فرجام قانون مربوط به «کسر خدمت فرزندان ایثارگران»

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۰ هزار فرزند ایثارگر تا پایان سال از قانون مربوط به کسر خدمت بهره‌مند می‌شوند.

فرجام قانون مربوط به «کسر خدمت فرزندان ایثارگران»به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در اواخر سال ۹۵، در جریان بررسی و تصویب قانون برنامه ششم توسعه، بندهای مربوط به ایثارگران چندین بار بین کمیسیون تلفیق و صحن علنی دست به دست شد؛ سرانجام بندهایی مرتبط با ایثارگران در قانون برنامه ششم توسعه با اصلاحات و ملاحظات بسیار به تصویب رسید، یکی از مهم‌ترین بندهای این بخش مرتبط با کسر خدمت سربازی فرزندان ایثارگر بود.

بر اساس بند ۱۱ ماده ۱۰۳ قانون برنامه ششم توسعه، فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هرماه حضور، یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه، فرزندان آزادگان به ازای هرماه اسارت، یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه و فرزندان جانبازان به ازای هردرصد جانبازی، از یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه برخوردار می‌شوند.

این ماده مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و مجلس برای رفع ایراد شورا، اذن فرماندهی کل قوا را در ابتدای ماده قرار داد.

اواخر تیر ماه سال جاری فرمان اجرای قانون برنامه ششم صادر شد؛ این امر در شرایطی بود که بخش مربوط به کسری خدمت ایثارگران در قانون برنامه ششم، کماکان در هاله‌ای از ابهام بود.

سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، بعد از ابلاغ قانون برنامه ششم توسعه گفت که مصوبه کسر خدمت فرزندان ایثارگر در برنامه ششم توسعه،به این سبب تعیین تکلیف نشده که نیازمند اقدام کارشناسی است.

پس از آن، جلسه‌ای میان فراکسیون ایثارگران مجلس با مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح به منظور تعیین تکلیف مصوبه کسر خدمت فرزندان ایثارگر در برنامه ششم برگزار شد؛ آنطور که حسن نوروزی رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس اعلام کرد در جلسه مزبور،مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح چنین مطرح کردند که با اجرای مصوبه کسر خدمت فرزندان ایثارگر به دلیل معافیت یا کسر خدمت تعداد بسیاری از فرزندان ایثارگر، پادگان‌ها خالی از سرباز خواهد شد. در همان جلسه مسئولان ستاد کل خواستار تهیه لیستی از مشمولین این قانون شدند.

مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح بر این باور هستند که مشمولان قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگر به ۷۰ هزار نفر هم می‌رسند؛ اما فراکسیون ایثارگران مجلس این آمار را قبول ندارند و معتقدند آمار مشمولان قانون فوق‌الذکر به مراتب کمتر از میزان ارائه شده از جانب ستاد کل است و به ۱۵ الی ۲۰ هزار نفر می‌رسد.

ششم شهریور ماه ، اعضای فراکسیون ایثارگران مجلس جلسه‌ای با محوریت قانون کسر خدمت سربازی فرزندان ایثارگر با وزیر دفاع برگزار کردند.

در اواسط شهریور ماه نیز پس از نامه جمعی از نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس و برگزاری جلسات فراکسیون ایثارگران با رئیس مجلس، جلسه‌ای میان مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح و نمایندگان مجلس جهت بررسی علل مخالفت ستاد کل با اجرای قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگر، برگزار شد.

در این جلسه، مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح با اجرای قانون خرید و کسر خدمت سربازی فرزندان ایثارگر مخالفت کردند و اعلام داشتند که این قانون باید به نوعی اصلاح شود که به جای یک ماه کسر خدمت به ازای یک ماه حضوردر جبهه یا اسارت ۹ روز خدمت کسر شود.

در همان جلسه، مسئولان ستاد کل اعلام داشتند که نامه‌ای در رابطه با قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران و دلایل امکان ناپذیر بودن اجرای آن، به محضر مقام معظم رهبری ارائه کرده‌اند و معظم له فرموده‌اند موضوع را حل کنید. اما به گفته رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس، مسئولان ستاد کل، حل موضوع را منوط به اصلاح قانون از جانب مجلس کرده‌اند.

هفته دوم مهرماه «امیر خجسته» عضو فراکسیون ایثارگران از ارسال نامه‌ای از جانب نمایندگان مجلس به محضر مقام معظم رهبری خبر داد؛ نامه‌ای که در حمایت از فرزندان ایثارگران به منظور اجرای قانون کسر خدمت سربازی وفق بند (د) ماده ۸۸ قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه، نگاشته شده بود.

روز دوشنبه هفدهم مهرماه، جلسه‌ای میان علی لاریجانی رئیس مجلس و سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیرامون تعیین تکلیف قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگر برگزار شد؛حسن نوروزی رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس در خصوص محتوای این جلسه گفت که «در این جلسه سه موضوع کسر خدمت فرزندان ایثارگران، اخذ گواهینامه بدون کارت پایان خدمت و اجرایی شدن بندی از قانون بودجه درباره خرید خدمت سربازی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت سرلشکر باقری قول مساعد برای اجرایی کردن این موارد در آینده نزدیک را دادند».

همچنین دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی، پیرامون این جلسه اطلاعیه ای صادر کرد ودر آن متذکر شد که برای چگونگی اجرای بند (د) ماده ۸۸ قانون برنامه ۵ساله ششم توسعه جلسه ‌ای به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به همراه چند نفر از مسئولان ستاد کل و نمایندگان مجلس از جمله آقایان نوروزی، امیرآبادی و جعفرزاده ایمن آبادی در روز دوشنبه ۱۷ مهرماه در دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شد که پس از بررسی جوانب گوناگون این موضوعات مقرر گردید:

۱- با توجه به تأکید قانون گذار بر رعایت مصالح و نیازهای نیروهای مسلح مقرر گردید، حداکثر ۲۰ هزار نفر از مشمولان بند (د) ماده ۸۸ قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه در طول برنامه سالانه بر اساس بالاترین درصد و سهم جانبازی، آزادگی و رزمندگی که در این قانون مشخص گردیده از معافیت‌های مقرر در آن بهره‌مند گردند.

۲- بند (۵) تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۹۶ هر چه سریعتر اجرایی گردد.

۳- بند (هـ) ماده ۵۴ قانون بیمه شخص ثالث توسط نیروی انتظامی در اسرع وقت اجرایی گردد.

حجت‌الاسلام حسن نورزی نماینده مرم رباط‌کریم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان با اشاره به آخرین بررسی‌های مجلس مبنی بر عدم اجرای قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران و مذاکراتی با این عنوان با اعضای ستاد کل نیرو‌های مسلح، گفت: نشست‌های مختلف درباره اجرای این قانون با مسئولین امر انجام شد و این نشست‌ها نتایجی را در بر داشت.

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر مقداری تعلل از سوی دوستانمان در ستاد کل نیرو‌های مسلح درباره این قانون و با توجه به مذاکرات انجام شده به چشم می‌خورد که سعی داریم هر چه سریعتر دلیل این تعلل را بدانیم و آن را برطرف کنیم.

وی با ذکر این نکته که برای شناسایی متقاضیان درباره این قانون نیاز به ایجاد سایتی نیست، بیان داشت: از ابتدا هم بنا بوده ۲۰ هزار نفر از این قانون و کسری آن استفاده کنند که متاسفانه درحال حاضرتعلل‌هایی در آن ایجاد شده است که سعی می‌کنیم با مذاکره این موارد را حل و فصل کنیم.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: پس از رفع مشکلات، قرار است ۲۰ هزار نفر از این قانون (قانون مربوط به کسر خدمت فرزندان ایثارگر) تا پایان سال بهره‌مند شوند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

بهره‌مندی ۲۰ هزار فرزند ایثارگر تا پایان سال از کسر خدمت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
این قانون چطور اجرا میشه ؟ لطفا بیشتر توضیح بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۶
این 20هزار نفر چطوری اولویت بندی میشن؟لطفا شفاف سازی کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۵۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
خداکنه زودتر اجرابشه