باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

اهداف عملیات نظامی ارتش ترکیه در استان "ادلب"/هماهنگی ستادی "هاکان فیدان" با ژنرال "حلوصی آکار" در مرز سوریه + تصاویر

گزارش منابع میدانی نشان می‌دهد که تجهیزات ارتش ترکیه در ابتدا وارد سوریه شده و عملیات نظامی در حال اجرایی شدن است.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش ترکیه در زمینه پیگیری مصوبات سلسله مذاکرات آستانه ، طرح ریزی یک عملیات را در روزهای اخیر در شمال سوریه آغاز کرده است.

ارتش ترکیه از چند روز پیش تجهیزات بیشتری برای یگانهای نظامی خود در نزدیکی مرزهای سوریه در منطقه جیلفا غوزو در شهر الریحانیه از توابع استان هاتای در جنوب ترکیه ارسال کرده بود و کاروانی متشکل از 20 خودرو از جمله ماشین آلات ساخت و ساز و آمبولانس عازم منطقه مرزی در الریحانیه شد.

گزارش منابع میدانی نشان می‌دهد که تجهیزات ارتش ترکیه در ابتدا وارد سوریه شده و عملیات نظامی برای استقرار نیروهای ارتش ترکیه در حال برنامه ریزی و سپس اجرایی شدن است.

دستاوردهای عملیات نظامی ارتش ترکیه در استان

دستاوردهای عملیات نظامی ارتش ترکیه در استان
البته نیروی دریایی ارتش روسیه نیز با حملات پرحجم با موشک های دریا به سطح کالیبر مواضع تکفیری‌های جبهه‌النصره را در استان ادلب هدف قرار دادند تا مسیر عملیات نظامی ارتش ترکیه با سرعت بیشتری جریان یابد.

ستاد کل ارتش ترکیه با انتشار بیانیه ای درباره عملیات نظامی ارتش ترکیه در استان ادلب اعلام کرد: "نیروهای ارتش ترکیه براساس توافقی که در مذاکرات آستانه حاصل شد و به عنوان کشور ضامن آتش‌بس، مطابق قوانین تعامل در ادلب عملیات انجام می‌دهند . در تاریخ 30 سپتامبر 2016 برای اجرای رژیم آتش بس در سوریه؛ ترکیه، روسیه و ایران؛ به عنوان سه کشور ضامن آتش بس مذاکرات خود در آستانه را آغاز کردند. "

دستاوردهای عملیات نظامی ارتش ترکیه در استان
در مذاکرات آستانه به منظور توقف تنش و درگیری، رساندن کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان، فراهم کردن شرایط برای بازگشت آورگان و حل مسالمت آمیز بحران سوریه ایجاد 4 منطقه امن در نظر گرفته شد که وظیفه ارتش ترکیه به عنوان نیروهای ناظر بر آتش بس شمال سوریه حضور و ایجاد مقرهای بازرسی در استان ادلب است که این عملیات با همین هدف صورت گرفته است.

گزارش‌ها نشان  از آن دارد که نیروهای ارتش ترکیه و میت در یک هم افزایی مشترک عملیات نظامی را در استان ادلب پیگیری می کنند و قبل از عملیات نیز یک جلسه ستادی بین مسئولان میت و ارتش ترکیه در استان "هاتای" در این زمینه تشکیل شده است (بیشتر بخوانید).

دستاوردهای عملیات نظامی ارتش ترکیه در استان

دستاوردهای عملیات نظامی ارتش ترکیه در استان

دستاوردهای عملیات نظامی ارتش ترکیه در استان
اما سوال اینجاست که هدف ارتش ترکیه از عملیات نظامی در استان ادلب چیست؟ تحلیلگران معتقدند که هدف اصلی ارتش ترکیه از عملیات نظامی در استان ادلب پیشگیری از درگیری های بیشتر در شمال سوریه است.

هدف دیگر ارتش ترکیه از عملیات نظامی در شمال سوریه این است که حضور نیروهای دموکراتیک را در این منطقه محدود کند تا نوار فرضی "روجاوا" (نواری که "نیروهای دموکراتیک" و "ی پ گ" برای تصرف شمال سوریه و به خصوص استان های حلب و ادلب ترسیم کرده اند) محقق نشود.

دستاوردهای عملیات نظامی ارتش ترکیه در استان
حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با  خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره حمله هواپیماهای ترکیه به مواضع جبهه النصره در استان ادلب، اظهار کرد:حمله هواپیماهای ترکیه به مواضع جبهه النصره با هماهنگی روسیه انجام گرفته است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه دولت ترکیه درصدد بازنگری سیاست‌های خود در سوریه است، ادامه داد: آنکارا سعی می‌کند از طریق روسیه و ایران بار دیگر به دمشق نزدیک شده تا پل های شکسته شده بین ترکیه و سوریه را ترمیم کند (بیشتر بخوانید).


دولتمردان ترکیه معتقدند که عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه شرایط امن تری را برای شهروندان سوری و ترکیه ای ایجاد می کند. رجب طیب اردوغان درباره عملیات نظامی ارتش ترکیه در استان ادلب، می گوید: اگر به «تروریست‌ها» اجازه داده شود به مناطق مرزی برسند، شهر‌های جنوبی ما هدف حمله قرار خواهد گرفت و به همین علت از شهروندان خود و شهروندان سوری (با عملیات نظامی ارتش ترکیه در استان ادلب) دفاع می‌کنیم.

وی افزود: "طرح جدیدی را برای تحقق امنیت در ادلب در چارچوب توسعه «سپر فرات» اتخاذ می کنیم و تحرکات جدی امروز در ادلب وجود دارد که طی مراحل آینده ادامه خواهد یافت. اکنون عملیات بزرگی در استان ادلب در جریان است و این عملیات ادامه خواهد داشت. به منظور تبدیل کردن ادلب به مکان امن برای سوری‎ها، گام‎های جدیدی را بر خواهیم داشت."


اردوغان با تاکید بر اقدام مشترک ترکیه و روسیه در تامین امنیت ساکنان ادلب تصریح کرد : امنیت داخل ادلب توسط ترکیه و بیرون مرزهای آن نیز توسط روسیه تامین خواهد شد.


ارتش ترکیه در سال گذشته با عملیات راهبردی سپر فرات موفقیت هایی در زمینه جلوگیری از پیشروی "نیروهای دموکراتیک" و "ی پ گ" رقم زده بود. در جریان عملیات سپر فرات نیروهای دموکراتیک به شرق رود فرات منتقل شدند ؛ اما در مقابل نکته منفی عملیات سپر فرات حضور تروریست های ارتش آزاد سوریه در این عملیات نظامی بود.


به نظر می رسد ترکیه با نزدیکی مواضع خود به روسیه و ایران به دنبال آن است تا چرخشی موضعی در مواضع گذشته خود داشته باشد و در این زمینه تغییراتی کلی در مواضع "آنکارا" پیرامون مقابله با تروریسم مشاهده شده است.


دهقانی فیروزآبادی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه با اشاره به اینکه موضع‌گیری‌های ایران حکیمانه است و ترکیه آرام آرام به این موضع تمایل پیدا کرد؛ می گوید: در اجلاس آستانه غیر از روسیه شاهد نقش بارز ترکیه و ایران هستیم و هدف رساندن سوریه به ساحل امن است (بیشتر بخوانید).


گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Belgium
سیامک
۰۰:۰۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
زنده باد ایران. تا ایران نخواهد هیچ سیاستی در منطقه انجام نمیگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر داعش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
خدا کند سوریه به امنیت کامل برسد و طبق گفته سردار سلیمانی تا دوماه آینده داعش به زباله دان تاریخ تحویل داده شود و 3کشور ایران و ترکیه و روسیه با ایجاد پایگاه مشترگ امنیت آنجارو برای همیشه بدست بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
اردوغان ادم کش کثیف
آخرین اخبار