حقوق دان بین المللی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛

پرونده طارمی با پیگیری درست حقوقی قابل حل است/ باید از ظرفیت بالای حقوقی ایران در ورزش نیز بهره گرفت

مرتضی زهرایی بر این باور است که اگر پرونده‌هایی مانند مهدی طارمی از راه حقوقی پیگیری شود با خسارت کمتری قابل حل است.

پرونده طارمی با پیگیری درست حقوقی قابل حل است/باید از ظرفیت بالای حقوقی ایران در ورزش نیز بهره گرفتبه گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، شکایت باشگاه ریزه اسپور ترکیه به فیفا منجر به صدور حکمی از سوی فیفا شد که در نهایت محرومیت ۴ ماهه مهدی طارمی را در پی داشت.

ماجرای این حکم به ابتدای فصل شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر برمی گردد که مهدی طارمی به همراه رامین رضاییان راهی تیم ریزه اسپور ترکیه شدند، اما طارمی پس از مدتی به پرسپولیس برگشت و باشگاه ترکیه‌ای با ادعای داشتن تعهد قراردادی و فسخ یک طرفه‌ی آن از سوی مهدی طارمی و به خاطر رعایت نکردن اصول حرفه‌ای از این بازیکن شکایت کرد.

در آن مقطع مهدی طارمی با وجود اینکه قراردادش را با این تیم ترکیه‌ای امضاء کرده بود، اما بدون توجه به این اقدام از حضور در تمرینات سر باز زد و به پرسپولیس بازگشت و با استقبالی فراموش ناشدنی از سوی هواداران و بازیکنان کارش را با سرخپوشان آغاز کرد.

این اقدام با واکنش باشگاه ترکیه‌ای مواجه شد و پس از پیگیری‌های فراوان از طریق فدراسیون بین المللی فوتبال، در نهایت فیفا حکم خود را به این صورت صادر کرد:

مهدی طارمی به مدت چهار ماه از حضور در هرگونه بازی رسمی محروم می شود و همچنین باشگاه پرسپولیس از خرید بازیکنان جدید در دو پنجره‌ی نقل و انتقالات آتی و ثبت نام بازیکنان داخلی و خارجی محروم می گردد.

مضافا باشگاه پرسپولیس و مهدی طارمی منفردا و مجتمعا به پرداخت ۷۸۹ هزار یورو ظرف مدت ۳۰ روز جریمه می شوند.

با توجه به زمان ابلاغ رای فیفا به مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس مدت زمان محرومیت طارمی از تاریخ اول مهر ماه ۱۳۹۶ شروع و در صورتی که پس از انقضای ۴ ماه مسابقات رسمی باشگاهی یا ملی در جریان باشد تا اولین مسابقات رسمی پرسپولیس یا تیم ملی در بهمن ۱۳۹۶ یا بعد از آن ادامه خواهد داشت.

محرومیت باشگاه پرسپولیس برای به کارگیری بازیکن جدید اعم از داخلی یا خارجی یا ثبت نام هر یک از این 2 تا انتهای 2 فصل پنجره‌ی نقل و انتقال ادامه خواهد داشت.

در این باره خبرنگار باشگاه خبرنگاران به سراغ مرتضی زهرایی وکیل و حقوق دان بین المللی رفت و جویای جزئیات بیشتری در خصوص این پرونده و امکان حل آن شد.

این حقوق دان در این باره تصریح کرد: به نظر می رسد با توجه به مستندات رای یاد شده تعلیق یا تغییر رای به نفع مهدی طارمی یا باشگاه پرسپولیس بسیار مشکل بوده، اما مهدی طارمی می تواند در بازی‌های دوستانه و غیر رسمی باشگاهی و ملی شرکت نماید.

ام در ادامه افزود: در این رای اشاره شده که بر اساس بند ۱ ماده ۵۸ اساسنامه فیفا تصمیمات نهایی توسط فیفا و ارکان اجرائی آن اتخاذ می‌شود که این موضوع درباره کنفدراسیون‌ها، اعضای اتحادیه‌ها و یا لیگ‌ها نیز صدق می‌کند بنابراین در صورت انجام نگرفتن اقدام مناسب یا نتیجه لازم نگرفتن در رسیدگی‌های بعدی این رای قابل اجرا و پی گیری است. با این حال به نظر می رسد که در صورت تلاش مسئولان و مشاورین حقوقی باشگاه پرسپولیس امکان تقلیل جریمه‌ی غیر مالی پرسپولیس به کمتر از آنچه که از طرف فیفا اعلام شده وجود دارد.

زهرایی بیان داشت: از زمان ابلاغ رای ۲۱ روز زمان وجود دارد تا به دیوان بین المللی داوری ورزش (CAS) شکایت و تجدید در رای صادره را درخواست کنند و ۱۰ روز پس از انقضای مدت زمان ٢١ روز اعتراض به رای و یا در پایان ٣١ روز فرصت برای ثبت لایحه جدید و بیان مستندات وقایع  حقوقی وجود دارد؛ بنابراین اگر این موضوع یا موارد مشابه از راه‌های حقوقی و به درستی پی گیری شود با توجه به ظرفیت بالای حقوق دانان بین المللی کشورمان می‌توان از شدت محرومیت‌های این چنینی کاست و یا در آینده با مدیریت حقوقی درست کمتر شاهد بروز این اتفاقات در جامعه ورزش کشورمان باشیم.

 

انتهای پیام/

پرونده محرومیت طارمی در دادگاه تجدید نظر فیفا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار