قاضی‌زاده هاشمی:

وزارت بهداشت در سلامت مردم مسامحه نمى‌كند/ اقتصادى‌ها در مجلس به نفع سلامت مردم تصميم نمى‌گيرند

وزير بهداشت و درمان گفت: اقتصادى‌ها در مجلس اكثريت هستند و به نفع سلامت مردم تصميم نمى‌گيرند.

وزارت بهداشت در سلامت مردم مسامحه نمى كند/ اقتصادى ها در مجلس به نفع سلامت مردم تصميم نمى‌گيرندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید حسن قاضی‌زاده هاشمی‌ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در مراسم روز جهانی غذا که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد با بیان اینکه امروز به مناسبت‌ روز جهانی‌ غذا دور هم جمع شدیم‌ و این جمع شدن‌ بی‌ثمر نیست و نتیجه این است که بتوانیم از غذای مردم و سلامت آنها محافظت‌ کنیم‌، گفت: در این حوزه وزارت صنعت نقش بی بدیلی‌ دارد و در عین حال سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز نقش تأثیرگذار‌ و مهمی‌ به خود اختصاص داده است.

 وی ادامه داد: آنچه که وزارت بهداشت در حوزه غذا بر آن نظارت می‌کند مربوط‌ به مواردی است که از مبادی‌ قانونی‌ وارد کشور می‌شود.

 هاشمی با اشاره به برخی‌ شایعات‌ در حوزه غذا، عنوان کرد: در مورد برنج و غلّات‌ شایعاتی‌ درست کردند اما نظارت ما دقیق‌ است و مردم به شایعات‌ توجه نکنند و همه اینها نشان از این است که وزارت بهداشت تلاش کرده است تا به وظیفه‌ دینی و قانونی خود بدون رودربایستی‌ عمل کند و در مورد سلامت مردم اهل مسامحه‌ نیست.

 وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه غذا موارد قاچاق‌ نیز وجود دارد، گفت: هر چند که قاچاق وجود دارد اما مطالبه‌‌گری وزارت بهداشت باید مداوم باشد‌ و سازمان‌های مردم‌ نهاد، انجمن‌ها و دستگاه‌های نظارتی وظیفه‌ خود را در این زمینه به خوبی انجام دهند.

 هاشمی تصریح کرد: در همه استان‌ها مجمع ملی سلامت با ریاست‌ استاندار در دولت‌ یازدهم ایجاد شد که کار این مجامع ملی سلامت‌ توجه به بهداشت حرفه‌ای، بهداشت محیط و غذای مردم است. همچنین نظارت بر خرده‌فروشی‌ها و مراکز تهیه و توزیع غذا نیز در دستور کار قرار گرفت و در اولین گام موفق بودیم.

کاهش نمک و شکر مصرفی ایران باید در دولت دوازدهم محقق شود

وی ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی غذا با ریاست رئیس‌ جمهور تشکیل شد و در مورد میزان نمک مصرفی‌ مردم ایران تصمیمات‌ خوبی گرفته شد و درست است که توانستیم 10 درصد نمک مصرفی مردم را کم کنیم اما میزان مصرف‌ نمک در ایران نسبت به کشورهای‌ پیشرفته و استانداردی که سازمان بهداشت جهانی تعیین‌ کرده است بیشتر است.

 وزیر بهداشت افزود: مصرف شکر در ایرانی‌ها 85 گرم است که باید حداقل 25 گرم آن را کاهش دهیم و این موضوع جزء تصمیماتی‌ است که در دولت دوازدهم باید محقق شود.

 هاشمی گفت: شورای عالی سلامت تصمیم‌ گرفته است که ترانس‌ اسیدهای چرب را به صفر‌ درصد کاهش دهد و این تصمیم‌ خوبی در زمینه پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها است.

حذف پالم از فرآورده‌های لبنی کشور

 وزیر بهداشت با اشاره به موضوع پالم‌ و جنجال‌هایی که در مورد آن در کشور ایجاد شد، گفت: ما در مورد پا‌لم حرف‌هایی زدیم و به آنها عمل‌ کردیم و پالم‌ از لبنیات‌ حذف شد هر چند که در جامعه به غلط‌ تبلیغ‌ کردند روغن‌ پالم‌ سرطان‌زا است اما باید مردم بدانند که مصرف زیاد این روغن مانند نمک و شکر مضر است و خطر سرطان‌زایی‌ به دنبال دارد.

 هاشمی‌ افزود: در ابتدای  دولت‌ دوازدهم واردات پالم‌ سالانه 750 تن بود که آن را به 400 هزار تن کاهش دادیم‌ و صنایعی‌ که شکلات و بستنی تولید می‌کنند و تولیدکنندگان‌ شیرینی بدون استفاده از روغن پا‌لم نمی‌توانند محصول خود را تولید و در بازار‌ عرضه‌ کنند.

 وی عنوان کرد: کاهش واردات و افزایش تعرفه‌ روغن پالم‌ موفقیت‌ بزرگی برای حوزه سلامت محسوب‌ می‌شود و به این ترتیب‌ توانستیم مصرف‌ آن را کاهش دهیم.

