اسفندیاری پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

گندم تولید داخل، با کیفیت است/کاهش سطح زیر کشت گندم صحت ندارد

مجری طرح گندم گفت: صادرات گندم به کشور ایتالیا، مهد پاستای جهان، نشان دهنده کیفیت این محصول است.

صادرات گندم به ایتالیا مصداق بارز کیفیت تولید داخل/کاهش سطح زیر کشت گندم صحت ندارداسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه تاکنون 40 درصد از کشت گندم صورت گرفته است، اظهار کرد: تا به امروز 405 هزار هکتار گندم آبی و دو میلیون و 11 هزار هکتار گندم دیم برای سال زراعی 96-97 کشت شده است.

 وی با بیان اینکه کاهش 40 درصدی سطح زیر کشت ناشی از تاخیر در اعلام خرید تضمینی گندم صحت ندارد، افزود: براساس برآوردها کشت گندم انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی ندارد.

اسفندیاری پور ادامه داد: مجموعه اقدامات فنی، نظارت و بازدید کارشناسان از مزارع،کشت مکانیزه، کنترل عوامل خسارت زا، توسعه سیستم های نوین آبیاری و استفاده از کودهای شیمیایی مرغوب، همانند سابق با یک نگاه توصیه ای باید صورت گیرد، چراکه در افزایش عملکرد در هکتار و کاهش سطح زیر کشت محصول تأثیرگذار است.

گندم تولید داخل، جوابگوی نیاز کشور است

 مجری طرح گندم در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه کیفیت گندم داخلی برای تولید تمامی نان ها مناسب است، گفت: گندم تولید داخل جوابگوی تقاضای مورد نیاز آرد صنف و صنعت و خبازی ها است و هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

 وی از صادرات گندم دوروم به ایتالیا خبر داد و افزود: صادرات گندم به کشور ایتالیا که مهد پاستای جهان است، نشان می‌دهد که اظهار نظرات غیرکارشناسی برای بی‌کیفیتی گندم، صحت ندارد.

 اسفندیاری پور با اشاره به اینکه 75 رقم کشت گندم جوابگوی نیاز خبازی ها و صنف و صنعت است، بیان کرد: البته هر زمانیکه کشور به مرز خودکفایی گندم می رسد، واردات چی‌ها به سبب سود حاصل از واردات اظهار نظرات غیرکارشناسی راجع به بی کیفیتی گندم داخل مطرح می‌کنند.

 مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به همت کشاورزان و رسیدن به خودکفایی، اظهاراتی مبنی بر بی کیفیتی گندم داخل و اصرار بر واردات ناسپاسی است.

این مقام مسوول با بیان اینکه تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی ارتباطی به کاهش میزان تولید ندارد، افزود: شخص وزیر و همه ما به شدت پیگیر هستیم تا نرخ خرید تضمینی هر چه سریع تر برحسب تورم اعلام شود، ازاین رو نگرانی مبنی بر کاهش سطح زیر کشت وجود ندارد.

 مجری طرح گندم با بیان اینکه کشت گندم مطابق برنامه تا پایان آذر ماه انجام می شود، یادآور شد: انتظار می رود  پرداخت باقی مانده مطالبات گندمکاران و اعلام نرخ خرید تضمینی هر چه سریع تر اتفاق افتد تا کشاورزان با دلگرمی بیشتری به تولید بپردازند، چراکه این امر از پاره شدن طناب وابستگی به کشاورزان خارجی ادامه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۶
با سلام ممکن هست کشت شده باشه ولی به علت گرانی بیش از حد کودهای شیمیایی استفاده نشده و عدم استفاده کود پتاس و فسفات باعث افزایش ریشه زنی و رشد گیاه نشده و تنشهای سرمازدگی و تشنگی را به دنبال دارد و در نتیجه عملکرد پائین می آید. در ثانی همزمان با شروع فصل کشت ما در بیشتر استانهایی که گندم کشت می شود در دهه دوم مهرماه حدود 17ساعت تا 24 ساعت بارندگی را داشتیم که مانع کشت گندم شد و بیشتر از یک هفته کشت گندم را به تاخیر انداخت و باور کردنی نیست که تا این لحظه به مقدار سطح کشت سال قبل رسیده باشیم
آخرین اخبار