باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

انرژی خورشیدی شاید وقتی دیگر/استفاده از انرژی‌های نو نیازمند شتاب بیشتر

در حالی که استفاده از انرژی های نو مانند انرژی خورشیدی و بادی در جهان شتاب زیادی گرفته،اما در کشور ما ضرورت استفاده از این انرژی‌ها نهادینه نشده است.

انرژی خورشیدی شاید وقتی دیگر /استفاده از انرژی های  نو نیازمند شتاب بیشتربه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار تأمین انرژی یک بازار رقابتی است که در آن تولید برق در نیروگاههای بادی در مقایسه با نیروگاههای سوخت های فسیلی برتری های نوینی را پیش روی کاربران قرار داده است.

از برتری های نیروگاههای بادی این است که در طول مدت زمان عمر خود، سالهای زیادی انرژی را بدون نیاز به هزینه سوخت تولید خواهند کرد، در حالی که هزینه دیگر منابع تولید انرژی در طول این سالها افزایش خواهد یافت.

فعالیت گسترده بسیاری از کشورهای جهان برای تولید الکتریسیته از انرژی باد، سرمشقی برای دیگر کشورهایی است که در این زمینه راه درازی در پیش دارند.

بسیاری از منابع اقتصادی در حال رشد، در منطقه آسیا واقع شده اند و اقتصاد رو به رشد کشورهای آسیایی از جمله ایران، باعث شده تا این کشورها بیش از پیش به تولید الکتریسیته احتیاج داشته باشند و به تولید الکتریسیته از منابع غیرفسیلی اقدام کنند. افزون بر این موارد، نبود شبکه برق سراسری در بسیاری از بخشهای روستایی در کشورهای آسیایی نیز مهر تأییدی بر سیستم های تولید الکتریسیته از انرژی باد زده است.

پس در خصوص آینده اقتصادی استفاده از انرژی باد در ایران می بایست گفت استفاده از این انرژی موجب صرفه جویی فرآورده های نفتی بعنوان سوخت می شود. صرفه جویی حاصله در درجه اول موجب حفظ فرآوردهای نفتی شده که امکان صادرات و مهمتر اینکه تبدیل آن را به مشقات  پتروشیمی با ارزش افزوده بالا فراهم می سازد.

در درجه دوم تولید الکتریسیته از این انرژی فاقد هر گونه آلودگی زیست محیطی بوده که همین عامل کمک شایانی به حفظ طبیعت سالم محیط زیست بشری نموده و در نتیجه مسیر برای نیل به توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی فراهم می شود.

استفاده از انرژی باد در ایران علاوه بر عمران و آبادانی موجب ایجاد مشاغل جدید شده و بالاخره با بومی سازی فن‌آوری انرژی باد، اقتصاد کشور رشد بیشتری می یابد.

 انرژی نو جایگزین مناسب برای سوخت های فسیلی 

علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه انرژی ،با اشاره به ظرفیت های طبیعی برای تولید انرژی نو در ایران اظهار کرد: ایران با توجه به شرایط اقلیمی طول دوره آفتاب و باد مزیت های نسبی دارد که می تواند از ظرفیت های موجود برای تامین انرژی کشور و در وهله بعد صادرات انرژی به خارج از کشور اقدام کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افتتاح کارخانه تولید صفحه های جذب انرژی خورشید عنوان کرد:خوشبختانه کارخانه تولید پنل صفحه های جذب انرژی خورشیدی در شیراز افتتاح شد که با تولید این صفحه ها در داخل ضمن اشتغالزایی و جلوگیری ازخروج ارز، روند استفاده از انرژی خورشیدی تسریع پیدا خواهد کرد.

وی  در ادامه با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به استفاده از انرژی های نو اشاره شده است، گفت: استفاده از انرژی های نو که در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده نیازمند تامین اعتبار از سوی دولت و همکاری وزرات نیرو است.

اکبری در پایان تصریح کرد:مسئله انرژی نو را باید بسیار جدی دنبال کرد،زیرا  منابع سوخت فسیلی رو به پایان است و همچنین این منابع  بحث آلودگی های محیط زیست را نیز با خود به همراه دارد .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار