ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

از افتتاح مرکز خرید کتاب در یک پارک تا معرفی برنده جایزه نوبل ادبیات 2017

در هفته گذشته، مرکز «کتاب پارک» با هدف خرید آسان‌تر کتاب برای کودکان در بوستان هروی تهران تأسیس شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هرچند هفته گذشته هفته‌ای آرام برای اهالی ادب بود، شاهد چند اتفاق مهم در این حوزه بودیم. در اینجا به این رخدادهای ادبی اشاره می‌کنیم؛

 

شماره جديد فصلنامه «نقد كتاب كودک و نوجوان» منتشر شد

موسسه خانه كتاب چهاردهمین شماره فصلنامه «نقد كتاب كودک و نوجوان» را منتشر كرده ‌است. این فصلنامه با هدف معرفی و نقد كتاب‌ها و بررسی مسائل و مشكلات نشر كشور، در این حوزه فعالیت می‌كند و در آن نقدهای مختلفی بر كتاب‌های كودک و نوجوان دیده می‌شود.

در بخشی از سخن سردبیر این شماره از فصلنامه با عنوان «ادبیات نوجوان در آستانه تحولی دیگر» می‌خوانیم: آمار فروش كتاب نشان می‌دهد كه بار اصلی كتابخوانی در كشور ما بر عهده قشر دبیرستانی است. اتفاقی كه در این سال‌های اخیر افتاده، خیل ترجمه رمان‌های نوجوانان از زبان انگلیسی به فارسی است كه اتفاقاً بسیار بیشتر از جریان اصلی كتب نوجوانان مورد استقبال قرار گرفته است. امروز ادبیات نوجوان در مرحله‌ای قرار دارد كه باید هرچه بیشتر و بیشتر خود را از ادبیات كودک جدا كند. به همین دلیل هم آنچه امروز به عنوان مجلات نوجوانان یا كتاب نوجوان منتشر می‌شود، عملاً مورد اقبال و استقبال نوجوانان قرار نمی‌گیرد. ادبیات نوجوان امروز در نقطه‌ای تاریخی قرار دارد.

 

مرکز «کتاب پارک» افتتاح شد

مرکز «کتاب پارک» با هدف خرید آسان‌تر کتاب برای کودکان در بوستان هروی تهران تأسیس شد. در این مرکز فروش کتاب که برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است، فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی متنوعی ویژه کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده و بخش های متنوعی برای خرید کتاب، اسباب بازی و لوازم التحریر مناسب این گروه سنی طراحی شده است.

این کتاب پارک از 6 بخش و با محوریت کتاب تشکیل شده است. بخش‌های دیگر نیز با عناوین بخش گل و گیاه، بخش بازی و سرگرمی، بخش لوازم التحریر، بخش هدایا و صنایع دستی و بخش مد و لباس در کنار بخش کتاب فعالیت خود را دنبال می‌کنند. یکی از ویژگی‌های این مجموعه، خدمات محور بودن آن است. بدین معنی که در کنار فروش کالا، خدمات زیادی از جمله کلاس های آموزشی و کارگاه های مختلف برگزار می‌شود.

 

دبیر جشنواره کتاب و رسانه منصوب شد

مجید غلامی جلیسه دبیر بیست و پنجمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، طی حکمی علیرضا بهرامی را به سمت دبیری شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه منصوب کرد.

گفتنی است؛ بیست و پنجمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از 20 تا 26 آبان ماه سال جاری برگزار می شود.

 

برنده جایزه نوبل ادبیات مشخص شد

جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۷ به «کازوئو ایشی‌گورو» ـ نویسنده رمان «بازمانده روز» ـ رسید.

وب‌سایت جایزه نوبل نام «کازوئو ایشی‌گورو» نویسنده انگلیسی متولد ژاپن را به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۷ اعلام کرد.

در سایت جایزه نوبل آمده است: نوبل ادبیات به «ایشی‌گورو» می‌رسد که در رمان‌های پراحساسش از شکاف زیرین حس خیالی ما از ارتباط با جهان پرده برداشته است.

کتاب «بازمانده روز» از این نویسنده در سال ۱۹۸۹ جایزه «من بوکر» را دریافت کرده که توسط نجف دریابندری در ایران به فارسی برگردانده شده است.

 

انتهای پیام/

 

رویدادهای ادبی در هفته دوم مهر ماه 96

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.