زرآبادی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم:

آقای رئیس جمهور سرانجام کابینه جوان چه شد؟/ برنامه‌های غلامی پاسخگوی نیازهای روز کشور نیست

نماینده مردم قزوین گفت: برنامه‌های غلامی پاسخگوی نیازهای روز کشور نیست و خلأ دانشگاه‌های نسل چهارم به وضوح در آن دیده می‌شود.

مخالف وزیر علوم زرآبادی نماینده مردم قزوینبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدحمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در جریان روند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم و در مخالفت با منصور غلامی گفت: آقای رئیس جمهور سخن‌ها و وعده‌هایتان را فراموش نمی‌کنیم سرانجام کابینه جوان، استفاده از ظرفیت زنان و اقلیت‌ها در کابینه چه شد؟ آیا قرار است حرف‌هایمان با عملکرد‌هایمان یکی نباشد؟

وی ادامه داد: ما نمایندگان مردم و زبانی برای بیان مطالبات آنان هستیم اگر نگوییم کابینه امیدتان همه را ناامید کرد اما با صدای بلند تکرار می‌کنیم که وعده‌هایتان اجرایی نشد.

نماینده مردم قزوین  آبیک و البرز گفت: آقای رئیس جمهور صدای دانشجویان تهران، اصفهان، شیراز، قزوین، همدان و تبریز را شنیدید آیا دانشگاه امن نه دانشگاه امنیتی که وعده دادید اینگونه محقق خواهد شد.

زرآبادی با بیان اینکه رئیس جمهور حق معرفی و انتخاب وزرای خود را دارد اضافه کرد: امروز بر اساس وظیفه‌ای که قانون بر عهده‌ام گذاشته است درباره رأی اعتماد به وزیر علوم به عنوان مخالف نکاتی را بیان می‌کنم.

** برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم پاسخگوی نیازهای روز کشور نیست

وی افزود: برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم پاسخگوی نیازها و ضرورت‌های روز کشور نیست و خلأ دانشگاه‌های نسل چهارم به وضوح در آن دیده می‌شود.

نماینده مردم قزوین آبیک و البرز ادامه داد: دانشگاه‌هایی که به جای فارغ‌التحصیلان بیکار شرکت‌های دانش‌بنیان فارغ‌التحصیل می‌کنند دانشگاه‌هایی که پژوهش‌های آنان در راستای افزایش بهره‌وری صنایع است.

زر‌آبادی ادامه داد: متأسفانه سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی علوم بیانگر آن است که در راستای اتصال صنعت به دانشگاه تلاش اندکی داشته‌اند.

** برنامه غلامی نظارت پذیر نیست

وی گفت: عمده ایراد‌های وارده به برنامه آقای غلامی افزون بر اشکال‌های کلی و راهبردی که اساسا هیچ گزاره سنجش‌پذیر و نظارت پذیر بر این برنامه وجود ندارد عمدتا معطوف به دو محور کالایی سازی آموزش عالی، عدالت، مسئله نگرش امنیتی و سیاسی به فضای دانشگاه و مواجه غیر آکادمیک با ذات انتقادی علم است.

نماینده مردم قزوین آبیک و البرز افزود: در برنامه پیشنهادی آقای غلامی گزارشی از شرح حال فعلی نهاد دانشگاه وجود ندارد و مشخصا معلوم نیست که برنامه مد نظر او روی چه زیر بنایی از مسائل عینی بیان شده است.

زرآبادی اظهار کرد: به عنوان مثال مرجعیت علمی و اجتماعی نهاد آموزش عالی همواره یکی از نقاط قابل اتکا بوده که دانشگاه را مبدأ تحولات قرار داده است اما با چشم‌پوشی از این مورد در برنامه آقای غلامی مشخص نیست که مرجعیت دانشگاه در کشور در افق این برنامه چگونه است.

وی ادامه داد: مسائل و آسیب‌های اساسی همچون افزایش بی‌رویه مهاجرت دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، عدم انسجام در نظام تقنینی سیاست‌گذاری و اجرا در آموزش، فقدان رویکرد درست نسبت به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها، تحقق نیافتن سهم اعتبارات بخش آموزش عالی از تولید ناخالص ملی و ... در هیچ جایی از برنامه‌های پیشنهادی گنجانده نشده است.

نماینده مردم قزوین آبیک و البرز تأکید کرد: در این برنامه نشانی از نحوه مواجه با تهدید‌های پیش رو با عدالت در آموزش عالی وجود ندارد؛ رویه بومی‌گزینی نهادینه شده در دولت احمدی‌نژاد مسبب این شده که استان‌های مرکزی نزدیک تهران به دلیل هم قطب شدن با پایتخت، فرصت بیشتری برای دانش‌آموزان این استان‌ها در جهت پذیرش در دانشگاه‌های تهران و مرکزی کشور را فراهم شود.

زرآبادی اضافه کرد: لذا بازبینی جدی در مسئله بومی‌گزینی که خود یکی از عوامل تشدید کننده بی‌عدالتی در نظام آموزش عالی است اساسا در برنامه پیشنهادی آقای غلامی مغفول مانده است، در اجرای طرح آمایش دانشگاه‌ها تنها تعداد دانشجویان و هزینه‌های واحد معیار قرار گرفته است.

** نقش دانشگاه‌ها در محرومیت‌زدایی از مناطق در برنامه غلامی چندان مورد توجه قرار نگرفته است

وی با بیان اینکه نقش دانشگاه‌ها در محرومیت‌زدایی از مناطق چندان مورد توجه قرار نگرفته است ادامه داد: حالا که کمترین جمعیت دانشجویی کشور به نسبت جمعیت استان به دلیل توسعه نیافتگی در 8 استان کشور قرار دارند و کاهش امکانات آموزش عالی در آن مناطق با توجه به شرایط ویژه آن‌ها می‌تواند با دامن‌ زدن به مرکز گریزی در میان مدت، کشور را با تهدید‌های جدی امنیتی روبه‌رو سازد.

نماینده مردم قزوین آبیک و البرز گفت: تنها راه برای ایجاد امنیت پایدار در مرزهای کشور توسعه پایدار آنها است و بردن آموزش عالی با کیفیت و کم هزینه به استان‌های مرزی کشور یکی از مهمترین زمینه‌های لازم برای ایجاد توسعه در آن مناطق است.

زرآبادی افزود: در برنامه پیشنهادی آقای غلامی نسبت به مسئله تأمین امکانات رفاهی مناسب برای دانشجویان با حفظ کرامت انسانی آنان کلی‌گویی شده است اساسا باید ساز و کار دقیق تأمین امکانات در برنامه ذکر می‌شد.

وی اظهار کرد: در این برنامه از مسائل معیشتی دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی غفلت شده است، در مبحث نگرش امنیتی، سیاسی به فضای دانشگاهی و مواجه غیر آکادمیک، آزاد انتقادی علم یکی از لازمه‌های اساسی و بنیادی آن تلاش برای نهادینه شدن استقلال آکادمیک در همه شئون مختلف دانشگاه است.

نماینده مردم قزوین آبیک و البرز ادامه داد: جالب است که واژه استقلال حتی یکبار هم در برنامه پیشنهادی آقای غلامی بیان نشده است، بحث دیپلماسی علمی و قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی هم در برنامه پیشنهادی او نکاتی ذکر نشده است.

انتهای پیام /

جلسه رای اعتماد به دو وزیر دولت 

رای اعتماد مجلس به اردکانیان و غلامی 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار