آغاز اجرای طرح توانمند سازی نابینایان در ۶ استان کشور

اجرای طرح توانمند سازی نابینایان به صورت پایلوت در ۶ استان تهران، اصفهان، گلستان، خراسان رضوی، گیلان و سیستان و بلوچستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، صفاری مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور فرد در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان (عصای سفید) در بابلسر گفت: طرح توانمند سازی نابینایان به صورت پایلوت در شش استان تهران، اصفهان، گلستان، خراسان رضوی، گیلان و سیستان و بلوچستان آغاز و تا سال ۹۷ در همه استان‌های کشور اجرائی خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال ۱۰ درصد از اعتبارات توانبخشی به تجهیزات نابینایان اختصاص یافته است،افزود: سازمان بهزیستی به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معلول خدمات می‌دهد که ۱۴۰ هزار نفر از آن‌ها دارای اختلالات بینایی هستند و آمار آقایان دو برابر بانوان است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته عفونت‌های چشمی کنترل و اختلالات بینایی کاهش یافته است، گفت: ۸۰ درصد اختلالات بینایی با توجه به خدمات مشاوره ژنتیک ازدواج و مراجعه مستمر سالمندان و کودکان به مراکز درمانی قابل پیشگیری است.

صفاری افزود: ۵۰ هزار پرونده تحت پوشش بهزیستی مازندران که از این تعداد چهار هزار و ۷۰۰ نفر (حدود ۹.۶ درصد) بیماران دارای اختلالات بینایی هستند.

وی گفت: جشنواره کتاب ویژه نابینایان امسال در کشور برگزار خواهد شد.

آرام مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه بر اساس آمار‌های ارائه شده، ۸۰ درصد اختلالات بینایی در کودکان در صورت شناسائی به موقع، قابل پیشگیری است گفت: علاوه بر طرح غربالگری بینایی، ارائه مشاروه‌های ژنتیکی قبل از ازدواج نیز از دیگر طرح‌های پیشگیرانه برای نابینائی است.

وی از اجرای طرح غربالگری بینایی سنجی برای بیش از ۱۰۴ هزار کودک، پارسال در مازندران خبر داد و افزود: بیش از ۳ هزار کودک مازندرانی در این طرح دارای مشکلات بینایی بوده که اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان آنان انجام شد.

در این مراسم، ۲۰ نفر از نخبگان نابینای تحت پوشش بهزیستی مازندران در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/آ

اختصاص ۱۰ درصد اعتبارات توانبخشی برای تجهیزات نابینایان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار