درخواست فرانسه برای حل بحران کاتالونیا در چارچوب قانون اساسی اسپانیا

فرانسه از طرف‌های درگیر در بحران کاتالونیا درخواست کرد با برگزاری گفتگوها در چارچوب قانون اساسی اسپانیا برای تنش‌های سیاسی اخیر این کشور راهکاری بیابند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، فرانسه نتیجه همه‌پرسی جدایی کاتالونیا از اسپانیا را نپذیرفت و دو طرف را به همکاری با یکدیگر در چارچوب قانون اساسی اسپانیا دعوت کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که فرانسه اعلام استقلال کاتالونیا را نپذیرفته است و آن را مربوط به امور داخلی اسپانیا می‌داند.

یک مقام از وزارت خارجه فرانسه گفت: «راهکار برای حل این بحران باید بر پایه قانون اساسی اسپانیا اتخاذ شود و به مشروعیت آن احترام بگذارد.»

روز سه شنبه، کارلس پوجدمون – رئیس دولت کاتالونیا – اعلام کرد کسب حق حاکمیت، تنها راه برای حفظ ماهیت خودگردان کاتالونیاست. وی تاکید کرد همه‌پرسی اخیر، تمایل مردم کاتالونیا به زندگی در یک جمهوری با حق حاکمیت را نشان می‌دهد.

پیشتر، مقامات اتحادیه اروپا تنش‌ها در ارتباط با همه پرسی استقلال کاتالونیا را مربوط به امور داخلی اسپانیا خوانده بودند. کمیسیون اروپا نیز این موضوع را مسئله‌ای داخلی میان مادرید و بارسلون خطاب کرده بود.

علاوه بر این، سخنگوی دولت فرانسه خواستار انجام گفتگو‌ها در چارچوب قانون اساسی اسپانیا شد.

وی گفت: «این فرانسه نیست که باید در امور داخلی اسپانیا دخالت کند.»

روز چهارشنبه، زیگمار گابریل – وزیر خارجه آلمان -- نیز گفت در صورتی که مقامات کاتالونیا به طور یکجانبه استقلال از اسپانیا را اعلام کنند، برلین از جدایی بارسلون و مادرید حمایت نخواهد کرد.

گابریل در بیانیه ای گفت: «اعلام یکجانبه استقلال از طرف کاتالونیا غیرمسئولانه است. تجربه در اتحادیه اروپا به ما آموخته است که قدرت اروپا در وحدت و صلحی است که پیوستن به اتحادیه اروپا برای ما به ارمغان آورده است. تظاهرات چند روز گذشته نشان می‌دهد در میان ساکنان کاتالونیا درباره ایده استقلال از اسپانیا اختلاف نظر وجود دارد.»

با این‌حال، وزیر کشور بلژیک از مردم کاتالونیا که خواستار استقلال از اسپانیا هستند حمایت کرد و از تمام طرف‌ها درخواست کرد پشت میز مذاکره بنشینند. وی همچنین نیاز برای یک میانجی‌گر را متذکر شد.

یکم اکتبر، بیش از 90 درصد رای دهندگان کاتالونیایی در یک همه‌پرسی به جدایی منطقه خودمختار کاتالونیا از اسپانیا رای دادند. این همه‌پرسی در حالی برگزار شد که دولت مرکزی اسپانیا آن را غیرقانونی خوانده بود. پادشاه اسپانیا این همه‌پرسی را اقدامی برای «شکستن وحدت اسپانیا و حاکمیت ملی آن دانست.» با این‌حال، در روز همه‌پرسی درگیری‌های خشونت‌آمیزی میان نیروهای پلیس اسپانیا و فعالان جدایی طلب کاتالونیایی صورت گرفت. در پی این درگیری‌ها، دستکم 1000 نفر زخمی شدند. این اقدامات پلیس اسپانیا انتقادهایی را از جانب کشورهای اروپایی متوجه مادرید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار