وزیر اقتصاد مطرح کرد:

به اموال دولتی مانند پول خرد نگاه می‌کنیم /رصد دقیق اموال دولت، صرفه‌جویی در بودجه کشور است

کرباسیان در خصوص مدیریت ناکارآمد اموال دولتی گفت: مثل بچه پولدارها به اموال دولت مانند پول خرد نگاه می‌کنیم.

رصد دقیق اموال دولت، صرفه‌جویی در بودجه کشور را به همراه داردبه گزارش  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود کرباسیان در اولین همایش مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت، اظهار کرد: طرح جامع مدیریت دارایی‌های دولت با هدف مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت به هیات وزیران ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد:در همه کشور‌ها ثروت ملی در اختیار دولت است و در اقتصاد‌های نفتی نیز عمده ثروت در اختیار دولت‌ها قرار دارد که از نظر مردم به مانند کوه یخ است.

کرباسیان افزود: شفافیت مالی و صحیح اموال دولتی و اولویت‌های اختصاصی جزو دستور کار دولت است و به صورت خاص این موضوع را دنبال می‌کنیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: توجه زیادی که تاکنون به این امر نشده چون کشور بر اساس بودجه نفتی مدیریت شده است و ما مثل بچه پولدارها به این اموال مانند پول خرد نگاه می‌کنیم.

کرباسیان افزود: از ۸ درصد رشد سالانه پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه ۲.۷ درصد ناشی از بهره‌وری و استفاده از دارایی‌ها و ظرفیت‌ها است. در عین حال، سامانه سادا (سامانه جامع اطلاعات اموال دستگاه‌های اجرایی) اجرایی شده و تعداد قابل توجهی اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: لازم است این سامانه در وزارتخانه پیگیری و تامین نیاز آن انجام شود. از برنامه‌های آینده، لایحه جامع مدیریت دارایی‌های دولت است که با ارایه آن به هیات وزیران باید این فرایند پیگیری شود. برآورد ارزش دارایی‌ها و جلوگیری از بلوکه شدن دارایی‌های دولت برای بهره‌گیری از دارایی‌های احصا شده دولتی است و امیدواریم با کسب تجربه و استفاده از الگوی بین‌المللی، نتایج مثبتی در زمینه مدیریت دارایی‌های دولت ایجاد شود.

کرباسیان بیان کرد: نظام ساماندهی اموال دولت از ابتدا و در قانون اساسی مورد توجه بوده و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز این موضوع با رویکرد ثبات اقتصادی مورد توجه بوده است.

وزیر اقتصاد گفت: در دولت دوازدهم برای هر وزارتخانه دو اولویت از سوی رییس جمهور اعلام شد که در اولویت‌های عمومی برای همه وزارتخانه‌ها، شفاف‌سازی مالی و رسیدگی به اموال دولتی بود و در اولویت‌های تخصصی نیز این موضوع مطرح شد. پس با این شرایط باید به صورت جدی اموال و دارایی‌های دولت مورد بررسی قرار گرفته و تعیین تکلیف شود.

کرباسیان تصریح کرد: خوشبختانه با جدیتی که در اجرای این طرح وجود دارد، اقدامات لازم صورت گرفته و ما در حال پیگیری و احصاء اموال دولتی هستیم، در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ۳۳ پروژه برای وزارت اقتصاد و زیرمجموعه اعلام شده که امیدواریم بتوانیم تمامی این پروژه‌ها را با توجه به اولویت‌ها به نتیجه برسانیم.

وی افزود: پروژه سامانه یکپارچه شرکت‌های دولتی و بنگاه‌داری از دیگر پروژه‌هایی است که در کنار پروژه مولدسازی پیگیری و انجام می‌شود. مهم‌ترین هدف از اجرای پروژه مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت، کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی، نهادینه‌سازی استقرار دارایی‌های دولت و پیشگیری از بلااستفاده و راکد ماندن این دارایی‌ها است.

وزیر اقتصاد در خاتمه گفت: برای اداره واحد‌ها باید بانک‌ها با ایجاد جریان نقدینگی اقدام کنند و با توجه به حبس دارایی بانک‌ها، باید به سمت بازار سرمایه حرکت کنیم. امیدوارم با رصد دقیق اموال و بخش عظیمی از دارایی‌های دولت، صرفه‌جویی قابل توجهی در بودجه کشور خواهیم داشت.

انتهای پیام/

شفافیت مالی و صحیح اموال دولتی در دستور کار دولت است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار