رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از مبارزه با زنگ جارویی زرشک در 956 هکتار از اراضی استان خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ ولی پورمطلق،رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از شیوع و گسترش بیماری زنگ جارویی در باغات زرشک استان خبر داد و گفت: تاکنون در سطح 541 هکتار مبارزه مکانیکی و در 415 هکتار از باغات آلوده مبارزه شیمیایی با این آفت را داشته ایم.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی با سطح زیر کشت 15 هزار و 13 هکتار بزرگترین قطب تولیدی زرشک در کشور است،افزود: این استان سهم به سزایی در تولید زرشک مصرفی و صادراتی ایفا می کند و بخش عمده ای از فعالیت های کشاورزی و اقتصاد خانوار به آن بستگی دارد.


رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت:شرایط آب و هوایی مساعد برای کشت زرشک، تغییر الگوی کشت منطقه از زراعی به باغی و روند رو به رشد احداث باغات زرشک را از جمله دلایل افزایش هرساله سطح زیر کشت این محصول در استان است.
ولی پورمطلق با اعتقاد بر این که متأسفانه به دلیل وجود شرایط نامساعد محیطی در چند سال اخیر شاهد شیوع و گسترش بیماری زنگ جارویی در باغات زرشک استان بوده ایم، افزود: با توجه به فعالیت سیستمیک قارچ عامل بیماری، کل درخت نمای جارویی به خود می گیرد و در نهایت ،آلودگی باعث افت شدید عملکرد می شود.


وی گفت:با توجه به اقتصاد ضعیف خانوار و استراتژیک بودن این محصول در استان ، شناسایی مناطق آلوده و تهیه نقشه پراکنش بیماری را انجام داده ایم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین به انجام طرح تحقیقاتی تأثیر سموم مختلف بر کنترل پاتوژن با همکاری مرکز تحقیقات استان اشاره کرد و افزود: خرید 7 دستگاه داده بردار برای پیش آگاهی و ردیابی آفات و بیماری های مهم، برگزاری کارگاه های آموزشی – ترویجی و تهیه و توزیع سموم مناسب جهت کنترل بیماری نیز از دیگر کارهای انجام شده است.

ولی پور مطلق تنها راهکار موجود برای خروج از وضع بحرانی فعلی را همکاری متقابل باغداران با جهاد کشاورزی عنوان کرد وگفت: فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بین کشاورزان و باغدارن نقش بسزایی در این امر ایفا می کند.
انتهای پیام/ب


مبارزه مکانیکی و شیمیایی با آفت زنگ جارویی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.