رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم‌ ایران خبر داد:

شیوع پوکی استخوان‌ در بین‌ 20 درصد از مردم

لاریجانی با بیان اینکه 20 درصد از مردم دچار پوکی استخوان هستند گفت: برای کاهش‌ بیماری پوکی استخوان لبنیات‌ با ویتامین D غنی‌ شده‌‌اند.

شیوع 20 درصدی پوکی استخوان‌ در بین‌ مردم/ غنی‌سازی لبنیات با ویتامین D در راستای کاهش پوکی استخوانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاضل لاریجانی رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم‌ ایران صبح امروز در نشست خبری‌ که به مناسبت سمینار‌ 2 روزه  پوکی استخوان‌ و شکستگی‌ در ساختمان مرکزی‌ این پژوهشگاه‌ برگزار شد‌، اظهار کرد: مسئله پوکی استخوان و شکستی‌ ناشی از آن‌ بسیار اهمیت دارد به همین خاطر 27 مهر ماه را روز جهانی‌ پوکی‌ استخوان‌ نامگذاری کرده‌اند.

لاریجانی با اشاره به اینکه امروزه با افزایش اگا‌هی مردم‌ مشکلات ناشی از شکستگی‌ استخوان و میزان شیوعش‌ به دلیل افزایش طول عمر و مسن‌ شدن جامعه ایران افزایش پیدا کرده است اظهار کرد: از همین نظر‌ بیماری پوکی استخوان‌ جزو بیماری‌های غیرواگیر‌ محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: کشور طی 15 سال آینده بیشترین افراد پیر و سالمند را در خود تجربه‌ می‌کند، شرایطی که ژاپن‌ در حال حاضر‌ آن را پشت‌سر گذاشته است‌.

رئیس‌ پژوهشگاه غدد با اشاره به میزان شیوع پوکی استخوان در مردان و زنان‌ ادامه داد: در زنان بالای 50 سال به از‌ای هر 3 زن یک نفر و همچنین‌ در مردان بالای 50 سال به ازای‌ هر 5 نفر یک مرد‌ به پوکی استخوان‌ مبتلا می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مسئله مهم‌ در خصوص این بیماری‌ شکستگی استخوان است‌ که منجر به بروز عارضه‌ در افراد مستعد‌ و به ویژه‌ سالمند می‌شود، به طوری که مردان و زنان مسن‌ با انجام حرکتی آرام ولو‌ بستن‌ بند کفش خود‌ دچار شکستگی‌ مهره‌های کمر‌ و سایر اعضا می‌شوند.

 لاریجانی‌ عنوان کرد: سالیانه‌ 9 میلیون نفر در دنیا‌ دچار بیماری پوکی استخوان‌ و شکستگی  می‌شوند به همین منظور باید‌ با تغییر سبک زندگی‌ و تحرک لازم و همچنین تغذیه  سالم‌ از ابتلا به چنین عارضه‌ای پیشگیری‌ کنیم.

وی ادامه داد: مسئله شکستگی‌ استخوان‌ در خصوص بیماری پوکی استخوان بدین جهت اهمیت دارد که می‌تواند منجر به شکستگی‌های بعدی‌ شود و فرد به دلیل ناتوانی‌ نتواند‌ کارهای روزمره‌ و عادی خود را انجام دهد‌، این مسئله یک بار اجتماعی گسترده‌ای در بین افراد ایجاد می‌کند و همچنین صدمات‌ زیادی‌ را بر جامعه وارد می‌سازد‌.

 لاریجانی با اشاره به اینکه 80 درصد از افراد سالمندی که دچار شکستگی‌ می‌شوند وابسته به عصا‌ و دیگر وسایل‌ ارتوپدی‌ هستند اظهار کرد: به طور کلی‌ در بحث پوکی استخوان و شکستگی‌ مسئله سن‌ بسیار مهم است زیرا زمان کمتری‌ فرد دچار ناتوانی جسمی و حرکتی‌ می‌شود.

 رئیس پژوهشگاه غدد ادامه داد: یائسگی‌، مصرف نادرست تغذیه و مصرف الکل‌ نقش مهم و پررنگی‌ در بروز عارضه‌ پوکی استخوان دارند اما خوشبختانه امروزه تحقیقات در کشورمان‌ در خصوص این بیماری‌ گسترش پیدا کرده اما انتظار می‌رود که با مصرف بیشتر کلسیم‌ بافت‌های استخوانی مردم ایران تقویت‌ و مستحکم‌ شود.

 وی با بیان اینکه خوشبختانه امروزه مصرف شیر در بین مردم کشورمان  افزایش پیدا کرده اظهار کرد: برخی مواد مانند کشک و پنیر نیز‌ جایگاه ویژه‌ای داشته‌ و عامل‌ مهمی‌ در پیشگیری بیماری پوکی استخوان محسوب‌ می‌شود.

رئیس‌ پژوهشگاه غدد با بیان اینکه 80 درصد مردم ایران دچار کمبود ویتامین D هستند افزود: تابش‌ آفتاب در ایجاد ویتامین D مهم است اما کافی نبوده‌ و مردم باید‌ با مصرف ویتامین D در مواد غذایی‌ از بروز بیماری پوکی استخوان پیشگیری کنند، متأسفانه امروزه‌ ویتامین D موجود در مواد غذایی مردم‌ کم بوده و ما به طور کلی تنها 20 درصد کلسیم‌ و 15 درصد‌ ویتامین‌ D توصیه سازمان بهداشت جهانی را مصرف می‌کنیم.

 لاریجانی‌ با بیان اینکه افراد پایین‌تر از 50 سال باید روزانه‌ 800 واحد‌ و بالای 50 سال 1000 واحد ویتامین‌ D مصرف کنند تا از بیماری‌ پوکی‌ استخوان مصون‌ بمانند، اظهار کرد: ورزش‌ نقش مؤثری‌ در تقویت عضلات‌ و استخوان‌ها دارد و تا حد زیادی‌ از بروز‌ بیماری‌ پوکی استخوان‌ جلوگیری‌ می‌کند.

 وی ادامه داد: در کنار پوکی‌ استخوان‌ مسئله شکستگی‌ بسیار‌ با اهمیت می‌شود و پزشکان باید با تشخیص  درست‌ از بروز‌ مشکلات بعدی در بین بیماران جلوگیری کنند‌، بر اساس توصیه‌ سازمان بهداشت جهانی افراد بالای 65 سال‌ به بالا باید مورد سنجش‌ استخوان قرار گرفته‌ تا آنها دچار مشکلات استخوانی و شکستگی‌ ناشی از آن نشوند‌.

رئیس‌ پژوهشگاه غدد با بیان اینکه مصرف ویتامین D، کلسیم، دارو یا مکمل برای کمبود‌ املاح مورد نیاز استخوان‌های بدن‌ مفید است ادامه داد: پژوهشگاه غد‌د بحث پوکی استخوان را به طور جدی دنبال می‌کند و چندین هزار مورد را بررسی‌ کرده و متأسفانه باید بگویم که بر طبق بررسی‌های انجام شده مصرف کلسیم‌ طی 10 سال گذشته افزایش‌ چشمگیری‌ نداشته، در سال 90 یازده درصد و امروز 30 درصد‌ دچار کمبود‌ مصرف‌ در بین مردم هستیم.

 وی ادامه داد: میزان کلسیم‌ و ویتامین D در بین مردم ایران کم است که این مسئله با افزایش فعالیت فیزیکی‌ سبب بروز‌ انواع شکستگی‌ها و پوکی استخوان‌ می‌شود، متأسفانه باید بگویم که 60 درصد از افراد از فعالیت فیزیکی کافی برخوردار نیستند‌.

 لاریجانی‌ با بیان اینکه در سال 90، 260  هزار نفر فعالیت فیزیکی ناکافی‌ داشته و امروزه این تعداد عدد به 337 هزار نفر رسیده است ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از مردم ایران دچار بیماری مفصلی‌ بوده‌، اما خوشبختانه با اجرا‌ کردن سیاست‌های حوزه سلامت بسیاری از بیماری‌های مرتبط‌ با شکستگی‌ کاهش پیدا کرده است.

 وی یادآور شد: اندازه‌گیری ویتامین D بدن‌ مخصوص افراد مستعد‌ بوده و انسان‌های عادی‌ هیچ‌ ضرورتی‌ به انجام این آزمایش‌ برای شروع‌ درمان ندارند، به طور کلی‌ 20 درصد مردم دچار پوکی استخوان هستند.

 پوکی استخوان بیماری خاموش مردم دنیا

در ادامه مراسم‌ استوار‌ رئیس‌ پژوهشگاه‌ پوکی استخوان ایران، گفت: پوکی استخوان یک بیماری‌ خاموشی‌ است که منجر به بروز شکستگی‌های بعدی می‌شود‌ و همین مسئله باعث‌ بروز ناتوانی‌های جسمی و حرکتی در افراد می‌شود.

 وی ادامه داد: امروزه در دنیا روش‌های مختلفی برای شناسایی‌ شکستگی‌ها به کار گرفته می‌شود و در این پژوهشگاه‌ اقدامات خوبی در جهت تشخیص‌ شکستگی‌ اولیه‌ انجام می‌شود.

