باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

ترفند‌هایی که اضطراب اجتماعی را فیتیله‌پیچ می‌کنند

یک روانشناس انقباض و درد ماهیچه‌ها، تهوع، اسهال، سردرد، لرزش و کشش عضلات را از جمله علائم جسمانی اضطراب اجتماعی دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همه افراد وقتی قصد دارند برای نخستین بار در جمعی حاضر شوند یا سخنرانی کنند دچار ترس و اضطراب می‌شوند که این نگرانی طبیعی است اما گاهی این ترس و اضطراب به حدی افزایش پیدا می‌کند که شخص را از حضور در اجتماع باز می‌دارد و مانع از انجام فعالیت‌های روزمره‌اش می‌شود؛ به راستی ریشه این مشکل کجاست و چگونه باید بر این اضطراب یا هراس اجتماعی غلبه کنیم؟. این سوالی است که در این مطلب به آن پاسخ می‌دهیم.

اضطراب اجتماعی

لاله شهیدی دکتری روانشناسی عمومی و مشاور نوجوان و خانواده در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اضطراب اجتماعی اظهار کرد: اضطراب یا هراس اجتماعی نوعی اضطراب است که با ترس و اضطراب شدید در موقعیت‌های اجتماعی همراه است.این اضطراب بخشی از فعالیت‌های روزمره شخص را مختل می‌کند.

وی بیان کرد: مبتلایان به اضطراب اجتماعی به شدت نگران هستند که وقتی در مقابل دیگران صحبت می‌کنند، دیگران راجع به آنها چه قضاوتی می‌کنند.این اشخاص اغلب قبل از صحبت کردن در جمع دچار تشویش می‌شوند.

ترفند‌هایی که اضطراب اجتماعی را فیتیله‌پیچ می‌کنند

این دکتری روانشناسی عمومی افزود: افراد دچار اضطراب اجتماعی وقتی در یک یا چند موقعیت قرار می‌گیرند که در این موقعیت‌ها احتمال دقت نظر به آنها و تجزیه و تحلیل دیگران وجود دارد، ترس و اضطراب شدیدی را احساس می‌کنند.

شهیدی تاکید کرد: مکالمه و ملاقات با افراد غریبه، خوردن یا آشامیدن در مهمانی‌ها و سخنرانی کردن در حضور دیگران از جمله موقعیت‌هایی هستند که در آنها افراد دچار اضطراب اجتماعی می‌شوند.در کودکان نیز این اضطراب ممکن است هنگام حضور همسالان دیده شود.دانش‌آموزان به شدت می‌‌ترسند که کاری انجام دهند یا علائم اضطرابی بروز دهند که دیگران آنها را مسخره و طرد یا به آنها اهانت کنند.

علائم اضطراب اجتماعی در کودکان

وی با بیان اینکه ترس و اضطراب در کودکان به صورت علائمی مانند گریه کردن، میخ‌کوب شدن، چسبیدن به والدین، کناره‌گیری یا صحبت نکردن در موقعیت‌های اجتماعی بروز می‌کند، تصریح کرد: کودکان همیشه در این موقعیت‌ها که قرار می‌گیرند، دچار نگرانی می‌شوند.

این مشاور نوجوان و خانواده افزود: افراد دچار اضطراب اجتماعی از حضور در اجتماع اجتناب یا در صورت حضور ترس شدیدی را تحمل می‌کنند.ترس و اضطراب غیرعادی و پایدار است و به مدت حدود شش ماه طول می‌کشد.

شهیدی گفت: ترس و اضطراب یا اجتناب، از نظر بالینی افت کارکرد اجتماعی، شغلی و تحصیلی یا ناراحتی چشمگیر فرد را به همراه دارد.اشخاص دچار اضطراب اجتماعی عملکردشان در زندگی به شدت کاهش پیدا می‌کند.دانش‌آموزانی که اضطراب اجتماعی دارند در کلاس از پاسخگویی به سوالات معلم اجتناب یا حتی ممکن است که از رفتن به مدرسه خودداری کنند.

ترفند‌هایی که اضطراب اجتماعی را فیتیله‌پیچ می‌کنند

وی اظهار کرد: ترس و اضطراب یا اجتناب در اضطراب اجتماعی ناشی از اثر فیزیولوژیکی ترکیباتی مانند مواد مخدر یا دارو نیست.به طور مثال مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین‌دار مانند چای و قهوه ممکن است در فرد تپش قلب ایجاد کند.

این دکترای روانشناسی عمومی درباره علائم جسمانی اضطراب اجتماعی بیان کرد: انقباض و درد ماهیچه‌ها، تهوع، اسهال، سردرد، لرزش و کشش عضلات از جمله علائم جسمانی اضطراب اجتماعی هستند.افراد دچار این عارضه به علت تنش و اضطراب دائمی که دارند ممکن است نتوانند بگویند که چرا احساس تنش می‌کنند ولی همواره این نگرانی با آنها همراه است.مبتلایان به اضطراب اجتماعی یا در اجتماع کمتر ظاهر می‌شوند یا در صورتی‌که قصد داشته باشند که فعالیتی را در حضور جمع انجام دهند اغلب عملکرد بهینه را ندارند.

عوارض ناشی از اضطراب اجتماعی

شهیدی افزود: افت عملکرد فرد، افسردگی و اعتیاد به الکل و مواد مخدر از جمله عوارض ناشی از اضطراب اجتماعی هستند.اشخاص دچار اضطراب اجتماعی ممکن است که برای تسکین اضطراب خود از مشروبات الکلی یا مواد مخدر استفاده کنند.

روش‌های درمان اضطراب اجتماعی

وی درباره روش‌های درمان اضطراب اجتماعی تاکید کرد: افراد دچار این عارضه باید با مراجعه روانشناس یا مشاور مجرب افکار منفی خودشان را شناسایی و آن افکار را از خودشان دور کنند.استفاده از تکنیک‌های آرام‌بخش (ریلکسیشن) به مدت سه تا چهار ماه هم در رفع اضطراب اجتماعی موثر است.

این مشاور نوجوان و خانواده تصریح کرد: مبتلایان به اضطراب اجتماعی باید از طریق تصویرسازی ذهنی موقعیت‌هایی که از آنها می‌ترسند به تدریج به آن موقعیت‌ها نزدیک شوند تا اضطرابشان کاهش پیدا کند همچنین این افراد می‌توانند با تمرین در جمع‌های دوستانه و خانوادگی،تقویت مهارت های جرات‌ورزی و اعتماد به نفس بر اضطراب خود غلبه کنند.

گزارش از پگاه آقایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱
Afghanistan
Shahram
۰۸:۰۹ ۳۱ شهريور ۱۴۰۱
سلام کسی روشی یاد داره بگه کلافه شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۸ تير ۱۴۰۰
منم همین مشکل اضطراب اجتماعی رو دارم دنبال یه روش خوب هستم خواهشا راهنمایی کنید مرسی
Germany
ماهان
۱۵:۱۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
به جرئت میتونم بگم داروی ضد صرع لاموتیریژن مساوی یا شاید بهتر از سایر داروهای درمان کننده ی این اختلال مناسب است . بدون عوارض جانبی
فقط خودسر مصرف نشه و با تجویز پزشک چون عارضه کمیاب اما خطرناکی داره باید با دوز کم ۲۵ میلی گرم شروع بشه تا از واکنش و حساسیت دارویی جلوگیری بشه.
نتایج خوب دارو بعد از یک یا دو ماه ظاهر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ف
۲۳:۴۲ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
من ۱۰ ساله دارم باهاش دست وپنجه نرم میکنم هرررر روشی به ذهنتون برسه من رفتم حدود ۵۰ درصدش خوب شده مثل خرید کردن و تاکسی و این چیزا فقط توی جمع فامیلی و سخنرانی و غذا خوردن جلو آدمای جدید واسم حل نشده که اونم نیم ساعت قبلش پرانول میخورم اما دو ساله قلب درد شدم هرکی سابلیمینال داره یا روش جدید بلده لطفا توروخدا تلگرام برام بفرسته منم کامل براش توضیح میدم چطور این ۵۰ درصد رو برطرف کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
ورزش ووادار کردن اجباری خود به حضوردرموقعیتهای اجتماعی تنها راه درمان است نترس نمیمیری فقط کمی اراده وشجاعت می خواهد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۵۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
از هرچه ترسیدی خود رادر آن موقعیت قرار بده
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۲:۰۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
سلام.لاموتریژین از شرکت روز دارو دوای این درد هست.من خودم مصرف میکنم پیشنهاد میکنم زیر نظر دکترمغز و اعصاب مصرف کنید برای درمان هراس اجتماعی فوق العاده کارساز و مفیده این اختلال فقط هراس اجتماعی نیست بلکه افسردگی ، حساسیت به بوها مثل بوی غذا ، حالت تهوع و خشم عصبیانیت و... همه از علائم فوبیای اجتماعی هست این مریضی در واقع نوعی وسواس ذهنی هستش و راه درمانش رو من پیدا کردم که همین دارو هست.هرکی داره همینو مصرف کنه درجا خوب میشه البته باید تا اخر عمر مصرف کرد اما با افزایش سن این مریضی تا حد زیادی برطرف میشه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۷:۰۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
میشه بیشتر توضیح بدی دوست عزیز ...منم این مشکلو دارم و اصن از خونه نمیتونم بیرون برم دوستیم ندارم...یعنی فقط همینو بخوری خوب میشی یا باید پیش روانشناس هم بری...خودتون چطوری مصرف کردی یعنی باید این قرصو بخوری و بری بیرون؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
کی حالا استرس نداره با این وضع اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۲۲:۲۷ ۲۸ دی ۱۳۹۸
دوستان سلام
من از دو روش سابلیمینال و eft استفاده میکنم
تقریبا یه ماهه. کمی بهترم
Netherlands
فاطمه
۱۲:۴۵ ۱۸ دی ۱۳۹۸
اون ۴ خط اخرش مثلا تکنیک بود همین بریم تو موقعیت گند بزنیم بعدش چی میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۸:۴۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
فک کنم پولیه ترفندهاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
این تکنیک هاش کجا بود؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
الان ترفند هاش دقیقا کجا بود؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
من آدم استرسی هستم اومدم اضطرابم را فیتیله پیچ کنم ولی همش توضیح و تعریف اضطراب هست و عملا هیچ تکنیکی یاد نمیده به جز کلی گویی
آخرین اخبار