آصفی:

ترامپ، سیاست بی خاصیت کردن برجام را در پیش گرفته است

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، تأکید کرد: ترامپ به دنبال تضعیف برجام با هدف گرفتن امتیازاتی از ایران و اتحادیه اروپا است.

ترامپ، سیاست بی خاصیت کردن برجام را در پیش گرفته استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، در گفت‌وگو با برنامه «بدون خط خوردگی » رادیو گفت‌وگو، با بیان اینکه در هیچ کجای برجام نه به صورت تلویحی و نه به صورت صریح ذکر نشده که توانمندی موشکی ایران و آزمایش‌هایی که ایران در این زمینه انجام می دهد مخالف برجام است، تصریح کرد: آنچه که آمریکایی‌ها با جنجال در این زمینه در تریبون‌های خود مطرح می‌کنند، بهانه‌گیری است و هدف اصلی آنها تحت فشار قرار دادن ایران است.

وی با بیان اینکه من تردید دارم که ترامپ نداند که چه چیزی باعث شد که برجام اجرایی و عملیاتی شود و به نظر می‌رسد که در این زمینه دست به تجاهل می‌زند،اظهار کرد: آنچه که برجام را به وجود آورد، توانمندی‌ هسته ای ایران بود. توانمندی کشورمان در این زمینه، آمریکایی‌ها را به پای میز مذاکره کشاند و آنها مجبور شدند توافق برجام را بپذیرند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به تبلیغات ترامپ علیه برجام در زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت : ترامپ در راستای همان سیاست‌ها در حال حاضر در صدد تضعیف و نقض برجام است، این در حالی است که تعداد زیادی از اطرافیانش با این موضوع مخالف هستند،‌ چنانکه وزیر دفاع این کشور به صورت صریح اعلام کرده است که برجام در راستای تامین منافع آمریکا بوده است و نباید آن را نقض کرد .

آصفی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ترامپ با فشار آوردن به برجام در صدد گرفتن امتیازهایی در زمینه‌های دیگر از ایران و حتی اتحادیه اروپاست است ، تاکید کرد: در همین چارچوب ترامپ سیاست محدود کردن و بی خاصیت کردن برجام را در پیش گرفته است به گونه‌ای که ایران نتواند از امتیازات برجام استفاده کند. ترامپ با فشار به برجام می‌خواهد پرونده‌های دیگری علیه ایران در زمینه اقدامات تهران در منطقه و همچنین توانمندی دفاعی کشورمان باز کند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه، این آمریکایی‌ها هستند که روح و جسم برجام را نقض کرده‌اند و فعالیت‌های موشکی ایران تناقضی با روح و جسم برجام ندارد، افزود: آمریکایی‌ها با استفاده از رسانه‌های خود در صدد هستند که افکار عمومی را از مساله اصلی که عدم اجرای تعهدات در برجام از سوی آمریکایی‌ها است دور کنند و اذهان را به سمت فعالیت‌های موشکی ایران سوق دهند.

آصفی خاطر نشان کرد: اگر در پانزدهم اکتبر بار دیگر ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، این پرونده به کنگره می‌رود و فرصتی دو ماهه برای لابی صهیونیستی و آمریکایی به وجود می‌آید که علیه برجام اقداماتی انجام دهند و در این چارچوب با بازنگرداندن تحریم ها ، امتیازاتی را از اروپایی‌ها بگیرند و ایران را نیز در زمینه های دیگر تحت فشار قرار دهند،‌ به نحوی که وضعیت شکننده‌ای که اکنون وجود دارد و باعث شده بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اروپایی برای حضور در بازار ایران تردید داشته باشند، همچنان ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
به این یاوه گو محل نگذارید این قدر بزرگ نکنید این یارو تو مملکت خودش اعتنا به حرفش نمیکنند
Switzerland
ناشناس
۰۳:۴۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
باز این کله زرد ترامپ حرف زیادی داره میزنه .مرگ بر امریکای جنایتکار
آخرین اخبار