کیفیت پایین آرد موجب افزایش نمک در نان است

 وزیر بهداشت تصریح کرد: غنی‌سازی آن ادامه دارد و شرایط بهتر از گذشته است البته نانواها‌ همچنان شاکی هستند و می‌گویند وقتی فقط آرد ایرانی در اختیار ما قرار می‌گیرد آرد چسبندگی‌ خوبی ندارد و به پخت آن اعتراض‌ دارند و بیان می‌کنند که این آرد شل‌ است و باید آرد وارد کشور شود و به نسبت 40 به 60 با آرد کنونی‌ ترکیب شود تا ما نمک کمتری به آن بزنیم.

 هاشمی با اشاره به نمک بالا در نان‌ها، گفت: ما به نانواها‌ می‌گوییم که نمک بالایی به نان‌ها می‌زنند اما آنها در پاسخ به ما از کیفیت‌ پایین‌ آرد صحبت می‌کنند.

 وی ادامه داد: نرخ گندم در دنیا 600 تا 650 تومان است اما دولت آن را 1400 تا 1500 تومان می‌خرد و در عین حال که ما مابه‌ التفاوت‌ آن را می‌دهیم نانوایان‌ نیز نمک را به نان اضافه‌ می‌کنند و به طبع آن هزینه درمان‌ و سلامت مردم افزایش پیدا می‌کند که امیدواریم توجه بیشتری‌ به آن شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کشور ایران در تولید گندم مستقل‌ شده است، افزود: اگر بخشی از آرد کشور را صادر کنند و در ازای‌ آن آرد وارد کنند نانوایان‌ در پخت نان دچار مشکل نمی‌شود و مشکل نمک نان و خطرات‌ این موضوع برای سلامت مردم حل می‌شود.

 هاشمی تصریح کرد: اضافه کردن برخی از افزودنی‌ها به آرد را ادامه می‌دهیم و در عین حال برای کودکانی‌ که دچار مشکلاتی‌ در زمینه مصرف برخی مواد غذایی‌ هستند سازمان غذا و دارو با همکاری برخی صنایع اقدامات خوبی انجام داده‌اند و از شرکت‌هایی که مواد غذایی‌ را برای بیمارانی چون بیماران متابولیک‌ تهیه‌ می‌کنند تشکر می‌کنیم.

اقتصادى ها در مجلس مانع وضع عوارض بر كالاهاى آسيب رسان مى شوند

 وزیر بهداشت با اشاره به خطرات کالاهای‌ آسیب‌رسان برای سلامت مردم و لزوم افزایش عوارض‌ بر آنها، گفت: لیستی‌ در مجلس برای عوارض کالاهای‌ آسیب‌رسان تهیه شده است اما ساز و کار مجلس‌ در این زمینه‌ مناسب نیست زیرا اقتصادی‌ها در اکثریت‌ هستند و اجازه‌ نمی‌دهند به نفع سلامت مردم تصمیم‌گیری شود امیدواریم نمایندگان مجلس به ما کمک کنند تا در این زمینه‌ پیشگیری‌های لازم انجام دهد و از نمایندگان حاضر در این مراسم‌ درخواست می‌کنیم که در زمینه‌ افزایش عوارض‌ به کالاهای‌ آسیب‌رسان تلاش کنند زیرا این کار کمکی‌ انسانی‌ و مؤثر‌ خواهد بود.

هاشمی افزود: با افزایش عوارض بر کالاهای‌ آسیب‌رسان به سلامت مردم  بخشی از درآمد‌های دولت افزایش پیدا می‌کند و در عین حال با وضع‌ عوارض‌ می‌توان مصرف مردم را کنترل کرد.

نصب چراغ راهنمای تغذیه‌ای بر روی مواد غذایی

 وی با اشاره به نصب چراغ راهنمای تغذیه‌ای بر روی مواد غذایی، گفت: نصب این چرا‌غ راهنمای‌ تغذیه‌ای بر روی محصولات غذایی کار خوبی بود و امیدواریم روابط‌ عمومی سازمان غذا و دارو درباره‌ اطلاع‌رسانی استفاده از این برچسب‌ بیش از پیش تلاش کند و مردم با توجه به این رنگ‌ها به سلامت خود کمک کنند و اگر دوست نداشتند آن را رعایت کنند باید هزینه آن را بدهند که بیماری و معلولیت‌ را به دنبال خواهد داشت.

 هاشمی با بیان اینکه باید تا سال 2018 نمک مصرفی‌ ایرانیان را باید 25 درصد کم کنیم‌، تصریح کرد: بخشی از این کار به سیاست‌‌گذاران‌ مربوط‌ است و بخشی از آن نیز به فرهنگ مردم و صدا و سیما و سازمان‌های فرهنگی‌ برمی‌گردد و تکرار این موضوع موجب تغییر رفتار می‌شود و امیدواریم در آموزش و پرورش در رفتارسازی‌ نسل آینده‌ موفق‌تر عمل کنیم.

 وی گفت: باید قند نوشیدنی‌های صنعتی را 12 درصد کم کنیم و امیدواریم برگزیدگان‌ در همایش روز جهانی غذا که نشان ایمنی‌ و سلامت دریافت کرده‌اند با رعایت حق و انصاف‌ برگزیده  شده باشند و تعداد آنها روز به روز افزایش پیدا کند.

 هاشمی عنوان کرد: راه ارتقاء کیفیت در همه حوزه‌ها از جمله حوزه غذا توجه و ایجاد مشوق‌ برای صادرات است.

 

در حال تکمیل /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
دم اقتصادی های مجلس گرم
وای از وضع نان
اصلاً راضی نیستم
بهداشت نداره
سلامتی هم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
به وضع آمبولانسا رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
به وضع آمبولانسا رسیدگی کنید