانه در سایر کشورها داشته باشیم.

وی گفت: نظام سلطه در نهایت چون دید به اهدافش نرسیده صدام را تشویق به حمله کرد و نزدیک به سه کودتای نظامی و سیاسی را طراحی کردند و فراخوان دادند تا نیروهایشان از داخل و خارج کشور با محوریت نا امنی شمال غرب تجمیع شوند.

امیر پوردستان اظهار کرد: حمله صدام به بهانه معاهده الجزایر، خوزستان، اروند و درگیری عرب و اجم بود، این بهانه‌ها علت اصلی حمله صدام به ایران نبود بلکه خاموش کردن شعله اسلام ناب محمدی در دستور کار او بود.

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه عراق از ظرفیت‌های نظامی بسیار خوبی برخوردار بود، گفت: با روی کار آمدن صدام او بودجه عمده کشور را به بودجه نظامی اختصاص داد تا جایی که در حوزه نیروی زمینی 12 لشکر و 45 تیپ، همچنین 366 فروند جنگنده و مدرن‌ترین سیستم‌های پدافند روسی را در اختیار داشت.

وی تأکید کرد:کشورهای منطقه ملزم به حمایت مالی، تجهیزاتی و انسانی از صدام بودند تا جایی که برخی از اسرای دستگیر شده در جنگ از کشورهای دیگر بودند.

امیر پوردستان اظهار کرد: نیروها و ارتش در کردستان درگیر بودند، سپاه نیز تازه تشکیل شده بود و ضد انقلاب در کشور ترور و بمب‌گذاری می‌کرد با احتساب این شرایط، جوانان فداکار و فرهیخته که مقام معظم رهبری در وصفشان فرمودند: «جانشان را به کف دست گذاشته و به میدان رفتند» از انقلاب دفاع کرده و با ضد انقلاب برخورد کردند.

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه بیان داشت: در آن دوران تقلیل خدمت سربازی از دو سال به یک سال حجم نیروی انسانی نیروی زمینی را کاهش داد. شرایط نیروهای مسلح شرایط مساعدی نبود اما در چنین شرایطی لشکر 92، لشکر 81، تیپ 37 و تیپ 84 نیروی زمینی در مرزها مستقر شدند.

وی با بیان اینکه یگان‌ها از نظر تعداد در شرایط مناسبی نبودند بیان کرد: در این موقعیت هوانیروز به مقابل تانک و نفربر‌های دشمن رفت و جنگنده‌های نیروی هوایی تانک‌های دشمن بعثی را شکار کردند. نیروی زمینی ارتش با صلابت و شجاعت ایستادند و نگذاشتند  دشمن بعثی از پشت دروازه‌های خرمشهر، سوسنگرد، اهواز دهلران و ایلام جلوتر بیاید و در همان روزهای آغازین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با انهدام ناوچه‌های اوزا دشمن درس بزرگی به او دادند.

امیر پوردستان با بیان اینکه امام در پیامی می‌گوید که حصر آبادان باید شکسته شود، اظهار کرد: این پیام امام همانند پیام برای آزادسازی پاوه بود.

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: مأموریت در دست قرارگاه الوند بود و بعد از آن این مأموریت به لشکر 77 واگذار شد که این لشکر تیپ‌های خود را از مرزهای افغانستان و غرب کشور جمع کرده و عملیات را آغاز کردند. از جمله یگان‌های این عملیات لشکر 16 قزوین تیپ 37 ، گردان، ژاندارمی و چهار گروه توپخانه‌های 11، 22 ، 33 و 44، هوانیروز، یگان‌های نیروی هوایی ارتش و یگان‌هایی از سپاه پاسداران بودند که یک وحدت و انسجام کامل در آغاز عملیات به نام نصر من‌الله و فتح‌القریب شکل گرفت.

امیر پوردستان با بیان اینکه اولین و مهمترین ویژگی این عملیات تحقق فرمان امام بود، بیان کرد: آنچه که رزمندگان را به طرح‌ریزی، تمرین و پای کار بودن وادار می‌کرد گرفتن زمین و از بین بردن دشمن نبود بلکه تکلیف به عمل شرعی خود بود.

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران ویژگی دوم این عملیات را وحدت میان سپاه و ارتش دانست و اظهار کرد: تا زمانی که بنی صدر فرمانده کل قوا بود وحدت بین سپاه و ارتش شکل نگرفته بود و پس از آن در اولین عملیات به نام فرمانده کل قوا خمینی روح  خدا  این وحدت بین سپاه و ارتش ایجاد شد و عملیات ثامن‌الائمه ادامه این  عملیات بود و  پس از آن شعار ارتش سپاه دو لشکر الهی به شعار ارتش سپاه یک لشکر الهی تبدیل شد.

وی گفت: ویژگی دیگر این عملیات خودباوری طراحان ما در طراحی عملیات‌های بزرگ بود چرا که تا قبل از این عملیات ها به صورت گشتی بودند.

امیر پوردستان با بیان اینکه آمریکایی‌ها بعد از جنگ به این باور رسیدند فرهنگ و ادبیات اسلامی از مرزهای ایران عبور کرده است، اظهار کرد: غرب با یک موج بیداری اسلامی روبرو شد و جهان ایجاد یک قطب با وحدت شیعه و سنی را به چشم می‌دید.

جانشین فرمانده کل ارتش با بیان اینکه هزاران نفر منتظر فرصت حمله به ایران بودند، اظهار کرد: قدرت وحدت و فرماندهی فرمانده معظم کل قوا منجر شد که در مقابل چنین سیاست شومی ایستادگی شود همچنین آمریکایی‌ها راهبرد جدیدی به نام جنگ ترکیبی که متشکل از جنگ سخت، نرم، حربه‌های سیاسی، اجتماعی و فضای مجازی است به کار گرفته و جمهوری اسلامی با هدایت فرماندهی معظم کل قوا و تأسی از فرهنگ عاشورا در مقابل دشمن خواهد ایستاد و او را ناکام خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار