تحقیق کنگره درباره قرارداد انتقال «اورانیوم وان» به شرکت اتمی روسیه

کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد درباره قرارداد انتقال شرکت «اورانیوم وان» به «روستام» روسیه در دوران ریاست‌جمهوری اوباما، تحقیق کند.

تحقیق کنگره درباره قرارداد انتقال «اورانیوم وان» به شرکت اتمی روسیه در دوران ریاست‌جمهوری اوبامابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری روسی اسپوتنیک، با انتشار گزارشی فوری در پایگاه اینترنتی خود نوشت: کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد درباره قرارداد انتقال شرکت کانادایی «اورانیوم وان» به «روستام»، شرکت اتمی دولتی روسیه، که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به امضا رسید، تحقیق کند. دوین نونز، رئیس این کمیته امروز (سه‌شنبه) با اعلام این خبر افزود: این تازه آغاز ماجراست.

نونز در ادامه گفت قانونگذاران می‌خواهند بدانند چرا این موضوع که قرارداد سال 2010 روسیه، اورانیوم آمریکا را نیز شامل می‌شده است، به کنگره اطلاع داده نشده است. کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دولت وقت آمریکا –از جمله وازرت خارجه که در آن زمان هیلاری کلینتون در رأس آن بود– با امضای این قرارداد موافقت کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا، در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 این کشور، مدعی شد کلینتون به سبب مخالفت نکردن با فروش شرکت کانادایی «اورانیوم وان» به شرکت اتمی دولتی روسیه «روستام»، نفع شخصی برده است. ترامپ همچنین کلینتون را متهم کرد 20 درصد از اورانیوم آمریکا را در اختیار روسیه قرار داده است.

از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار گزارشی در آوریل سال 2015 میلادی نوشت رئیس شرکت کانادایی اورانیوم وان به صورت محرمانه به بنیاد کلینتون بیش از 2 میلیون دلار کمک مالی کرده است. این شرکت کانادایی که در زمینه استخراج اورانیوم فعالیت می‌کند و 20 درصد ظرفیت کل اورنیوم تولیدی آمریکا را در کنترل دارد، بین سال‌های 2009 تا 2013 میلادی، طی سه مرحله انتقال به یکی از شرکت‌های تابعه روستام روسیه واگذار شد.

کلینتون ادعاها درباره اینکه برای حمایت از این انتقال نفع شخصی برده است، رد می‌کند.

اورانیوم وان یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان است که در زمینه استخراج اورانیوم فعالیت می‌کند. مقر اصلی این شرکت در کاناداست؛ اما در کشورهای گوناگونی از جمله قزاقستان، آمریکا و استرالیا، فعالیت می‌کند. شرکت روسی روستام از طریق شرکت‌های تابعه خود این شرکت را خریداری کرده است و اکنون 100 درصد سهام اورانیوم وان را در اختیار دارد. براساس گزارش هیل، قرارداد بحث‌برانگیز فروش اورنیوم وان به روستام -که از بزرگترین تولیدکنندگان اورانیوم در جهان است- علی‌رغم وجود مدارک به دست آمده توسط اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) امضا شده است.

 

انتهای پیام/

مجلس نمایندگان آمریکا درباره قرارداد فروش اورانیوم وان کانادا به روستام روسیه تحقیق می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار