رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی:

تا سال 1402 پولی در صندوق نوآوری و شکوفایی نمی‌ماند/ هزار میلیارد برای شرکت‌های دانش‌بنیان

سلطانی گفت: با روند فعلی تا سال 1402 پولی در صندوق نوآوری و شکوفایی باقی نمی‌ماند.

تا سال 1402 پولی در صندوق نوآوری و شکوفایی نمی‌ماند/ اختصاص هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های دانش بنیانبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در بیست و ششمین نشست روسای پارک‌های علم و فناوری که در وزارت علوم برگزار شد با اشاره به این موضوع که بانک‌ها باید به صندوق نوآوری و شکوفایی کمک کنند اظهار کرد: اگر با همین منوال پیش رویم  تا سال 1402 در صندوق نوآوری و شکوفایی پولی نمی‌ماند و باید منتظر باشیم تا شرکت‌های دانش بنیان فعالیت کنند و از آن طریق به صندوق نوآوری و شکوفایی پول واریز شود.

سلطانی تصریح کرد: هر یک از شرکت‌هایی که می‌خواهند از حمایت‌های نوآوری و شکوفایی استفاده کنند باید 5+1 خصوصیت داشته باشند. اول اینکه شر‌کتشان ثبت شده باشد، دوم اینکه این شرکت خصوصی باش نه دولتی، موضوع سوم اینکه شرکتی باشند که روند دانش بنیان شدن را طی کرده باشند و به عنوان دانش‌بنیان شناخته شده باشند، موضوع چهارم اینکه طرحی که از سوی شرکت ارائه شده یک طرح فناورانه باشد و موضوع پنجم اینکه شرکت ارزش افزوده اقتصادی بسیار زیاد داشته باشد.

 وی افزود: خصو‌صیتی که در کنار این 5 خصوصیت قرار می‌گیرد این است که نباید سابقه منفی و سو سابقه داشته باشند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به این موضوع که 80 درصد از فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی برون سپاری استراتژیک می‌شوند ادامه داد: در حال حاضر 20 درصد از فعالیت‌های این صندوق داخلی است چرا که صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان شبکه‌ای از همکاران این صندوق به شمار می‌روند.

سلطانی گفت: خدماتی که صندوق به شرکت‌ها می‌دهد 21 خدمات کلی است که بیشتر آن در بخش تکنولوژی فناوری زیستی استفاده می‌شود و بعد از آن حوزه آی تی و الکترونیک در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اشاره به این موضوع که در اکوسیستم کار‌آفرینی به تمام سازمانهای تاثیر گذار توجه می‌شود،‌ گفت: پارک‌های علم و فناوری ،‌شتاب‌دهنده‌ها ، دانشگاه‌ها و شرکتهای دانش بنیان از مهمترین بخش‌هایی هستند که در این اکو سیستم به آنها توجه می‌شوند همچنین تلاش کرده‌ایم تا در جهت تعامل هر چه بیشتر این قسمت‌ها با یکدیگر راه‌های ارتباط جدیدی پیدا کنیم.

وی سیاستهای صندوق نوآوری و شکوفایی را اینگونه تشریح کرد: نزدیک به 50 مصوبه هیات امنایی داریم که بر اساس آنها می‌توانیم صندوق موجود را توانمند کنیم و یا توانمند سازی صندوق را از طریق تخصصی کردن به صورتی فنی در بیاوریم همچنین در صندوق نو آوری و شکوفایی اولویت به همکاری‌های غیردولتی است.

 سلطانی با بیان اینکه تعامل صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق پژوهش و فناوری بسیار خوب پیش می‌رود گفت: از کارهایی که انجام می‌شود فعالیت صندوق نوآوری به عنوان دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهشی و فناوری، اعطای کار‌گزاری ارزیابی و نظارت مالی به صندوق‌های پژوهش و فناوری، اعطای تسهیلات به صندوق های پژوهش و فناوری و همچنین مشارکت با صندوق‌های پژوهش و فناوری در سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

سلطانی خاطر نشان کرد: در 4 سال گذشته از 2200 میلیارد تومان دریافتی که داشتیم 1715 میلیارد آن مصوب شده که این مبلغ غیر از هزینه‌های صندوق است. مبلغ 700 میلیارد تومان باقی مانده است که در مقابل آن 491 طرح در دست بررسی است و برای عملیاتی کردن این طرح‌ها تقاضای 1200 میلیارد تومان داریم.

 وی بیان کرد: در چانه زنی که با بانک‌ها داشته‌ایم مبلغ 266 میلیارد تومان به شرکتها اختصاص یافته که 48 میلیارد تومان آن بابت تسهیلات و مابقی برای صدور ضماتنامه است که همگی از منابع بانکها ثبت شده است.

 رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با یاد آور شدن اینکه تا کنون هزار میلیارد تومان برای ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده است اظهار کرد: از کل بودجه‌ای که صندوق در اختیار دارد مبلغ 186 میلیارد تومان آن برای پارکهای فناوری، 16 میلیارد در شهر‌کهای فناوری و 6 میلیارد تومان  نیز در مراکز ویژه اقتصادی هزینه شده است. در این 4 سال میزان عا‌ملیت صندوق و ارجاع به طرح‌های فناوری چندین برابر شده است.

انتهای پیام/

هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های دانش بنیان اختصاص  یافته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار