کانال آبرسانی عامل کاهش 110 کیلومتری سرعت قطار میاندشت به خسروی

مدیرکل راه آهن جنوب عبور لوله های کانال آبرسانی را عامل کاهش 110 کیلومتری سرعت قطار ایستگاه میاندشت به خسروی عنوان کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عبدالکریم درویش‌زاده، مدیرکل راه آهن جنوب ضمن هشدار نسبت به وضعیت نگران کننده خط راه آهن در ایستگاه میاندشت به خسروی اظهار کرد: عبور لوله‌های کانال آبرسانی از این ایستگاه راه‌آهن در مسیر ماهشهر موجب نشست خط‌ دراین محل و کاهش ناگزیر سرعت حرکت قطار به 30 کیلومتر بر ساعت شده است.

وی بیان داشت: ستاد بحران استان بین ایستگاه میاندشت به ایستگاه خسروی در حال احداث کانال آبرسانی است که درخواست عبور لوله از زیر خط راه آهن داشته‌اند.

درویش‌زاده تصریح کرد: براساس ضوابطی که در راه آهن وجود دارد، مساله عبور لوله از خط آهن را به ستادمان انعکاس داده‌ایم و کارشناسان ستاد ما در راه آهن با عبور این خط لوله به روش پایپ جکینک(Pipe jacking) موافقت کردند، اما مجری طرح احداث کانال آبرسانی که نتوانسته به روش مورد نظر کارشناسان راه آهن این کار را انجام دهد، از روش دیگری استفاده کرده که موجب شده خاکریز خط راه آهن نشست کند.

مدیرکل راه آهن جنوب با بیان اینکه نشستی ایجاد شده بین 5 تا 10 سانتی متر است اذعان داشت: این نشست موجب خروج قطار از خط می‌شود، به همین به خاطر نگرانی از افزایش نشست، سرعت قطار را در این مسیر کاهش دادیم و از سرعت 140کیلومتر بر ساعت آن را به سرعت 30 کیلومتر بر ساعت رسانده‌ایم.

این مقام مسول خاطرنشان کرد: در حال حاضر خط این ایستگاه در کنترل کامل است تا مشکلی پیش نیاید، چرا که کوچک ترین نشست در خط آهن مشکلات جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.

عبدالکریم درویش‌زاده در ادامه افزود: درخواست کرده‌ایم لوله‌هایی که به روش نیمه کاره رها شده‌اند را تکمیل کنند و با روشی که مد نظر ما است آن لوله‌ها را کار بگذارند.

وی اظهار داشت: نشست خط آهن از زمانی که لوله رانی و عبور لوله ها به شکل غیرفنی انجام شده به وجود آمده است، با مجری طرح نیز درباره این موضوع چندین بار مکاتبه شده، اما اصلا به مشکلاتی که برای ما ایجاد شده توجه نکردند که در نهایت ما ناگزیر شدیم از ادامه کار ممانعت کنیم.

درویش‌زاده با تاکید بر این که حتی 2 سانتیمتر نشست‌ هم برای خط آهن مساله‌ساز است گفت: بانداژ چرخی که چرخ قطار را در ریل هدایت می‌کند 30 میلی‌متر است که اگر این اندازه بیش تر یا کم تر شود موجب تکان‌های شدید و خروج قطار از خط می شود.

وی اذعان کرد: طی بازدیدی که با سرعت 120کیلومتر بر ساعت از خط مزبور داشتیم وضعیت آن بسیار نگران کننده بود و احساس کردیم خطر خروج قطار از خط وجود دارد بنابراین بلافاصله دستور کاهش سرعت صادر شد تا حادثه‌ای رخ ندهد.

مدیرکل راه آهن جنوب تصریح کرد: مسایل فنی راه آهن، مانند جاده و راه شوسه نیست، زیرا در جاده‌ها اگر چاله‌ای ایجاد شود امکان رخ دادن حادثه ای کم تر است اما میلیمتری‌ترین قوس در خط آهن موجب پرتاب قطار به بیرون از خط و بروز سانحه ای با ابعاد وسیع می شود.

درویش زاده افزود: پس از نشست ایجاد شده مجری طرح فعلا دست به اقدام خاصی نزده و در صورتی که مواردی که عنوان شده رعایت نشود همچنان برای حفظ سلامت تردد قطار، از انجام کار آن‌ها جلوگیری می‌کنیم، چراکه پیش نیامدن حادثه و سلامت جان مردم برای ما در اولویت است.

این مقام مسئول گفت: وقتی عبور لوله‌ها به طور کامل انجام شد و خط آهن در آن نقطه تثبیت و یقین حاصل شد که خط به طور قطع نشستی ندارد می توان سرعت قطار ها را افزایش داد و مجددا به همان سرعت نرمال رساند.

این در حالی است که یدالله شمایلی، مدیرعامل موسسه جهاد نصر با رد این ادعا بیان داشت: ما کار فنی انجام می‌دهیم و با راه‌آهن جنوب هماهنگ هستیم و براساس توافق و اصول فنی کارمان در حال انجام است.

وی اظهار کرد: روشی که برای عبور لوله‎ها استفاده شده همان روش پایپ جکینگ (Pipe jacking) مورد نظر راه آهن است.

شمایلی اذعان داشت: ما کارمان را با قوت انجام می دهیم و هیچ مشکلی وجود ندارد.

به گفته مدیرعامل موسسه جهاد نصر، در مسیر احداث این کانال حدود 40 سازه قرار دارد که می‌توان به عبور از کانال کوت امیر، راه آهن اهواز - بندر امام خمینی، نهر مالح، لوله های نفت و لوله‌های گاز و غیره اشاره نمود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.