چرا خبرنگاران صحن شورای شهر را دست خالی ترک می کنند؟/ خوان هشتم، «مدیر امور رسانه ای»

منتقدان به شیوه مدیریت شوراهای سوم و چهارم تهران، امروز ضمن برگزاری جلسات به قول خودشان «بی حاصل» خبرنگاران را محدود و بین سمت های جدید التاسیس پاسکاری می کنند.

چرا خبرنگاران صحن شورای شهر را دست خالی ترک می کنند؟/ خوان هشتم، «مدیر امور رسانه ای»به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از جمله مواردی که در برنامه توسعه ششم،  مورد توجه واقع شده است و از اهمیت بسیاری نیز برخوردار است، مسأله کوچک سازی دولت و دخیل کردن بخش خصوصی در مدیریت و اداره امور مختلف کشور است.

موضوع کوچک سازی دولت موافقان و مخالفانی را هم به دنبال دارد و عده ای با علل و دلایل گوناگون و نوع نگاهی که به این موضوع دارند آن را رد کرده و یا می پذیرند.

بر خلاف نگاه متقن و قاطع طرفداران و موافقان کوچک سازی دولت، شورای اسلامی شهر تهران اما این روزها خوب قد می کشد و بزرگ می شود. 

از خیر و شر جلساتی که به گفته برخی از اعضای شورای شهر، تا به حال بهره مندی و نتایج چندانی در بر نداشته اند که بگذریم، مسأله دسترسی سخت و عدم موافقت برخی از اعضای شورای شهر تهران برای مصاحبه، سبب شده تا خبرنگاران، صحن جلسات علنی شورا را دست خالی ترک کنند.

از سوی دیگر اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران که پس از شروع به کار خود، نسبت به تعدد پست های شورای چهارم و بزرگ بودن حجم مسئولیت های تعریف شده در این مجموعه معترض بودند، این روزها، همان اقدامات را تکرار می کنند و البته شیب وقوع این اتفاقات در این دوره تندتر از دوره پیش نیز شده است.

اضافه کردن یک مدیر امور رسانه ای ویژه هر عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، تازه ترین عنوانی است که اعضای شورای شهر از آن سخن می گویند و معتقدند که کار این مدیر رسانه ای با کار مدیر دفتر و روابط عمومی آن ها متفاوت است.

البته این در حالی است که سخنگوی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از شنیدن این مبحث که برخی از اعضای شورای شهر در دوره فعلی، برای مصاحبه خبرنگاران، آن ها در ابتدا به مدیر دفتر، مدیر روابط عمومی و در نهایت در سومین مرحله به مدیر امور رسانه ای خود ارجاع می دهند، تعجب کرده و می گوید: فکر نمی کنم اینطور باشد، باید موضوع را بررسی کنم.

 اعطا از مدیر امور رسانه ای مختص هر یک از اعضای شورای شهر اظهار بی اطلاعی کرده و با صراحت می گوید: ما تصمیم نداریم با اضافه کردن سمتی با عنوان مشاور امور رسانه ای، ویژه هر عضو، حجم شورای اسلامی شهر تهران را افزایش دهیم و روند شوراهای قبلی را دنبال کنیم.

سخنگوی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز با خبرنگاران هم عقیده است که افزایش تعداد رابطان میان خبرنگاران و اعضای شورای شهر، کار را بر اصحاب رسانه سخت می کند.

اعطا می گوید که این موضوع را بررسی می کند و قول می دهد راه دسترسی خبرنگاران به اعضای شورای شهر برای مصاحبه، به مرور زمان آسان و آسان تر شود.

سید ابراهیم امینی نائب رئیس شورای شهر تهران در گفتگو با حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان هم در پاسخ به سوالی درباره اضافه شدن مدیر امور رسانه ای مختص هر عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران می گوید: اگر فرصت داشته باشم خودم پاسخ تلفن خبرنگاران را می دهم و البته معمولا در جلسه هستم.

این در حالی است که درست مانند بیشتر اعضای شورای اسلامی شهر تهران فردی پاسخ تلفن همراه او را پاسخ می دهد که خود را مدیر دفتر معرفی می کند و طی روزهای اخیر نیز می گوید که برای انجام هماهنگی های مورد نیاز برای مصاحبه باید با مدیر امور رسانه ای آقای نایب رئیس هماهنگ شویم. 

وعده هایی که شورای پنجمی ها زود فراموش کردند

به استناد محدودیت هایی که در حال حاضر، برخی از اعضای شورای شهر برای خبرنگاران در تهیه خبر و انجام مصاحبه رسانه‌های مختلف ایجاد می کنند، آنطور که مشخص است اعتراض شورای پنجمی ها به بزرگ بودن شورای چهارم، اعتراض واردی نبوده و رویه فعلی که در شورا حاکم است، هیچ امتیاز و برتری نسبت به دوره های پیشین که ندارد هیچ، بلکه خبرنگاران از رسانه های دارای خط فکری مختلف، نسبت به شرایط سخت دسترسی به اعضای شورای شهر تهران گله مند هستند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در صحبت های اخیر خود از تقویت و تسهیل برقراری ارتباط اعضای شورای شهر با خبرنگاران خبر داده بود؛ اما بر خلاف این وعده و وعیدها، در بیشتر موارد خبرنگار همچنان مجبور است که برای دریافت یک مصاحبه از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، هفت خوان شورای شهر را پشت سر بگذارد.

حال اگر خبرنگاری در گذر از این هفت خوان، گفتگویی با یکی از اعضای شورای شهر انجام دهد، اغلب اعضا او را ملزم به ارسال خبر پیش از انتشار می کنند و آنطور که دلشان می خواهد در متن مصاحبه دخل و تصرف کرده و مطلب اضافه و حذف می کنند و به قول برخی از همکاران خبرنگار شورا، در آخر از شورا جز «همه چی آرومه» و وصف اوضاع گل و بلبل گونه حوزه عضو مورد مصاحبه چیزی از اصل مطلب باقی نمی ماند.

 در این میان اما آیا نباید یکی از مهمترین اولویت های اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ایجاد راه ارتباطی آسان خبرنگاران به عنوان مطالبه گران حق و حقوق شهروندی مردم باشد؟

آیا اعضای شورای شهر نباید به جای پاسکاری خبرنگاران و خط و نشان های متعدد برای چگونگی انتشار مصاحبه ها، راه برقراری ارتباط و شناسایی و پیگیری مسائل و مشکلات حوزه شهری را هموارتر سازند تا ضمن شناسایی نقاط ضعف مدیریت شهری کلانشهری چون تهران، کیفیت خدمات مورد ارائه به شهروندان پایتخت نشین نیز افزایش بیابد؟

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
پدر سیاست بسوزه که در همجا از واقعیات فرار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
قابل توجه مردم بصیییرررررررررررتهرون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۴۲ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
عجب
آخرین اخبار