استوار‌ عنوان کرد: شناسایی‌ خوب‌ شکستگی‌ اولیه اولین اقدام لازم‌ محسوب می‌شود و باید بیماران را با روش‌های کمک آموزشی‌ و پس از انجام فیزیوتراپی با فعالیت‌های مؤثر آشنا کرده تا دچار مشکلات‌ بعدی‌ نشوند.

 رییس‌ پژوهشگاه‌ پوکی استخوان ایران با بیان اینکه درمان بیماری پوکی استخوان مرحله بعدی‌ کاهش صدمات‌ ناشی از شکستگی‌ محسوب می‌شود، تأکید کرد: بر اساس سوابق‌ و سیاست‌گذاری‌‌ها سعی در کنترل عواقب‌ بیماری‌ پوکی استخوان‌ و انواع شکستگی‌ها بوده و همچنین با غنی‌سازی شیر‌ با ویتامین D طی سال‌های گذشته‌ سعی در کاهش بروز بیماری پوکی استخوان و مشکلات‌ ناشی از آن در کشور شده‌ایم‌.

 استوار‌ با بیان اینکه غنی‌سازی‌ لبنیات‌ از دیگر برنامه‌های پیشگیرانه‌ از بیماری‌ پوکی استخوان در کشور است، ادامه داد: بیشترین موارد شکستگی‌ که در مهره‌ها اتفاق‌ می‌افتاد متأسفانه به درستی تشخیص‌ داده نمی‌شود که برخی از آنها منجر به کاهش‌ 3 سانتی‌متری قد‌ و حتی خمیدگی‌ بیماران‌ منجر می‌شود.

 وی ادامه داد: با افزایش سن‌ میزان شکستگی‌ در بین افراد زیاد می‌شود که برخی از بیماران‌ تا آخر عمر با ناتوانی‌های جسمی و حرکتی‌ مواجه می‌شوند.

 استوار ادامه داد: 20 درصد شکستگی‌ها ناشی از لگن، مچ‌ دست و ستون‌ مهره‌ها است که متأسفانه‌ در برخی از این موارد منجر به فوت‌ افراد می‌شود.

 وی یادآور شد: شرایط‌ معابر‌ و گذرگاه‌های شهری باید طوری باشد تا سقوط‌ اتفاق‌ نیفتد‌ و یا منجر به شکستگی‌ استخوان‌ها در بین افراد سالمند‌ و مستعد‌ نشود.

 اندازه‌گیری تخمین کیفی استخوان‌ برای تشخیص‌ و درمان بیماری پوکی استخوان

 در ادامه مراسم‌ آقایی‌ دبیر علمی‌ همایش‌ پوکی استخوان، گفت: این سمینار‌ 2 روزه‌ و در راستای‌ بروزرسانی‌ اطلاعات ویژه پزشکان متخصص‌ انجام می‌شود و در آن جنبه‌های تشخیص‌ و درمان‌ پوکی‌ استخوان صحبت‌ می‌شود و در این همایش‌ ابزار‌ بررسی‌ شکستگی‌ استخوان با هدف‌ تشخیص به موقع و درمان بهتر این عارضه‌ بررسی‌ و به بحث‌ گذاشته می‌شود و این روش‌ در سایت‌ پژوهشگاه‌ در دسترس‌ همگان‌ و متخصصان قرار دارد‌.

آقایی اظهار کرد: راهنمای بالینی‌ درمانی و تشخیصی‌ در خصوص بیماری پوکی استخوان‌ داریم‌ که در این همایش قرار است این راهنما با کتاب راهنمای بالینی‌ بیماری پوکی استخوان دنیا‌ مقایسه‌ و راهکارهایش‌ بررسی‌ شود و همچنین در این سمینار‌ جنبه‌های فرد از لحاظ ژنتیکی‌ نیز‌ بررسی‌ شده‌ تا همه افراد به طور یکسان‌ و با یک روش به وسیله پزشکان درمان نشوند‌.

آقایی تأکید کرد: وسایل و فناوری‌های جدید در خصوص پوکی استخوان بررسی‌ می‌شود که در آن علاوه بر تراکم‌ استخوان کیفیت استخوان نیز‌ مورد سنجش‌ و تشخیص‌ قرار گرفته که در صورت‌ برو‌ز عارضه‌ پوکی استخوان کارهای‌ درمانی‌ راحت‌تر انجام شود به طوریکه تا به امروز‌ بیماران را بر اساس تراکم استخوان‌ها درمان کرده‌ ولی امروزه با روش‌های تهاجمی‌ کیفیت استخوان را تخمین‌ می‌زنیم‌.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار