چگونه زندگی زنان سعودی در عرض یک هفته متحول شد؟/ از دستیابی به حق رانندگی تا پخش صدای خوانندگان زن در تلویزیون!

زنان سعودی تنها در عرض یک هفته به حقوقی دست یافتند که دهه‌ها منتظر آن بودند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بی بی سی در گزارشی به بررسی تحولاتی پرداخت که به تازگی و در ظرف مدتی کوتاه در جامعه عربستان و در راستای دستیابی زنان به حقوق خود رخ داده است.

در این گزارش آمده است: زنان سعودی تنها در ظرف یک هفته به حقوقی دست یافتند که پیش از آن و به مدت دهه ها از داشتن آن محروم بودند. تصمیمات اخیر عربستان از جمله اعطای حق رانندگی به زنان و یا ورود به ورزشگاه، جنجال های زیادی را در رسانه‌های محلی، عربی و جهانی به پا کرده است.

بی بی سی در ادامه با ذکر تاریخ، به بررسی یک هفته جنجالی در عربستان سعودی پرداخت.

23 سپتامبر: زنان عربستانی برای نخستین بار وارد ورزشگاه شدند

صدها زن سعودی به منظور شرکت در جشن عید ملی برای نخستین بار وارد ورزشگاه ملک فهد در ریاض شدند. پیشتر به علت جدایی میان زنان و مردان، ورود زنان به ورزشگاه هایی که مسابقات فوتبال در آن برگزار می شد، ممنوع بود.

26 سپتامبر: اعطای حق رانندگی به زنان در عربستان سعودی

پس از سالها کمپین زنان سعودی برای رسیدن به حق رانندگی داخل عربستان که از دهه نود میلادی آغاز شد و پس از جنجالهای فراوان در خصوص این مسأله، ملک سلمان بن عبدالعزیز فرمانی صادر کرد که طی آن به زنان اجازه رانندگی داده شد؛ اما این فرمان تا پیش از ژوئن 2018 اجرایی نخواهد شد.

26 سپتامبر: نخستین زن سعودی سخنگوی رسمی سفارت عربستان در آمریکا شد

تنها چند ساعت پس از صدور فرمان اجازه رانندگی زنان در عربستان، «فاطمه باعشن» در حساب توییتر خود نوشت: مفتخرم که در ایالات متحده آمریکا به عنوان سخنگوی رسمی فعالیت کنم. من بخاطر این فرصت، به خاطر حمایت و به خاطر آرزوهای خوب سپاسگزارم.

28 سپتامبر: زنان سعودی برای نخستین بار مفتی شدند

رسانه ها سعودی از جمله پایگاه «عرب نیوز» گزارش داد مجلس شورای عربستان به تازگی مصوبه ای را به تصویب رسانده که به زنان اجازه می دهد فتوای شرعی صادر کنند. تصویب این قانون پس از آن صورت گرفت که این مسأله برای بیش از 45 سال در دست مردان قرار داشت. 107 عضو مجلس شورا از 150 عضو، به این مصوبه رأی مثبت دادند. تصویب این قانون با پیشنهاد یکی از اعضای مجلس شورا برای مشارکت زنان متخصص فقهی در زمینه فتوا به انجام رسید.

این شورا در جلسه اخیر خود خواستار بازگشایی بخش مستقل زنان و تعیین متخصصان زن شایسته فتوا، همراه با الزامات بشری و مادی شد. گفتنی است مجلس شورای عربستان دارای اختیارات محدودی است و نمی توانند قانون گذاری کند؛ بلکه پیشنهاداتی را ارائه می دهد تا اینکه این پیشنهادات از سوی هیئت وزیران به ریاست پادشاه به تصویب برسد. تمامی اعضای این شورا نیز از سوی پادشاه تعیین می شوند.

29 سپتامبر: قانون مبارزه با آزار و اذیت زنان

رسانه های محلی و شبکه های اجتماعی اعلام کردند قانون مباره با آزار و اذیت زنان در عربستان بزودی تدوین خواهد شد. روزنامه عکاظ چاپ عربستان به نقل از برخی منابع که نامی از آنها نبرده نوشت: دستوراتی برای آماده سازی طرح مبارزه با آزار و اذیت ( زنان) و حل این مسأله ظرف 60 روز صادر شده است.

این در حالی است که رسانه ها روز گذشته گزارش دادند تلویزیون عربستان با شکستن تابوی پخش صدای زنان، موسیقی از «ام کلثوم» خواننده مشهور عربی را پخش کرد. انور عشقی، رئیس مرکز اطلاعات سیاسی و راهبردی خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفت: شرع می‌گوید که احکام می‌توانند در طول دوره‌های زمانی تغییر کنند و عربستان نیز در حال حاضر شاهد شکوفایی و پیشرفت در تمامی زمینه‌هاست.

انتهای پیام/

 

محدودیت‌هایی که از زندگی زنان سعودی برداشته شد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار