قرار گرفتن نام 130 شرکت اسرائیلی در لیست سیاه سازمان ملل

سازمان ملل نام دهها شرکت فعال در سرزمین‌های اشغالی را در لیست سیاه خود قرار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، سازمان ملل نام برخی از شرکت‌های بزرگ اسرائیلی و بین‌المللی را که در کرانه باختری، بیت‌المقدس شرقی و بلندی‌های جولان مشغول فعالیت هستند به دلیل «نقض قانون بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل» در لیست سیاه قرار داد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، 130 شرکت اسرائیلی همراه با 60 شرکت بین‌المللی از زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نامه‌های هشدار دریافت کرده اند که در آن‌ها از اضافه شدن نام این شرکت‌ها در لیست سیاه سازمان ملل نوشته شده است.

نام شرکت هوافضای اسرائیل، شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه مخابراتی، شرکت‌های فناوری بین‌المللی، بانک‌ها و سایر نهادها در این لیست که بر اساس گزارش‌ها در اواخر ماه دسامبر سال جاری میلادی منتشر خواهد شد، آمده است.

همچنین در میان شرکت‌های آمریکایی که از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نامه هشدار دریافت کرده اند می‌توان به کوکا کولا، تریپ ادوایزر، ایر بی ان بی و کاترپیلار اشاره کرد.

نیکی هیلی، فرستاده آمریکا در سازمان ملل، این لیست سیاه را محکوم کرد و آن را «تازه‌ترین مثال در اینگونه اقدامات شرم‌آور» خواند. هیلی در ماه ژوئن، هشدار داد آمریکا می‌تواند از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج شود.

یک مقام صهیونیست در این‌باره گفت: «این مسئله می‌تواند موجب شود شرکت‌های سرمایه‌گذاری و یا صندوق‌های بازنشستگی از سرمایه‌های خود محروم شوند. این می‌تواند به اثر گلوله برفی منجر شود که در نهایت خسارت شدیدی بر اقتصاد اسرائیل وارد خواهد کرد.»

در ماه سپتامبر، کمیسر عالی سازمان ملل به بیش از 150 شرکت هشدار داد فعالیت‌های آن‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین می‌تواند منجر به افزوده شدن نام آن‌ها به یک لیست سیاه شود. او اعلام کرده بود این شرکت‌ها «در تناقض با قانون بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل» رفتار می‌کنند.

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه مارس سال جاری به این قطعنامه رای داد. به موجب این قطعنامه، تصمیم گرفته شد سازمان ملل لیستی از شرکت‌هایی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در کرانه باختری، بیت‌المقدس شرقی و یا بلندی‌های جولان فعالیت می‌کنند، تهیه کند. این تصمیم علی‌رغم مخالفت‌ها از جانب آمریکا اتخاذ شد.

انتهای پیام/

نام دهها شرکت فعال در سرزمین‌های اشغالی در لیست سیاه سازمان ملل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار