وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

توسعه شهرها، علت اصلی مهاجرت روستاییان است/نقش پررنگ کشاورزی خانوادگی در دنیا

حجتی گفت: مهاجرت علت اصلی کاهش جمعیت روستایی نیست، بلکه توسعه شهرها یکی از دلایل مهم این امر به شمار می رود.

وزیر جهاد از آمار اشتباه علت مهاجرت روستاییان انتقاد کرد/ استفاده از ظرفیت زباله تر و گلخانه ها افزایش درآمد روستاییان را به همراه داردبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در اولین همایش نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری بر توسعه پایدار با بیان اینکه امروزه در دنیا کشاورزی خانوادگی از اهمیت به سزایی برخوردار است، اظهار کرد: طی دهه های اخیر متاسفانه ما بسیاری از ارزش های تاریخی و فرهنگی خود را به راحتی از دست دادیم.

وی در ادامه افزود: چگونگی زندگی کردن، رفتار خانوادگی، رفتار اجتماعی از جمله ظرفیت هایی بود که به دلیل نوگرایی کاذب آنها را از دست داده ایم و هم اکنون بسیاری از گرفتاری هایی که جامعه با آن مواجه است را می توان به از دست دادن ارزش های تاریخی و فرهنگی خود نسبت داد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروزه در کشاورزی آمریکایی و اروپایی کشاورزی خانوادگی از موضوعیت جدی برخوردار است، گفت: در این زمینه همه افراد خانواده، نسل به نسل در کنار هم حضور دارند و نقش موثری در این زمینه ایفا می‌کنند.

به گفته وی این وضع را می توان در جوامع روستایی و عشایری تا حدی مشاهده کرد.

حجتی در بخش دیگر سخنان خود با انتقاد از برخی آمار مطرح شده درباره مهاجرت روستاییان بیان کرد: جمعیت روستایی ما اوایل انقلاب حدود 60 تا 70 درصد بوده که هم اکنون این جمعیت به حدود 26 تا 30 درصد رسیده است، بنابراین باید توجه کنیم که در این زمینه دچار اشتباه کلامی نشویم، چراکه مهاجرت علت اصلی این کاهش نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: اوایل انقلاب حدود 300 شهر در کشور داشتیم، در حالیکه الان تعداد شهرها به حدود 1800 مورد رسیده است، بنابراین توسعه شهرها یکی از دلایل این امر به شمار می رود.

وزیرجهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد و گفت: با توجه به مقدمات فراهم شده و ظرفیت های موجود، نقشی که زنان روستایی و عشایری می‌توانند در تولید ملی بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین صنایع دستی ایفا کنند، باید توسعه یابد.

حجتی ادامه داد: یکی از ابزارهایی که می توان در اختیار آنها قرار داد صندوق های خرد و پشتیبانی است. در گذشته دست ما خالی بود، اما هم اکنون با منابعی که کم و بیش تزریق شده انتظار می رود که بتوانیم این پشتیبانی را به بهترین نحو انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه در زمینه استفاده از ظرفیت هایی همچون زباله تر و گلخانه‌ ها برای افزایش درآمد روستاییان مورد اشاره قرار داد و گفت: لازم نیست که حتما خانواده های روستایی یک  گلخانه بزرگ احداث کنند، بلکه با ایجاد یک گلخانه 500 تا هزار متری در کنار باقی که خانواده روستایی دارند، می توانند به منبع درآمد مناسبی برای آنها تبدیل شود به گونه ای که با کمترین سرمایه گذاری محصول خود را به بازار عرضه کنند.

انتهای پیام/

استفاده از ظرفیت زباله تر و گلخانه ها افزایش درآمد روستاییان را به همراه دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۶
آقای وزیر می دونید تهیه بذر و کود و سم و سوخت و دیگر نهاده ها و نیروی کار و ... برای کشاورزی که وجه گندم سال قبلش رو ندادید چقدر سخته ؟؟؟ یا گندمکاری که خسارت مزارع بیمه شده اش رو دریافت نکرده یا باغداری که خسارت سرمازدگی باغاتش از سوی صندوق بیمه از سال 95 پرداخت نشده یا سیب زمینی اش به فروش نرسیده با چه مشکلاتی مواجه است ؟؟؟؟؟؟؟؟ و یا به کشاورزی که اجازه و جرات و توان دیوارکشی باغ و مزرعه اش را نداره و امنیت مزرعه و دام و سرمایه اش تامین نیست چه می گذرد؟؟؟؟ در شرایطی که هزینه خرید بذر و کود شیمیای برای فقط کاشت هر هکتار گندم یک میلیون دویست هزار تومان هست و در نهایت با نرخ 1300تومانی خرید تضمینی گندم استفاده ناچیزی سهم کشاورز نمی شود باز هم توقع داریم کشاورز در روستا بماند و به بهای قوت لایموت خود تولید کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
آقای وزیر توسعه شهرها جذاب نیست بلکه از روی ناچاری روستاییان کوچ میکنند , چون توسعه روستا وجود ندارد....
آخرین اخبار